چگونه ریسک سرمایه‌گذاری‌ را کم کنیم؟

عضو سابق شورای عالی بورس با اشاره به مزایای رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر ریسک، اظهار کرد: با رتبه‌بندی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در بورس وجود دارد و همچنین رتبه‌بندی شرکت‌های مختلف، مردم از مقدار ریسک و بازده‌ها آگاهی می‌یابند و می‌توانند با اطمینان بیشتری در بازارهای مولد سرمایه‌گذاری کنند.

عصر بانک؛قاسم محسنی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت نوسانات شدید قیمت سهام در بازار سرمایه، اظهار کرد: در این ماه‌ها تغییرات نرخ ارز و رشد تورم سبب رشد قیمت‌ها در بازار سهام شده است. در این بین بعضی از سهم‌ها پتانسیل بیشتری دارند و بعضی پتانسیل کمتری دارند در نتیجه رشد قیمت‌ها به این معنی نیست که رونق اقتصادی وجود دارد.

 

وی با اشاره به افراد غیر حرفه‌ای که تمایل دارند در یک بازار مولد سرمایه‌گذاری کنند، گفت: افراد غیر حرفه‌ای باید به مشاوران سرمایه‌گذاری مراجعه کنند. همچنین به طور غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه وارد شوند. این افراد باید توجه داشته باشند به طور کلی با توجه به نوسانات در متغیرهای اقتصادی، ریسک سرمایه‌گذاری در سهام هم افزایش یافته است.

 

محسنی با اشاره به کاهش حد اعتباری کارگزاری‌ها در سال گذشته گفت: ما به سازمان پیشنهاد دادیم حد اعتباری کارگزاری‌ها را بر اساس رتبه اعتباری آنها معین کند تا اگر شرکتی رتبه اعتباری بهتر باشد حد اعتباری بیشتری بهتری نیز خواهد داشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: کار شرکت‌های رتبه‌بندی، ارزیابی ریسک اعتباری شرکت‌هاست. اگر شرکتی اوراق بهاداری مثل اوراق اجاره یا اوراق مشارکت منتشر کرده و مردم می‌خواهند در اینها سرمایه‌گذاری کنند باید بدانند که این اوراق چه مقدار ریسک دارد تا برای سرمایه‌گذاری در آنها معیار و میزانی داشته باشند.

 

محسنی تاکید کرد: با رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها مشخص می‌شود که یک شرکت تا چه حد می‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

 

وی با اشاره به لزوم رتبه‌بندی شرکت‌ها گفت: اگر بانک‌ها رتبه‌بندی شوند می‌توانیم متوجه شویم که بانک در چه حد می‌تواند به تعهدات خود عمل کند در گذشته شاهد این بودیم که برخی از مؤسسات مالی و اعتباری سودهای بالایی را تعهد دادند ولی نتوانستند که به تعهدات خود عمل کنند. یک رتبه‌بندی درست سبب می‌شود که مردم ریسک مؤسسات را در نظر بگیرند و با توجه به آن ریسک، منابع خود را سپرده‌گذاری کنند.

 

به گزارش ایسنا، صندوق‌های سهام، درآمد ثابت و مختلط از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که شرکت‌های رتبه‌بندی می‌توانند آنها را از نظر ریسک رتبه‌بندی کنند. این رتبه‌بندی‌ها معیار خوبی برای انتخاب بین این صندوق‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.