همه چیز درباره فینوتک

فینوتک به بانک‌ها و سرویس‌دهندگان دیگر کمک می‌کند تا خدمات خود را با سهولت بیشتر به کسب‌وکارهای بیشتری ارائه کنند. فینوتک دغدغه‌های مربوط به فروش، قرارداد، امنیت، دسترسی و پشتیبانی را به عهده می‌گیرد تا سرویس‌دهندگان تمرکز خود را بر ارائه‌ی سرویس متمرکز کنند و نگران عرضه‌ی سرویس‌شان نباشند.

عصر بانک؛فینوتک در دی‌ماه 1395 شکل گرفت. داستان فینوتک با ارائه 12 سرویس‌ بانکی آغاز شد اما با گذشت کمتر از یک سال، مشغول سرویس‌دهی به کسب‌‌و‌کارهای بزرگ و کوچکی شد که ماهانه چندصد‌هزار تراکنش را ثبت می‌کنند. امروزه چشم‌انداز فینوتک از «بانکداری باز» به « نوآوری باز» تغییر کرده و جدا از سرویس‌های بانکی، در زمینه‌های دیگری مانند بورس، بیمه و… نیز فعالیت می‌کند. سرویس‌دهندگان، کسب‌وکارها و برنامه‌نویسان حلقه‌های اصلی اکوسیستم فینوتک هستند. بانک‌ها، بیمه‌ها،شرکت‌های حوزه مخابرات، بازار سرمایه و دیگر سازمان‌های ارائه‌دهنده سرویس، خدمات خود را در قالب سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده به‌صورت APIباز در پلتفرم فینوتک ارائه می‌کنند، و کسب‌وکارها هر سرویسی را که مایل هستند انتخاب کرده و خدمت موردنظر را بدون وابستگی به ارائه‌دهنده سرویس دریافت خواهند کرد.

روش پیاده‌سازی خدمات

خدمات دوطرفه: این سرویس رابطه ای دوطرفه را میان کسب وکار شما و سرویس دهندگان ایجاد می کند.

خدمات سه طرفه: این سرویس رابطهای سه طرفه میان کسب وکار شما،سرویس دهندگان و مشتری ایجاد می کند.

ارزش‌هایی که فینوتک برای ارائه دهندگان خدمات ایجاد می‌کند

1) جذب مشتری و منابع بانکی از طریق بازاریابی برای محصولات جدید بانکی که به وسیله API فراهم شده است

بسیاری از کسب و کارهای نوین امکان استفاده از سرویسهای بانکی را از داخل اپلیکیشن به کاربران خود می‌دهند و از این طریق در مقابل رقبای خود مزیت ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال بسیاری از کسب و کارهای نوین مانند اسنپ، دیجی کالا، فون‌پی، فیدیبو، الوپیک و بسیاری از کسب و کارهای فعال در حوزه مالی مانند آپ، هفهشتاد و … برای تسهیل رابطه مالی خود با کاربران و کاربران با خود از API های بانکی استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال کسب و کاری را در نظر بگیرید که روزانه و هفتگی مبالغی را برای کاربران خود واریز می‌کند. این کسب و کار می‌تواند بدون مراجعه حضوری به شعبه و یا ارائه فایل به بانک، با استفاده از API بانکی واریز های خود را از طریق سرویس‌های حساب به حساب، کارت به کارت و یا پایا انجام دهد.

بسیاری از کسب و کارها امکاناتی نظیر دریافت هزینه از مشتریان به صورت آنلاین، پرداخت کارت به کارت، پرداخت قبض و … را به کاربران خود می‌دهند. این سرویس‌ها نیز از طریق API های بانکی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و ارتباط با ارائه دهندگان سرویس‌ها کاملا به صورت آنلاین بوده و نیاز به هیچگونه حضور و یا تبادل فایل جداگانه ای وجود نخواهد داشت.

این سرویس‌ها و محصولات جدید بانکی کسب و کارهای بیشتری را به سوی استفاده از این خدمات می‌کشاند و از آنجا که کسب و کارها برای استفاده از این API ها می‌بایست از حساب بانکی مبدا ارائه دهنده API استفاده کنند منابع مالی کسب و کار مذکور به بانک ارائه دهنده خدمات API منتقل خواهد شد.

از این طریق بانکهایی که خدمات API به کاربران ارائه می‌دهند می‌توانند با ارائه این مزیت رقابتی منابع بانکی بزرگی که در اختیار کسب و کارهای بزرگ است را به سوی خود جذب کنند.

