وضعیت دو PSP وابسته به بانک‌های ادغامی

به نظر میرسد طی یک سال آینده بایستی شاهد تغییر جایگاه سایان کارت و فن آواکارت باشیم.

عصر بانک؛امیرمسعود پورهاشم، فعال حوزه بانکی و پرداخت: با توجه به آغاز فرآیند ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه، این گزارش سعی دارد پیش بینی از وضعیت شرکت‌های فعال در بانک های یاد شده طی سال جاری ارائه نماید. از همین روی در گام نخست به بررسی وضعیت شرکت‌های پرداخت فعال در بانک‌های یاد شده خواهیم پرداخت و اثرات این ادغام بر بازار را بررسی خواهیم کرد. 12 شرکت دارای مجوز فعالیت از سمت بانک مرکزی در حوزه پرداخت را تحت عنوان PSP می‌شناسیم و دو شرکت از این 12 شرکت، یعنی فن‌آوا کارت و سایان کارت هستند. همانطور که در نمودارهای ذیل نیز قابل مشاهده هست، رتبه عملکردی شرکت های فوق به ترتیب  7 و 11 در فروردین ماه سال 1398 در گزارش اعلامی شاپرک آمده است.

حال لازم است به بررسی مشتریان و سهامداران این شرکت ها بپردازیم تا با در اختیار داشتن اطلسی جامع از وضعیت فعلی آنها، قادر باشیم نسبت به پیش بینی آنچه روی خواهد داد بپردازیم.

همانطور که در سایت‌های این 2 شرکت نیز قابل مشاهده است شرکت فن‌آوا متعلق به گروه فن آوا، بانک سرمایه و شرکت سرمایه گذاری بهمن کوثر – وابسته به بنیاد مستضعفان است. هم چنین شرکت سایان کارت نیز متعلق به بانک قوامین، تجارت الکترونیک دی، تدبیر تراکنش ایرانیان – متعلق به بانک قوامین – و شرکت افق توسعه قرن میباشد.

از سوی دیگر بایستی وضعیت سبد مشتریان و استراتژی عملکردی این شرکت‌ها را بررسی نمود. همانطور که در شکل ذیل قابل مشاهده است، عموم بانک های ادغامی از مشتریان فن‌آواکارت هستند.

این در حالیست که علاوه بر اتصال پایانه‌های فوق زیرسوییچ های متعددی نظیر سوییچ شرکت امید سپه و شرکت فنآوری و تجارت الکترونیک حکمت نیز به این شرکت متصل است. لازم به ذکر است تاکنون فن‌آوکارت 200 هزار پایانه فروش در سراسر کشور نصب و راه اندازی نموده است که مالکیت تعداد قابل توجهی از آنها متعلق به بانک ها و زیرسوییچ های متصل است. از سوی دیگر شرکت سایان کارت صرفا در حال ارائه خدمات پرداخت به بانک قوامین است.

از طرفی با توجه به عدم ارائه مجوز جدید PSP توسط بانک مرکزی و درخواست های متعدد نهادها و بانک ها از جمله بانک سپه و شروع فرآیند ادغام، به نظر می‌رسد سایان کارت به زمره شرکت‌های بانک سپه، اضافه و بخش مهمی از سبد تراکنش‌ها و دستگاه های منصوبه از فن‌اوا کارت به شرکت سایان کارت منتقل خواهد شد.

بنابراین به نظر میرسد طی یک سال آینده بایستی شاهد تغییر جایگاه سایان کارت و فناواکارت باشیم.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    با سلام چرا سیستم امیدسپه کارتخوان ارتباط برقرار نمیکند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.