بانک و خودرو بازیگران اصلی بورس شدند

در معاملات بورس تهران قیمت سهم‌های بانکی به رشد شاخص‌های بازار دامن زد و علیرغم اینکه انتظار می‌رفت سهم‌های خودرویی‌ پس از افزایش قیمت خودروها چند روزی با رشد روبرو باشند، اما امروز هم کفه عرضه در این گروه پررنگ بود و گروه خودرو نماگرهای بازار را در تراز پایین‌تری قرار داد. این در حالی است که در هر دو گروه‌ بانکی و خودرویی شرکت‌های زیان‌ده کم نیستند.

عصر بانک؛فعالان بازار سرمایه امروز نیز شاهد روند کاهشی قیمت سهم‌های خودرویی بودند. قیمت این سهم‌ها در حالی به صورت مداوم طی سه روز گذشته کاهش یافته است که اوایل این هفته خودروسازان قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و برخی از محصولات آنان با 100 درصد افزایش قیمت روبرو شدند.

 

تعدادی از فعالان بازار و خودروسازان معتقد بودند که اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند با افزایش درآمد و جبران بخشی از زیان‌ها در کنار خوش‌بینی بازار، قیمت سهام آنها نیز با رشد مواجه می‌شود اما از یک طرف پیش‌خور شدن قیمت‌ها و از طرف دیگر ساختار کلی خودروسازان ایرانی که به اعتقاد برخی کارشناسان این صنعت را غیر اقتصادی کرده، قیمت این سهم‌ها را به پایین کشانده است.

 

اما در طرف مقابل بانک‌ها و موسسات اعتباری با رشد قیمت مواجه شدند و همانگونه که گفته شد به افزایش شاخص‌های بازار دامن زدند. نیمی از این سهم‌ها کمتر از یک درصد و معدود سهم‌هایی همچون بانک ملت و پست بانک ایران با بیش از چهار درصد افزایش قیمت روبرو بودند.

 

در گروه فرآورده‌های نفتی، قیمت‌ها عموما کمتر از دو درصد نوسان داشت اما در گروه محصولات شیمیایی تعدادی از سهم‌ها توانست تا بیش از سه درصد افزایش قیمت داشته باشد؛ هر چند که تعداد سهم‌هایی که با کاهش قیمت مواجه بودند نیز کم نبود.

 

از طرفی با افزایش ریسک‌های سیستماتیک در بازار سهام در کنار نوسانات مقطعی قیمت ارزهای خارجی، دو محرک در بازار این روزهاست از طرفی افزایش ریسک‌ها معامله‌گران را با تردید روبرو می‌کند و از سوی دیگر با نوسان قیمت ارز سهم‌های صادرات محور پتانسیل رشد پیدا می‌کنند.

 

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 149 واحد رشد کرد و به رقم 165 هزار و 595 واحد رسید. در عین حال شاخص کل هم وزن نیز با 94 واحد افزایش رقم 29 هزار و 291 واحد را تجربه کرد.

 

طی داد و ستدهای امروز شاخص آزاد شناور با 326 واحد رشد رقم 180 هزار و 856 واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول با 345 واحد افزایش به کانال 123 هزار واحدی نزدیک شد اما شاخص بازار دوم با 832 واحد کاهش تا رقم 325 هزار و 297 پایین رفت.

 

امروز نمادهایی در گروه بانکی در کنار برخی از شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی سعی کردند شاخص‌های بازار سهام را رشد دهند. از جمله این نمادها می‌توان به بانک ملت، پالایش نفت بندرعباس، بانک تجارت، پتروشیمی شیراز و پالایش نفت اصفهان اشاره کرد. همچنین گروه مپنا و توسعه معادن و فلزات نیز سعی کردند شاخص‌ها را در کانال افزایشی قرار دهند.

 

در طرف مقابل تعدادی از نمادهای خودرویی در کنار برخی از فلزی‌ها و معدنی‌ها به کاهش شاخص‌های بازار دامن زدند که از جمله آن می‌توان به ملی صنایع مس ایران، سایپا، معدنی و صنعتی چادرملو و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین اشاره کرد.

 

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم 998 میلیارد تومان رسید و حجم معاملات این بازار رقم 3.3 میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

 

در فرابورس ایران شاخص کل 5.7 واحد رشد کرد و به عدد 1983 رسید. ارزش معاملات این بازار رقم 384 میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم این معاملات به 907 میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.