نفوذ هوش مصنوعی در محیط کاری

این باور که هوش مصنوعی به زودی جایگزین بسیاری از نیروی کاری انسانی می‌شود به تازگی با یک دیدگاه جدید روبه‌رو شده که بر اساس آن هوش مصنوعی این امکان را به افراد می‌دهد که به درجات بالاتری از خلاقیت و ایده‌پردازی برسند.

عصر بانک؛می‌توان گفت هوش مصنوعی در محیط کار بیشتر یک مزیت است تا بلای جان نیروی کاری انسانی. در آینده نزدیک هوش مصنوعی می‌تواند طرز تفکر و ایده‌های جدید نوآورانه‌تری را در محیط کاری به ارمغان بیاورد. نظرسنجی اخیر انجام گرفته توسط موسسه مارکت فورس که از مدیران ارشد شرکت‌های سراسر دنیا به عمل آمده این نتایج را به ارمغان آورده است: 76 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند تکنولوژی‌های هوش مصنوعی به کارمندان این امکان را می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری را در سطوح پایین و اولیه مدیریتی اتخاذ کنند و 66 درصد هم اعتقاد دارند این تکنولوژی باعث ایجاد شایسته‌سالاری شفاف‌تر و منصفانه‌تر در محیط کار می‌شود.

 

تبادل بیشتر در جلسات

برای مثال جلسات کاری را در نظر بگیرید. جلسات کاری باعث افزایش تعامل و همکاری بین کارکنان و مدیریت از طریق تعیین وظایف به‌صورت واضح و از طرفی یک فضای تبادل عقیده برای دیگر شرکت‌کنندگان و حتی استفاده از مباحث جلسه در روزهای دیگر است. تکنولوژی هوش مصنوعیمانند دستیار هوشمند صوتی می‌توانند در جهت بازسازی این جلسات از طریق ضبط صحبت‌ها، آیتم‌های عملی و ترجمه لحظه‌ای تمامی کلمات گفته شده در جلسه به کار گرفته شوند و از این طریق افرادی که در جلسه یادداشت‌برداری می‌کنند قادر خواهند بود به‌طور کامل در بحث‌ها شرکت کنند و دیگر نیازی به اتلاف وقت از طریق نت‌برداری نباشد و وقتشان را برای تبادل بیشتر ایده صرف کنند. در نتیجه به کارگیری هوش مصنوعی، کارکنان رده پایینی که وظایف مدیریتی به آنها داده شده، می‌توانند زمان بیشتری را صرف تفکر خلاقانه، حل مسائل و شرکت در بحث‌های مرتبط با استراتژی‌های سازمان کنند و البته کمتر به نت‌برداری در طول جلسه بپردازند.

 

کاهش مدت دوره یادگیری با هوش مصنوعی

یکی دیگر از بخش‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند تاثیرگذار باشد، ارتقای توانایی‌ها و ساختارهای سازمانی در بخش آموزش کارکنان است. آموزش بر پایه هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند دوره آموزش را کاهش دهد بلکه قادر است یادگیری کارکنان را بسیار آسان‌‌تر و تخصصی‌تر کند. آموزش سازمانی امروزه در حال تغییر به روش‌های اتوماتیک و هوشمند است که در این بخش هوش مصنوعی بر پایه دیتا می‌تواند برنامه‌های آموزش شخصی و خصوصی را برای هر یک از کارکنان سازمان امکان‌پذیر کند. همان‌طور که دور کاری از محبوبیت بیشتر برخوردار می‌شود، شرکت‌ها با این چالش که آیا همه کارکنان در این سیستم شرکت داده می‌شوند و اینکه می‌توانند خودشان را به‌عنوان بخش مهمی از ماموریت بزرگ سازمان تصور کنند، روبه‌رو شده‌اند. حال با کمک ابزارهای پیشرفته مدیریت بازخورد کارکنان، می‌توان افراد را به راحتی در مباحث و جلسات از راه دور شرکت داد و از این طریق برگزاری جلساتی که امکان ملاقات رو در رو مدیران با کارکنان وجود ندارد امکان‌پذیر می‌شود.

 

هوش مصنوعی و  اصلاح ارزیابی‌

علاوه بر اینها، هوش مصنوعی می‌تواند پروسه ارزیابی را بهبود ببخشد و بینش بهتری را در بررسی سطوح کارآمدی کارکنان به وجود بیاورد. ابزارهای تحلیل جدید به کمپانی‌ها کمک می‌کنند که درک خیلی بهتری از بازخورد کارکنان داشته باشند و همچنین پاسخ‌های مناسب‌تری به نیازها و نگرانی‌های افراد داشته باشند. همچنین از یادگیری ماشین می‌توان برای نظارت و بررسی اهداف، پیشرفت و بازخورد عملکرد کارکنان استفاده کرد و آن را در پروسه‌های ارزیابی‌ عملکرد کارکنان بر پایه داده‌ها نیز به‌کار گرفت. با این چرخه‌های ارزیابی بازخورد پیشرفته، مدیران می‌توانند هر نوع کارمندی را در شرکت حفظ کنند نه فقط کارمندان راضی و همگام با دیگران.

 

در کل نیروی انسانی از طریق دسترسی به اطلاعات از مزایای متعدد هوش مصنوعی بهره‌مند می‌شود. نظرسنجی انجام شده توسط موسسه مارکت فورس نشان داد که 74 درصد از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ دنیا اعتقاد دارند هوش مصنوعی در آینده نزدیک به یک ابزار همگانی در جهت ارزیابی عملکرد کارکنان تبدیل خواهد شد و 72 درصد هم معتقد بودند که از این تکنولوژی برای تعیین پاداش مناسب برای هر یک از کارکنان استفاده خواهد شد. در پایان هوش مصنوعی به مدیران و کارکنان کمک خواهد کرد افرادی که واقعا به پیشرفت تمایل دارند و البته افرادی که به توجه و مدیریت بیشتر نیاز دارند بهتر شناسایی شوند. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت پتانسیل هوش مصنوعی در بهبود کیفیت و ارتقای توانایی‌های افراد بسیار بیشتر از احتمال جایگزین شدن آن با نیروهای کاری انسانی است.

 

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.