مدیریت هزینه پول نقد درون ATM با SaaS

زمان آن رسیده است تا دوباره در مورد چگونگی مدیریت هزینه پول نقد فکر کنیم.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛طبق نتایج بررسی شرکت تحقیقاتی مک کینزی، هزینه پول نقد که 5 تا 10 درصد از هزینه عملیاتی بانک را تشکیل می‌دهد، در حال افزایش است حتی با اینکه استفاده از پول نقد در حال کاهش است. این بدین معنی است که زمان آن رسیده تا دوباره در مورد چگونگی مدیریت هزینه پول نقد فکر کنیم.

مدیریت هزینه پول نقد درون ATM با SaaS

چندلر، صاحب نظر پولی و مالی در کنفرانسی در مورد پیوندهای صنعت ATM که در اواخر فوریه در ایالات متحده برگزار شد گفت: ما معتقدیم پول نقد برای مدت طولانی وجود خواهد داشت، بنابراین بانک‌ها باید ارائه خدمات نقدی را به مشتریانشان حفظ کنند و این کاری است که آنها در حال انجام آن هستند.

 

طبق نظر چندلر دو عامل در افزایش هزینه پول نقد موثرند:

 

سیستم‌های بزرگ سنتی و فرایندهای قدیمی

وجود این موارد در سیستم‌ها یا فرایندهای بانکی به خودی خود بد نیست. کانال های ATM منبع اصلی جلب رضایت مشتریان هستند و موجب کاهش هزینه بانک‌ها می‌شوند. سوال این است که آیا سیستم‌ها و فرایندهای قدیمی با اینکه به دلیل نیاز به کارکنان زیاد و صرف زمان برای دسترسی به پول نقد بسیار هزینه‌بر هستند، می‌توانند کماکان به خوبی عمل کنند.

 

پول نقد راکد

چندلر ادامه داد: طبق گفته مک کینزی مقدار زیادی پول نقد در باجه‌های بانکی و شبکه ATM برای رفع نیازهای مشتریان وجود دارد و بیش‌تر بانک‌ها حتی سود یا هیچ‌گونه هزینه تحت عنوان کارمزد برای این‌ها دریافت نمی‌کنند. بنابراین این نوع پول نقد خارج از شبکه و بدون استفاده است.

 

طبق گفته چندلر، برای حل این مشکل، بانک‌ها باید برای افزایش کارایی در چرخه نقدی ATMهای شان سه فعالیت را انجام دهند. خرید، پیکربندی و اجرای سیستم‌هایی برای مدیریت پول نقدشان یا استفاده از نرم افزارها و خدماتی به این منظور.

این به معنای وجود یک سیستم  و در برگیرنده هزاران ATM است که به سادگی بتوانید داده‌های ATM خود را به آن (سیستم SaaS) وصل کنید. این داده‌ها شامل اطلاعات مشتریان و صاحبان کارت نیست. بلکه اطلاعات در این مورد است که چه مقدار تراکنش انجام شده، چه مقدار توزیع پول صورت گرفته، کدهای خطا در ATM چه بوده؟ و …

اما آیا این داده‌ها می توانند در پلتفرم‌های موجود اعمال شوند و موجب افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها و بهبود قابل ملاحظه نتایج زمانی و… شوند.

 

SaaS چیست؟

SaaS مخفف عبارت Software as a Service است و نوعی مدل ارائه نرم افزار است، به صورتی که نرم افزار و اطلاعات مربوط به آن، کامل و یکپارچه روی ابر (Cloud) مستقر شده‌اند. دسترسی کاربران به این نرم‌افزار فقط با کمک یک مرورگر وب امکان پذیر خواهد بود. SaaS (خدمت نرم افزاری) راهکاری است که شیوه ذخیره و دسترسی به نرم افزارها را تغییر می دهد. به طور سنتی نرم افزارهای مورد استفاده روی همان کامپیوتری نصب و اجرا می شوند که قرار است در آنجا مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که SaaS این شیوه را با میزبانی نرم افزارها روی یک سرور از راه دور تغییر می دهد. در نتیجه این نرم افزارهای کاربردی و خدمات بوسیله یک کاربر از راه دور و با استفاده از اینترنت قابل دسترسی خواهند بود.

 

شناسایی محرک‌های هزینه

راه حل SaaS می‌تواند محرک‌های هزینه را در سیستم شناسایی کند.

 

1. پیش‌بینی پول نقد و مدیریت پول‌گذاری

ما می‌خواهیم مقدار دقیقی پول در سیستم داشته باشیم ولی این کار مشکل است. بنابراین، چه کار باید کنیم؟ راه حل این است که به دنبال مقداری پول نقد در دستگاه باشیم که تمام نشود. شما مجبورید پول نقد زیادی تامین کنید که پس از مدتی باقی مانده زیادی برایتان خواهد داشت و به این نتیجه می‌رسید که باید کم‌تر پول تامین می‌کردید. این بار پول کم‌تری تامین می‌کنید که سریع تمام می‌شود و مشتری شکایت می‌کند و شما مجبور می‌شوید این بار پول زیادی تامین کنید و به همین ترتیب این نوع از نوسان‌ها بسیار شایع است.

 

2. اصلاح جریان پول‌گذاری

مقدار پولی که شما در دستگاه لازم دارید، پولی است که از حساب بانکی به مرکز پول، ماشین‌های حمل پول و ATMها در طول شب یا روز منتقل می‌شود. این چرخه باید هر روز تایید و انجام شود، اما معمولا این اتفاق نمی‌افتد و عموما بانک‌ها این فرایند را هفتگی یا ماهانه انجام می‌دهند و بسیار سخت است تا در این زمان طولانی، تعادلی در مقدار پولی که باید تامین شود ایجاد کنیم.

 

3. مدیریت دسترسی

بانکها متعهد به تعیین صددرصد مقدار پول لازم در دستگاه هستند و پول زیادی برای رسیدن به این هدف صرف می‌کنند که بی معنی است. چون می‌توانند برای مثال با صرف پول کم‌تری با تقریب 99درصد، مقدار پول لازم را تعیین کنند. چون این هدف تنها با صرف پول به دست نمی آید و به داده و اطلاعات هم نیاز است.

 

طبق گفته چندلر با استفاده از SaaS یک بانک می تواند به نتایج زیر دست یابد:

 

  • پیش‌بینی خودکار پول نقد
  • تایید خودکار میزان پول لازم در دستگاه. این یک فرایند از پیش تعیین شده است.
  • نظارت اتوماتیک و محاسبه SLA

 

طبق گفته چندلر، بانکها  نیاز به درک اتفاقات رخ داده در سیستم دارند. به همین دلیل است که داشتن یک SaaS مناسب به همراه یک پورتال امن برای مشتری برای بانک‌ها اهمیت دارد. این پورتال باید بتواند نشان دهد که در هر لحظه در پورتفولیو ATM چه اتفاقی رخ می‌دهد، بار مالی در کجا برنامه‌ریزی شده، کجا انجام می‌شود و چه مدت زمانی طول می‌کشد.

 

هم چنین پورتال باید قابلیت بررسی یک ATM خاص را داشته باشد. بنابراین اگر یک شعبه اعلام کند که ما فکر می‌کنیم موجودی نقدی‌مان در حال تمام شدن است، شما می‌توانید با یک کلیک بررسی کنید و به آن‌ها بگویید “شما 16000 دلار دارید و بار نقدی بعدی شما فردا است، خیالتان راحت باشد.” همه‌ی این امکانات در داشبورد سیستم ارائه خواهند شد.

 

ترجمه از atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.