نرخ سود بانکی تغییر می‌کند؟

جارت نیوز نوشت: بیش از 70 روز از سال 98 گذشته است، در بین بازارهای سرمایه‌گذاری دو بازار رشد و دو بازار دیگر بازدهی منفی داشته‌اند.

عصر بانک؛بورس با بازدهی 24٫5 درصدی پربازده‌ترین بازار بوده و پس از آن دلار بازدهی پنج درصدی ثبت کرده است.

 

طلا دو درصد افت داشته و از ارزش سکه نیز 0٫7 درصد کم شده است.

 

هرچند بازارها تا میانه اردیبهشت ماه روند رو به رشدی را طی کردند، اما چند هفته‌ای است که به جز بازار سرمایه دیگر بازارها زیان‌ده شده‌اند؛ به نحوی که به عقیده برخی از کارشناسان ممکن است دارایی‌ها از بازار طلا و ارز به تدریج خارج شوند.

 

با وجود شرایط فعلی آیا وقت اصلاح نرخ سود بانکی نیست تا بانک‌ها به محل جذب سرمایه‌ها تبدیل شود؟

 

کوروش پرویزیان، مدیر عامل بانک پارسیان ضمن اشاره به این موضوع که نرخ سود باید از سوی بانک مرکزی و شواری عالی پول و اعتبار تعیین شود، گفت: برای تعیین نرخ سود باید مجموع شرایطی که در بازارها حاکم است در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: تغییراتی که در بازار مالی اتفاق می‌افتد صرفا نباید برای یک مدت خاص یا کوتاه‌مدت باشد؛ حتما باید شرایط بلندمدت را نیز در نظر گرفت.

 

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در خصوص عوامل تاثیرگذار بر تعیین نرخ سود گفت: از مولفه‌های اثرگذار روی تعیین نرخ سود سپرده، ملاحظات نرخ سود تسهیلات است، یعنی باید توان برگشت منابع تسهیلات گیرندگان نیز مورد توجه باشد.

 

نرخ‌های موجود دیگر بازارها از جمله بازار ارز نیز جزء مولفه‌هایی است که پرویزیان معتقد است باید مورد توجه نرخ‌گذار باشد.

 

وی تورم را نیز از عوامل موثر دانست و افزود: قاعده مربوط به تورم هم تاثیرگذار است؛ پیش‌بینی‌هایی که درباره تورم در جامعه وجود دارد، باید جزء ملاحظات در تعیین نرخ سود بانکی باشد. قاعدتا بانک مرکزی و شورای عالی پول و اعتبار روی این مولفه‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کند.

پرویزیان در خصوص نرخ‌گذاری در شرایط فعلی گفت: ولی در شرایط فعلی ثبات در بازارها اهمیت بیشتری دارد، یعنی مهم است که بازار پول بازار باثباتی باشد و تداوم ثبات در بازار مذکور می‌تواند بازار دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

وی افزود: در شرایط فعلی نرخ سود سپرده‌ها نرخ سودی است که شورای عالی پول و اعتبار ابلاغ کرده و در یک دامنه‌ای به بانک‌ها اجازه داده که بانک‌ها اوراق سپرده با حدود نرخ سود 18 درصد را منتشر کنند. این نرخ چون یک ساله و کمتر است نرخ خوبی است.

 

وی درباره تغییر نرخ سود بانکی در سال جاری گفت: امسال علایمی که در سایر بازارها وجود دارد اجازه گرفتن تصمیم ناگهانی را به سیاست‌گذار نمی‌دهد که ساختار مالی و ترازنامه بانک‌ها و طرف تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد و به عقیده من نرخ موجود متناسب با شرایط اقتصادی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.