استارت‌آپ یا شرکت؟

چه چیزی از همه خوشحال‌ترتان می‌کند؟ شرکتی اسم‌ورسم‌دار با نردبانی که از آن بالا بروید؟ یا استارت‌آپی که جز تخته‌ شیرجه هیچ نردبانی در آن وجود ندارد؟ آیا شغلی تعریف شده می‌خواهید که در آن می‌دانید چه انتظاری بایدداشته باشید یا شغلی که کمی معماگونگی هم در خود داشته باشد؟ چقدر ریسک را می‌پذیرید؟

عصر بانک؛ بیایید به مزایای شروع کار در دنیای شرکت‌های بزرگ و دنیای استارت‌آپ نگاهی دقیق‌تر کنیم.

 

 کار کردن در یک شرکت چه امتیازاتی دارد؟

داشتن زندگی شرکتی مزایای خود را دارد، از ساختار و شبکه گرفته تا مزایای ویژه و طیف گسترده‌ای از فرصت‌های یادگیری. در اینجا چهار دلیل برای انتخاب شغل شرکتی بالاتر از شغل استارت‌آپی ذکر شده است:

 

1. برنامه‌های آموزشی ساختاریافته

در دنیای شرکتی می‌توانید روی یک چیز حساب کنید: شرکت‌های بزرگ برنامه‌های آموزشی را در زمینه فناوری، منابع انسانی، مالکیت معنوی، فرآیندهای کسب‌وکار و زمینه‌های تخصصی صنعتشان سازماندهی کرده‌اند. آشنایی با ساختارها و فرآیندهای کار در سازمان‌های شرکتی یا داشتن تخصص‌های اجرایی یا گذراندن دوره‌های مدیریت کسب‌وکار این امتیاز را به شما می‌دهد که شرکتی را پیدا کنید که شما را زیر پروبال خود بگیرد و به شما آموزش دهد تا اوج بگیرید.

 

2. شبکه حرفه‌ای بزرگ

وقتی که وارد ماجرا شدید، دیگر جزئی از آن هستید و به هزاران نفر از مردم در سراسر جهان دسترسی دارید. هرگز نمی‌دانید که با چه کسی و چه زمانی کار می‌کنید و اینکه چه زمان ممکن است این افراد را دوباره ملاقات کنید. کار کردن در شرکتی بزرگ درهمان ابتدا باعث می‌شود که شبکه‌تان را فوری و به‌طور وسیعی رشد دهید. وقتی کار خوبی انجام دهید، از شما تقدیر خواهد شد و احتمالا هر جا که بروید، دیگران می‌دانند که برای چه کسی کار کرده‌اید. کار در شرکت را نکته خوبی بدانید و بر آن سرمایه‌گذاری کنید.

 

3. مزایای ویژه عالی

شرکت‌های بزرگ به جز حقوق، اغلب دارای امکانات فراوانی هستند مانند ناهار، سالن‌های ورزشی، جلسات آموزشی که اغلب در مکان‌های سرگرم‌کننده برگزار می‌شود. استارت‌آپ‌ها معمولا این مزایای ویژه را ندارند، زیرا اغلب با بودجه‌های کمی شروع به‌کار می‌کنند. شرکتی بزرگ و معتبر با بودجه مناسب و معقول می‌تواند علاوه بر بعضی مزایای جالب و ویژه، حقوق خوبی نیز پرداخت کند.

 

4. سیاست کسب‌وکار

این سیاست‌ها را زودتر از چشم‌برهم‌زدنی یاد می‌گیرید. بهتر است آنها را در ابتدا‌ی حرفه خود یاد بگیرید و به بعد موکولش نکنید. موضوع این نیست که چه کسانی را می‌شناسید و تا چه حد اطلاعات دارید. موضوع این است که بتوانید از دانسته‌های خود به‌نفع خودتان و دیگران استفاده کنید. یاد خواهید گرفت که چگونه مذاکره کنید، چطور چانه بزنید و چگونه ارتباط‌سازی کنید. همچنین یاد می‌گیرید چگونه بی‌آنکه حس‌بدی ایجاد کنید، برجسته به‌نظر برسید. تمام این موارد مهارت‌های بسیار مفیدی هستند.

