مخالفت بانک مرکزی با مصوبه مجلس

الزام بانک مرکزی به پرداخت حداقل 50 درصد سود سهام و مالیات علی‌الحساب تا 15 بهمن ماه امروز واکنش رئیس‌کل بانک مرکزی را به همراه داشت. وی، اصرار مجلس بر این موضوع را سبب افزایش پول پرقدرت و رشد بیش از پنج درصدی تورم دانست.

عصر بانک؛براساس ماده چهار قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، تمامی شرکت‌های دولتی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری و بانک‌ها که در بودجه کل کشور برای آن‌ها سود ویژه پیش‌بینی می‌شود، موظف به واریز مالیات علی‌الحساب و سود سهام علی‌الحساب بودجه مصوب به‌صورت یک دوازدهم در هر ماه هستند که بانک مرکزی نیز مشمول این قانون می‌شود.

 
در پی تصویب این طرح یک فوریتی، یک اقتصاددان تصریح کرد که خطا در محاسبه درآمد ارزی بانک مرکزی، محرک افزایش قیمت‌هاست.
 
به گفته آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران  اگر محاسبه میزان درآمد بانک مرکزی از خرید و فروش ارز توسط مجلس صحیح نباشد، پرداخت این مبلغ در حکم استقراض دولت از بانک مرکزی بوده و موجب افزایش تورم می‌شود.
 
وی تصریح کرد: اگر میزان درآمد حاصله به درستی محاسبه و مالیات مربوطه پرداخت شود، مشکل ساز نیست، اما اگر بنا به ادعای بانک مرکزی چنین درآمدی حاصل نشده باشد پرداخت چنین مبلغی فقط از طریق چاپ پول توسط بانک مرکزی امکانپذیر خواهد بود؛ لذا بدیهی است این اقدام باعث رشد نقدینگی و پایه پولی می‌شود و نهایتاً محرکی برای تورم و افزایش قیمت‌ها خواهد بود.
 
در همین رابطه بانک مرکزی اعلام کرد که به دنبال تصویب طرح یک فوریتی پرداخت علی‌الحساب سود و مالیات خرید و فروش ارز، این مصوبه در صورت تصویب شورای محترم نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد.
 
در عین حال بانک مرکزی اعلام کرده است که به علت حساسیتی که نسبت به تأثیرات انتشار پول پرقدرت در نقدینگی دارد، هرگونه پرداخت را موکول به تحقق سود خواهد کرد.
 
همه به دنبال کاهش قیمت گوشت
گرانی گوشت قرمز همچنان نقل محافل است. در حالی‌که آمار رسمی از کاهش 20 درصدی تولید گوشت قرمز در پاییز حکایت دارد، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ذخیره بیش از 25 هزار تن گوشت قرمز به عنوان ذخیره احتیاطی شب عید خبر داده که به گفته او، این حجم حدود 10 هزارتن بیشتر از ذخیره سالهای گذشته است. در همین حال مدیرعامل سازمان اتکا نیز با اشاره به اینکه امسال سه برابر مصرف سال گذشته ثبت سفارش واردات گوشت داشته‌ایم، اظهار کرد که به‌زودی قیمت گوشت کاهش می‌یابد. 
 
کاهش 400هزار تومانی قیمت سکه تمام طرح قدیم
امروز با وجود افزایش 1385 تومانی قیمت هر گرم طلا، به غیر از سکه تمام طرح جدید، نیم سکه و سکه یک گرمی، قیمت سایر سکه‌ها رو به کاهش بود. از آن سو بانک‌ها امروز نرخ خرید دلار را حدود 450 تومان نسبت به دیروز افزایش دادند.
 
بدهی 50 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت
به تازگی خبری در شبکه‌های مجازی منتشر شده، مبنی بر اینکه بدهی شرکت ملی نفت ایران از مرز 50 میلیارد دلار گذشته است و این شرکت درحال تبدیل کردن ذخایر استهلاک و اندوخته‌هایش است.
 
پیگیری‌های ایسنا برای اطلاع از صحت و سقم این مطلب حاکی از آن است که متأسفانه این موضوع صحت دارد، اما اوضاع آنقدر وخیم نیست که این شرکت اقدام به فروش ذخایر استهلاک خود کند.
 
یک منبع آگاه در این مورد گفت: این بدهی مربوط به وام‌هایی است که دولت نهم و دهم برای تکمیل برخی فازهای میدان گازی پارس جنوبی و همچنین طرح‌های 35 ماهه از صندوق توسعه ملی گرفته و از آنجایی که این طرح‌ها در آن زمان به سرانجام نرسید، تسویه نشده بود. مبلغ 50 میلیارد دلار در واقع اصل و تأخیر همان وام‌ها است.
 
احتمال افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران در سال آینده
یک کارشناس حوزه کار پیش‌بینی کرد که حداقل مزد کارگران در سال آینده 25 درصد افزایش داشته باشد.
 
حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام افزایش 20 درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، اظهار کرد: اینکه حداقل دستمزد سال آینده کارگران 20 درصد پیش‌بینی شده خلاف ماده 41 قانون کار است، چون بر اساس ماده 41، نرخ تورم و سبد معیشتی ملاک تعیین دستمزد کارگران است و ما نمی‌توانیم درصد افزایش کارمندان دولت را برای کارگران هم ببینیم و شورای عالی کار را زیر سوال ببریم.
 
71 میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند
تعداد مشترکان اینترنت در ایران طی سال‌های اخیر به بیش از 71 میلیون رسیده که ضریب نفوذ اینترنت را به بیش از 86 درصد رسانده است.
 
هم‌چنین بر اساس گزارش سالیانه پایش جامعه اطلاعاتی که همزمان با شانزدهمین سمپوزیوم جهانی نشانگرهای مخابراتی (2018-WTIS) رونمایی شده است، ضریب نفوذ جهانی اینترنت در پایان سال 2018 حدود 51 درصد معادل سه میلیارد و 900 میلیون نفر از جمعیت جهان است؛ این ضریب در کشورهای توسعه‌یافته 80 درصد (نزدیک به وضعیت اشباع)، در کشورهای در حال توسعه 45 درصد و در سایر کشورهای کمتر توسعه یافته 20 درصد است.
 
/ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.