چگونه زندگی دیجیتالی خود را امن کنیم؟

همین‌طور که تکنولوژی تغییر و پیشرفت می‌کند، متخصصان و مشاوران امنیت دیجیتال هم روش‌های جدید و بهتری را برای در امان ماندن کاربران دنیای دیجیتال و مجازی ارائه می‌دهند.

عصر بانک؛حال که سال 2019 آغاز شده، قصد داریم در این گزارش 6 راهکار ساده در جهت امن نگه داشتن زندگی دیجیتال را به شما آموزش دهیم و شما را از شر سرقت اطلاعات و هک‌شدن دیوایس تا حدودی خلاص کنیم.

 

مرزهایتان را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید
به‌عنوان بخشی از تحقیقمان با بسیاری از کاربران اروپایی در مورد امنیت دیجیتال و حریم خصوصیشان صحبت کردیم. یک مورد مشترک و مهم در بین آنها همین بود که «بهترین راه برای در امان ماندن تعیین حد و مرز است. بهتر است حد و مرزها را خودتان تعیین کنید و تصمیم بگیرید که چه نوع دیتایی را قصد دارید با سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارید و در ادامه به همین مرزهای تعیین‌شده توسط خودتان پایبند باشید.» از این طریق زمانی که یک اپلیکیشن جدید برای دسترسی به بخش‌های مختلف دستگاه‌تان از شما اجازه می‌خواهد، آمادگی بیشتری خواهید داشت. ضمنا برای بحث‌های آنلاینی که قصد دارید در آنها شرکت کنید نیز مرز تعیین کنید. زمانی که می‌بینید یک بحث بیشتر از کمک کردن به شما ضربه می‌زند آن را سریعا ترک کنید. این مرزها همچنین برای تعیین محدودیت برای زمانی که می‌خواهید روی امنیت دیجیتال صرف کنید نیز کاربرد دارد.

 

کمتر از دسته‌بندی‌ها استفاده کنید
افرادی که عموما اخبار را به‌صورت انحصاری و تخصصی از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، بیشتر از بقیه خودشان را در معرض الگوریتم‌هایی قرار می‌دهند که تصمیم می‌گیرند چه محتوایی را به آنها نمایش دهند. حال به دلیل استفاده از چنین الگوریتم‌های پالایش اخبار، شخص عموما اخباری را می‌بیند که بیشتر به منابع آن علاقه دارد و این مساله باعث می‌شود با اخبار این منابع بیشتر از دیگر اخبارها موافق باشد. این جداسازی افراد از طریق فیلتر‌کننده‌های اخبار و محتوا باعث می‌شود فرد در جامعه مدرن در مقابل اخبار دیگر منابع و حتی عقاید و نظرات دیگر افراد موضع بگیرد و بیشتر از گذشته با آنها مخالفت کند. ابزارهای آنلاین مانند AllSides و Purple Feed پلت‌فرم‌هایی هستند که اخبار و گزارش‌های سراسر دنیا را با دیدگاه‌های مختلف نمایش می‌دهند و عموما اطلاعاتی را منتشر می‌کنند که از نظر اکثریت جامعه سیاسی مورد قبول باشند.

 

پسوردهایتان را مدیریت کنید
بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت پسوردهایتان دیگر کوتاه بودن پسورد نیست بلکه استفاده از یک رمز عبور برای چند یا همه اکانت‌ها است. محققان در حال طراحی نوتیفیکیشن‌هایی هستند که به شما اعلام می‌کند کدام یک از پسوردهای شما در سراسر دنیا توسط هکرها شناسایی شده و استفاده از آن بیش از این صلاح نیست. در کل بهتر است از رمز عبور مختلف برای اکانت‌هایتان استفاده کنید تا زندگی دیجیتال شما کمتر به خطر بیفتد. برای این کار شما می‌توانید از نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور استفاده کنید یا اینکه از روش‌های مبتدی و ساده‌تر مثل یادداشت کردن پسوردها بر روی یک تکه کاغذ هم استفاده کنید. شاید باور نکنید اما یادداشت کردن رمز عبور اکانت‌ها روی یک تکه کاغذ خیلی امن‌تر از استفاده از یک پسورد تکراری برای چند اکانت است. البته حتما می‌دانید که نوشتن رمز عبور بر روی کاغذ هم می‌تواند خطرات امنیتی خودش را داشته باشد.

