بد و خوب شناسایی چهره در ATMهای نسل آینده

تکنولوژی شناسایی چهره به‌منظور احرازهویت در صنعت بانکداری پتانسیل بالایی دارد، اما شمار پروژه‌های انجام شده در این حوزه در سراسر جهان هنوز ناچیز است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛در تحقیق پیش رو آن دسته از فاکتورهای اصلی که فرایند ارائه تکنولوژی احراز هویت را به تعویق می‌اندازند مورد بررسی قرار گرفته است. ما در این تحقیق چالش‌های اصلی به‌کارگیری این تکنولوژی در خودپردازها و مزایای حقیقی که توسط آن عرضه می‌شود را بررسی می‌کنیم.

مشکلات مسیر توسعه

نگرانی درباره قابلیت اطمینان

تکنولوژی شناسایی صورت به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد اعتبار آن وجود دارد از ابتدا موضوع بحث‌انگیزی بوده است. اولین سیستم شناسایی چهره به آسانی با استفاده از عکس‌ها یا مدل‌های سه بعدی از صورت افراد هک شد. این مشکل با آزمایشات انجام شده توسط Forbes که در آن گوشی‌های هوشمند اپل با استفاده از مدلهای سه‌بعدی هک شده بودند، مشخص شد.

در این مورد، دسترسی مجاز به عکس‌های شخصی یا چیزی مشابه آن، تنها خطر محسوب می‌شود. به هر حال وقتی صحبت از داده‌های شخصی و امور مالی کاربر به میان می‌آید، خطرهای مربوط به هک کردن سیستم افزایش می‌اید. خوشبختانه پیشرفت اخیر در حوزه الگوریتم‌های تکنولوژی ضد کلاهبرداری که امکان شناسایی حقیقی بودن شخص را می‌دهد، این مشکل را خنثی می‌کند.

چنین تکنولوژی‌ قادر به تجزیه و تحلیل داده‌های متنی فرآیند احراز هویت مانند حرکت چشم، هستند که امکان کلاهبرداری را بطور کامل حل می‌کنند. بنابراین بحث‌های ضد تکنولوژی شناسایی چهره بتدریج در حال کمرنگ شدن هستند. علیرغم اینکه مدیران IT بانک‌ها هنوز بطور کلی آماده به عهده گرفتن مسئولیت اجرا و تضمین امنیت اینگونه راه‌حل‌ها را ندارند.

عدم وجود موارد موفق

همچنین نبود موارد موفق تجاری نقش مهمی را علیه چشم‌انداز تکنولوژی شناسایی چهره بازی می‌کند. هنوز این موضوع نتوانسته موجب استفاده شرکت‌های برجسته این صنعت که آماده پذیرش خطر هستند شود. با این حال، بسیاری ازاین دست پروژه‌ها هنوز در مرحله آزمایش قرار دارند. برای مثال در اوایل سال 2016 Saberbank روسیه حرکت خود به‌سمت روش‌های احرازهویت بیومتریک مشتریانش را به امید از میان برداشتن کارت‌های بانکی معمول اعلام کرد.

دلیل دیگر تاخیرهای ممکن در پیشرفت اینگونه پروژه‌ها ممکن است این حقیقت باشد که تعمیر و نگهداری چنین تکنولوژی نوآورانه‌ای هنوز عموما در دسترس نیست. این نگرانی‌ها هم درباره نبود گواهی کیفیت استاندارد و هم خدمتی است که از نرم‌افزار و سخت‌افزار پشتیبانی می‌کند. به هر حال همانطور که تقاضا باعث ایجاد عرضه می‌شود، ضرورت زیرساخت سرویس دهی بیومتریک یکپارچه، مسئله‌ای نسبتا اجتناب‌ناپذیر است.

نبود تصور استراتژیک

تکنولوژی‌ بیومتریک ارائه‌دهنده مزایای متعددی است، از این رو تعریف نیازهای استراتژیک می‌تواند برای یک کسب‌وکار چالش برانگیز باشد. برخی بانک‌ها برای کاهش استفاده از کارت‌های بانکی تلاش می‌کنند. برخی دیگر شناسایی چهره را به‌عنوان فرصتی برای ارائه امنیت بیشتر دستگاه‌های سلف سرویس در نظر می‌گیرند. درحالیکه بقیه آنها در حال تلاش برای خودکارسازی مسیر ارائه خدمات بانکی مانند افتتاح حساب، دریافت وام و مدیریت حضور مشتری در شعب بانک هستند.

تنگنای اصلی استفاده از بیومتریک در دستگاه‌های سلف‌سرویس عدم فهم درست از مزایای ارائه‌شده توسط آن است. احراز هویت بیومتریک در خودپردازها می‌تواند به بانک‌ها برای پیروی بهتر از قوانین و ملزومات مختلف کمک کند. توانایی کنارگذاشتن استفاده از کارت خطر لو رفتن رمز کارت، کلاهبرداری و فریب را خنثی می‌کند و مسئله فراموش کردن کارت توسط مشتری را که باعث تحمیل خسارت به بانک‌ها می‌شد را حذف می‌کند.

مزایای واقعی به‌کارگیری تکنولوژی

علی‌رغم مشکلاتی که در معرفی این تکنولوژی وجود دارد، مزایای حقیقی استفاده از شناسایی چهره استدلال مهمی برای بکارگیری این تکنولوژی در زمان حال است درصورتیکه به‌عنوان تکنولوژی آینده درنظر گرفته می‌شود .

