شعب بانک‌ها باید هاب‌ دیجیتالی شوند

بانکداری در سال 2018 سال بسیار مهمی را پشت سر گذاشته است. بانک‌های رقابتی مدرن، با تمرکز بر نیازهای نسل جدید، مشتریان جدیدی را به دست آوردند. با این وجود، بانک‌های خُرد اصلی نیز با تجدید پیشنهادات دیجیتالی خود و تمرکز روی نقاط قوت با آنها رقابت می‌کنند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛سال جدید نیز به اندازه سال گذشته در صنعت مالی مهم خواهد بود و چالش‌های سیاسی و اقتصادی دیگری نیز پیش رو خواهند بود. در ادامه برخی پیش‌بینی‌ها و پیشنهادات درباره اینکه بانک‌ها چگونه باید آماده رقابت شوند آمده است.

شعب بانکها باید به ‌عنوان هاب‌های دیجیتال باشند

در سال 2018، کاهش شبکه‌ شعب در دنیا بعنوان تاکتیکی برای واکنش بانکها به افزایش هزینه‌های زیربنایی، ادامه داشت و موجب کاهش کاربرد شعب بانک شد و بانکها به سمت ادغام رفتند. در مقابل همانطور که مشتریان به سمت روابط کاملا دیجیتالی با بانکهایشان تغییر جهت می‌دهند، خواهان تجربه کاربری استثنایی هستند.

در سال 2019، ما شاهد سرمایه‌گذاری متمرکز بانکهای بزرگ دنیا بر شعب باقی‌مانده خواهیم بود و خواهیم دید که بانکها بکارگیری تکنولوژی‌های درون شعبه‌ای را گسترش خواهند داد که این امر به بهبود تجربه کاربری و توسعه فروش و خدمات کمک می‌کند. تکنولوژی‌هایی مانند: بانکداری ویدئویی و استفاده هوشمندتر از ابزارهای درون شعبه‌ای.

موقعیت مکانی بانک‌ها بسیار مهم است

ما هر روزه بانک‌هایی را می‌بینیم که شعب‌شان را مطابق با پیشرفته‌ترین علم روز در مرکز شهر تاسیس می‌کنند و این روند سرمایه‌گذاری بانکها دربهترین نقاط مرکز شهر ادامه خواهد داشت، بویژه در آن دسته از نقاطی که بدلیل سرمایه‌گذاری در شهرهای هوشمند و زنجیره حمل و نقل آسان  مورد استقبال قرار گرفتند. همچنین ما احتمالا خواهیم دید که بانکها از مکان‌هایی با عملکرد ضعیف به مناطقی با رفت‌وآمد بیشتر و تقاضای بیشتر برای ارائه خدمات بانکی مثل مراکز خرید بیرون شهر، نقل مکان خواهند کرد.

بانکداری باز

با اینکه بانکداری باز، بانکها را به ارائه خدمات جدید ترغیب کرده است، اما تابه‌حال روند پیشرفت کند بوده است. طیف گسترده‌ای از تهدیدها و فرصت‌های  بالقوه از بانکداری وجود دارد که هنوز باید شناسایی شوند. بنابراین بانکها باید خلاقانه فکر کنند و روی تکنولوزی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند راه‌حل‌های درستی را در زمان مناسب به مشتری‌هایشان ارائه دهند.

وجود فضای همکاری بیش از رقابت

در سال جدید فین‌تک‌ها می‌توانند پیشنهادات خود را گسترده‌تر کنند و بانک‌های سنتی می‌توانند سهمشان از بازار را حفظ کنند و خدمات جدیدی را به مجموعه خود اضافه کنند. این موضوع تخصص در سفر مشتری و تجربه‌ای که بانک‌های رقابتی مدرن در مرکز پیشنهادات خود گذاشته‌اند را لازم دارد و آنرا با  زیرساخت‌های بازیگران سنتی ترکیب می‌کند .

با در نظر گرفتن این موضوعات، بانک‎‌ها در سال جدید بر روی چه موضوعاتی باید تمرکز کنند؟

سال 2019 می‌تواند سال رقابت بین بانک‌های سنتی و بانکهای مدرن باشد. این شکاف مطمئنا رفع خواهد شد. در اینجا سه دسته از مهمترین توصیه‌های ما به بانک‌های مهم سنتی برای برداشتن گام‌های رقابتی، بیان شده است.

1. به‌کارگیری تکنولوژی‌های متعدد و مناسب

بانک‌های رقابتی دارای مزیت متمایزی درباره  این موضوع  هستند و توانستند پلتفرم‌هایی را از ابتدا برای مشتریان نسل بعد بوجود آورند. بانکهای سنتی نیز باید مانند بانکهای مدرن راه‌حل‌هایی را در زمان مناسب به مشتریان‌شان ارائه دهند.

2. استفاده از فرصت‌ها

با معطوف شدن توجه سیاستمداران به دسترسی مالی به‌خصوص در جوامع کوچک و روستایی، بانک‌های سنتی مسئولیت و فرصت منحصر به فردی را برای تطبیق پیشنهادات‌شان در جهت برآورده ساختن نیازهای جدید، بدست آورده‌اند. از آنجایی که امنیت داده‌های موبایلی و سرعت پهنای باند، برخی از جوامع را از داشتن بانکداری آنلاین ناتوان ساخته است، این موضوع می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

3. تمرکز بر نقاط قوت

همانطور که بانک‌های سنتی و رقابتی به‌طور فزاینده‌ای برای الگوبرداری از نقاط قوت و موفقیت یکدیگر تلاش می‌کنند، بانکهای سنتی قدیمی نیازمند تمرکز بر نقاط قوت برجسته خود هستند که طی سالها با خدمات رسانی به مشتریان و ارائه دامنه گسترده‌ای از خدمات بدست آمده است و الگوبرداری از آن می‌تواند برای بانک‌های رقابتی مشکل زا و پر هزینه باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.