 

تایید هویت‌های دو مرحله‌ای را فعال کنید
اضافه کردن یک قدم اضافه برای تایید هویت هنگام ورود به اکانت‌های مختلف شبکه‌‌های اجتماعی، ایمیل و اکانت‌های بانکی می‌تواند امنیت را تا حدود زیادی بالا ببرد. سیستم‌های تایید هویت چند فاکتوره مانند ارسال کد تایید 6 رقمی از طریق پیامک یکی از معمول‌ترین روش‌های امروزی هستند. حال با اینکه سیستم تایید چند هویته از سیستم بدون تایید هویت بهتر است اما باید این را هم در نظر داشت که ارسال پیامک حاوی کد تایید 6رقمی هم ممکن است توسط افراد غریبه به‌صورت تصادفی خوانده شود و اکانت شما در خطر هک و ورود غیرمجاز قرار بگیرد. افرادی که به تعویض سیم‌کارت‌هایشان عادت دارند یا به دنبال محافظت بیشتر هستند، بهتر است به دنبال یک قفل فیزیکی بروند که به کامپیوتر متصل ‌شود و هویت آنها را برای ورود به اکانت‌ها تایید کند. شاید نصب و راه‌اندازی این قفل‌ها در ابتدا کمی زمان ببرد اما در حالت عادی کار کردن با آنها خیلی سریع‌تر از دیگر روش‌ها است.

 

اپلیکیشن‌های بی استفاده خود را حذف کنید
اپلیکیشن‌های موبایلی اکثرا می‌توانند موقعیت مکانی شما را به‌طور نزدیک و دقیق ثبت کنند و حتی اطلاعات مکانی شما را با تبلیغ‌کنندگان و شرکت‌های بازاریابی به اشتراک بگذارند. قراردادن گوشی در جیبتان می‌تواند سرنخ‌های لازم را به شرکت‌ها درباره مکان‌هایی که می‌روید بدهد و حتی نشان دهد در هر محل چه مدت مانده‌اید. این اپلیکیشن‌ها حتی می‌توانند اطلاعات فنی را درباره گوشی شما و حتی هویت احتمالی شما در زندگی دیجیتال تشخیص دهند. این باعث به خطر افتادن امنیت دیجیتال شما می‌شود. اگر یک اپلیکیشن دیگر برایتان استفاده ندارد، آن را از روی گوشی حذف کنید. اگر یک روزی هم به آن احتیاج داشتید، خیلی راحت می‌توانید دوباره آن را دانلود و نصب کنید. پس حذف اپلیکیشن‌های بی‌استفاده را در دستور کارتان قرار دهید.

 

اپلیکیشن‌های پر استفاده را به روز نگه دارید
شرکت‌های نرم‌افزاری و اپلیکیشن همیشه نمی‌توانند از آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های برنامه‌هایشان در لحظه خبر داشته باشند و ممکن است در طول زمان با ایرادهای مختلفی در اپلیکیشن خود روبه‌رو شوند.از طرف دیگر بسیاری از کاربران نمی‌دانند زمانی که شرکت آپدیت جزئی جدید را برای اپلیکیشن خود منتشر می‌کند ممکن است یک‌سری از ایرادهای پنهان و امنیتی اپلیکیشن را برطرف کرده باشد. بنابراین پیشنهاد ما در این بخش این است که همواره سعی کنید اپلیکیشن‌های موبایلی و ویندوزی خود را همواره به روز نگه دارید تا در مقابل آسیب‌پذیری‌های احتمالی در زندگی دیجیتال در امان باشید. اینها بخشی از نکات مربوط به امنیت دیجیتال کاربران بود، اگر شما هم نکات مشابهی را برای استفاده دیگر کاربران در ذهن دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.