2) ایجاد درآمدهای جدید برای بانک

جذب مشتری و فروش محصولات نوین بانکی مبتنی بر سرویس‌های API امری تخصصی است که نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد جهت راه‌اندازی و بهینه سازی توسط بانکهاست. فینوتک تیم حرفه ای فروش، جذب مشتری و تبلیغات مربوط به سرویس‌های API بانکی خود را توسعه داده است و هزینه های بازاریابی و فروش محصولات را از دوش بانکها برداشته و به عهده گرفته است. از سوی دیگر فینوتک با تجمیع سرویس‌های بانکی که از بانکهای مختلف در اختیار دارد ارزش بیشتری برای مشتریان خود و کسب و کارها خلق کرده و می‌تواند رضایتمندی بیشتری برای مشتریان ایجاد کند.

علاوه بر جذب مشتری برای سرویس‌ها، بحث پشتیبانی تخصصی و فنی از این سرویس‌ها نیز فرآیندی تخصصی است و باعث ایجاد رضایتمندی در مشتریان می‌شود. فینوتک تیم فنی مجرب و متعهد جهت پشتیبانی سرویس‌های خود در جهت افزایش رضایت مشتریان توسعه داده است.

علاوه بر تمام مزایای نام برده شده، سرویس‌های ارائه شده توسط فینوتک به کسب و کارها رایگان نیستند و مشتریان فینوتک برای تراکنش‌های خود هزینه پرداخت می‌کنند. بخشی از این درآمد که فینوتک کسب می‌کند به بانکهای ارائه دهنده سرویس API منتقل می‌شود.

3) حل پیچیدگی‌های عملیاتی، فنی و امنیتی سرویس‌های API توسط فینوتک

پیچیدگی‌های عملیاتی: مشتریان سرویس‌های API برای تنفیذ اختیار دسترسی به اطلاعات، قراردادی با شرکت ارائه دهنده سرویس امضا می‌کنند. با افزایش تعداد مشتریان این سرویس‌ها، عقد قراردادهای مختلف با آنها بار عملیات زیادی را به بانک تحمیل خواهد کرد. در صورتی که بانکها فروش سرویس خود را از طریق فینوتک انجام دهند تنها یک قرارداد با فینوتک خواهند داشت و از آن پس در هنگام فروش سرویس به مشتریان، آنها قرارداد مذکور را با فینوتک امضا خواهند نمود و فینوتک پیچیدگی‌های عملیاتی عقد قرارداد با مشتریان جدید را به عهده خواهد گرفت.

پیچیدگی‌های فنی: یکی از دغدغه‌های بانکها در ارائه سرویس‌های API، حفظ امنیت ارتباطات میان بانک و مشتری است زیرا در سرویس‌های API مشتری می‌تواند دسترسی به اطلاعات حساب بانکی خود و همچنین تراکنش‌های بانکی نظیر حساب به حساب، دستور پرداخت‌های بین بانکی و همچنین کارت به کارت را به صورت مستقیم و از طریق فراخوانی سرویس API انجام دهد. از این رو امنیت این ارتباط از اهمیت بالایی برخوردار است.

فینوتک با استفاده از آخرین استانداردهای امنیتی مربوط به سرویس‌های API بستری امن را برای مشتریان این سرویس‌ها فراهم کرده و امنیت این ارتباط را شخصا تضمین نموده است. از این جهت بانکهای ارائه دهنده سرویس دیگر نیازی به نگرانی در این رابطه نخواهند داشت.

خدمات فینوتک را به صورت آزمایشی پیاده‌سازی کنید

فینوتک برای نخستین بار در ایران محیط نرم‌افزاری «سندباکس» را در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده‌است. در این محیط می‌توانید با ثبت‌نام رایگان، سرویس‌های مختلف و متنوع فینوتک را به‌صورت آزمایشی پیاده‌سازی کرده و خلاقیت خود را بسنجید. پس از آشنایی با این پلتفرم، می‌توانید به‌صورت عملیاتی از این سرویس‌ها استفاده کنید. در این بخش تمامی مستندات موردنیاز و راهنمای استفاده از کنسول، توضیحات کامل در رابطه با ماهیت سرویس‌ها و نحوه پیاده‌سازی آن‌ها ثبت‌شده است. مطالعه این مستند، تمام مراحل پیاده‌سازی سرویس‌ها را شرح خواهد داد، اما اگر سوال دیگری دارید با تیم فنی ما تماس حاصل کنید.

سرویس‌های فینوتک ابزاری قدرتمند هستند که به تحقق ایده‌های برنامه نویسان کمک می‌کنند. برنامه نویسان حلقه اصلی در زنجیره پیاده‌سازی سرویس‌های فینوتک برای کسب‌وکارها به شمار می‌روند.
برنامه نویسان می‌توانند سرویس‌های موردنظرتان را روی سندباکس امتحان کنند و کارکرد آن را در فضایی آزمایشی تحلیل کنند. برای اطلاعات بیشتر به سایت فینوتک به آدرس http://finnotech.ir سر بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.