 

  با کار کردن در اکوسیستم استارت‌آپی چه امتیازاتی خواهید داشت؟

اما اگر آماده‌اید تا مستقیما با مشکلات دست‌وپنجه نرم کنید، استارت‌آپ‌ها فرصت‌های بسیاری در اختیارتان می‌گذارند. چهار مزیت مشغول شدن در استارت‌آپ در اینجا آمده است:

 

1. بسیار می‌آموزید

در استارت‌آپ، به سرعت در کارتان رشد می‌کنید و ممکن است خیلی زود موفقیت‌هایی را تجربه کنید. در چنین محیط‌هایی همه چیز را یکباره یاد می‌گیرید. با انبوه مسوولیت‌ها مواجه می‌شوید و باید توامان روی تمام موضوعات کار کنید. این به آن معنی است که بسیار پیش خواهد آمد که خارج از شرح شغلی خود کار کنید و نه فقط یادگیری زیادی خواهید داشت، بلکه با سرعت بالایی نیز می‌آموزید. درباره انواع مشکلات و نحوه اجتناب از آنها می‌آموزید- و یاد می‌گیرید که چگونه در کمترین زمان تصمیمات هوشمندانه اتخاذ کنید. شما در استارت‌آپ به‌طور مداوم مشکلات- بزرگ و کوچک- را حل می‌کنید. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، در حل مشکلات بهتر عمل خواهید کرد.

 

2. مسوولیت‌های بیشتر

با کار در یک استارت‌آپ، مجموعه مهارت‌های اصلی خود را به کار می‌گیرید و آنها را- به‌صورت امیدوارانه به‌طور سریع و کارآمد- در سراسر شرکت اعمال می‌کنید. اگر این کار را به‌خوبی انجام دهید، آن‌گاه می‌توانید با رشد استارت‌آپ دپارتمان اختصاصی خود را داشته باشید.

 

3. مرکز نوآوری

افرادی که کسب‌وکار خود را شروع می‌کنند، فعالند و اشتیاق دارند. آنها همچنین برای اینکه چگونه می‌خواهند مشکلات را حل کنند، دیدگاه خود را دارند. شما ممکن است در شغل شرکتی بلافاصله به این مرحله نرسید، اما در استارت‌آپ این دیدگاه را خواهید داشت. چرا؟ کارآفرینان به‌طور مداوم برای حل بهتر و کارآمدتر مشکلات انگیزه دارند. این میل، نوآوری را به وجود می‌آورد. انگیزه حل مشکلات احتمالا به شما الهام می‌دهد که بخواهید بهتر عمل کنید.

 

4. فضای آرام

استارت‌آپ‌ها عموما از مشاغل شرکتی جو راحت‌تری دارند. آداب سخت‌گیرانه و محدودیت‌ها نسبتا کم است و همه چشم‌اندازی یکسان دارند. احتمالا امکان بیشتری برای کار کردن از خانه نیز وجود دارد. اما حواستان باشد گول نخورید. احتمالا در استارت‌آپ ساعات بیشتری را نسبت به مشاغل شرکتی کار می‌کنید. زیبایی این کار آن است که می‌توانید مشخص کنید چه ساعاتی کار می‌کنید. نهایتا چه در محیط یک سازمان ساختاریافته بزرگ و چه در محیط‌های استارت‌آپی مشغول به کار باشید برای به نمایش گذاشتن بهترین عملکرد خود نیاز به دانش و کسب مهارت‌هایی به موازات برنامه حرفه‌ای خود خواهید داشت که نباید از آن غافل شوید.

 

/ موسسه معنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.