جلوگیری از کلاهبرداری

احراز هویت دو عاملی، یا استفاده از تکنولوژی شناسایی چهره به جای استفاده ار کارت‌های بانکی راهی موثر برای مبارزه با کلاهبرداری است. گزارش کلاهبرداری‌های تشخیص هویت در سال 2018 توسط Javelin نشان می‌دهد که حدود 16.7 میلیون نفر از مردم در سال 2003 قربانی سرقت شدند. شناسایی چهره به دلیل امکان تایید فوری هویت مشتری توسط بانک‌ها،  راهی آسان ومقرون به صرفه برای جلوگیری از چنین وقایعی است. همچنین استفاده از تکنولوژی بیومتریک می‌تواند به بانکها برای دنبال کردن جدی‌تر سیاست” شناخت مشتری ” و انجام اقدامات بیشتر برای مبارزه با پولشویی کمک کند.

در حال حاضر گرایشی برای ایجاد پایگاه داده یکپارچه مشتری در بانکها وجود دارد. در اتحادیه اروپا برای مثال راه‌اندازی چنین پایگاه داده‌ای توسط پنجمین دستورالعمل مبارزه با پولشویی مورد تشویق قرار گرفته است. ایجاد چنین زیرساخت‌هایی مبارزه با اقدامات غیرقانونی در سطح دولتی را ممکن خواهد ساخت.

شناسایی گروه‌های کاربر هدف

تکنولوژی شناسایی چهره این امکان را فراهم می‌کند تا گروه هدف از کاربران ATM قبل از قرار دادن کارت، توسط دستگاه تعریف و شناسایی شوند. بنابراین اجرای بازاریابی هدف در تمام طول مدت استفاده از دستگاه ATM ممکن شده است.

توسعه کیفیت خدمات

با استفاده از تکنولوژی شناسایی چهره، بانکها قادر به توسعه قابلیت‌های دستگاه‌های سلف‌سرویس و همچنین کانال‌های دیگر تعاملی هستند. بخصوص بانک‌ها قادرخواهند بود که به‌طور موثرتری پاسخگوی تقاضاها از سوی گروه خاصی از مشتریان مانند مشتریان VIP یا افراد مقروض به بانک باشند. همچنین آنها می‌توانند از داده‌های بیومتریک به‌منظور بازاریابی مستقیم استفاده کنند. بکارگیری تکنولوژی شناسایی چهره همچنین به طبقه‌بندی دوباره جریان مشتری کمک خواهد کرد. خدماتی مانند صدور اعتبارات کوچک و پرداخت مبالغ زیاد پول در دستگاه‌های سلف‌سرویس از این طریق امکان‌پذیر شده است. با استفاده شناسایی چهره، این دستگاه همچنین قادر به تایید هویت کاربران بدون مشارکت شخصی پرسنل بانک است.

تنها یک دیدگاه یکپارچه و واحد از فرآیندهای زیرساخت کلی بانک می‌تواند مزایایی که شناسایی صورت ایجاد می‌کند را به حداکثر برساند

به شدت برای بانکها مهم است که نه فقط جریانی را برای دگرگونی نوآوری در کسب‌وکارشان شناسایی کنند بلکه بدرستی درباره‌ نقش کانال‌های سلف‌سرویس تجدیدنظر کنند. بانک‌ها باید احتمال استفاده از تکنولوژی بیومتریک را برای راه‌های دیگر تعامل با مشتری در  بانکداری اینترنتی و موبایلی مورد بررسی قرار دهند و تنها یک دیدگاه یکپارچه و واحد از فرآیندها در زیرساخت کلی بانک می‌تواند مزایای تشخیص صورت را به حداکثر برساند.

بیومتریک؛ چالش جدید زیربنای بانک‌ها

به دلیل اینکه راهکارهای نرم‌افزاری موجود در بازار می‌تواند نسبتا گران باشد، این موضوع که مقدمه تکنولوژی‌های بیومتریک در بانکداری نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه‌ای است، قابل فهم است. خوشبختانه اجرای این راه‌حل نیازمند به هیچ‌گونه تغییرات اساسی در زیرساخت بانک ندارد. استانداردترین دوربین‌های ATM و دوربین‌های CCTV نصب شده در شعب بانک‌ها می‌توانند فعال به قابلیت شناسایی باشند.

ازاین‌رو، بکارگیری این تکنولوژی نیازمند به اقدامات خاص یا به‌روزرسانی نهایی برنامه‌ریزی نشده‌ای نیست. بنابراین هنگام عقد قرارداد سرویس‌های بانکی، یک الگوی مشخص به سیستم ارسال می‌شود که به‌عنوان سناریوی خدمت استاندارد اضافه می‌شود. یک الگوی مشخص می‌تواند در یک شعبه بانکی در هر مکان مناسبی از طریق بانکداری اینترنتی یا اپلیکیشن‌های موبایلی ایجاد شود. بانک یا سازمان‌های نظارتی مختلف محلی و بین‌المللی سپس می‌توانند اقدامات مجاز کاربر را تعیین کنند.

نتیجه

اگرچه استفاده از بیومتریک در بانکداری هنوز در مرحله آزمایشی است، اما پیشرفت قابل توجهی در این زمینه ملاحظه شده است. پروژه‌هایی که از 2 یا 3 سال قبل به صورت آزمایشی آغاز شده‌اند، بتدریج درحال تغییر به مرحله عملیاتی هستند. طبق برخی داده‌ها، شمار کاربران تکنولوژی بیومتریک تا سال 2020 به 1.9 میلیارد نفر خواهد رسید.

شناسایی بیومتریک بدون شک در سال آینده رایج خواهد شد. استدلال اصلی برعلیه استفاده از این تکنولوژی نبود موارد موفق از استفاده از این تکنولوژی است. به هر حال قرن 21 عصر تکنولوژی جدید است و اغلب نپذیرفتن تغییرات می‌تواند باعث به خطر افتادن موقعیت بانک یا شرکت شود.

ترجمه از amazonaws

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.