سپرده‌های بانکی بیشتر شده یا کمتر؟

آمارهای بانک مرکزی از افزایش 32 درصدی مانده سپرده‌های بانکی در پایان بهمن پارسال نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، خبر می‌دهد.

عصر بانک؛بانک مرکزی آمار مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان بهمن ماه سال گذشته را اعلام کرده که بر این اساس، مانده کل سپرده‌ها در پایان بهمن‌ماه سال گذشته بالغ بر 2022.3 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل از آن 490 هزار میلیارد تومان رشد داشته و به این ترتیب، مانده سپرده‌های بانکی در زمان مذکور 32 درصد افزایش یافته است.

 

از سوی دیگر، این رقم نسبت به پایان سال پیش از آن نیز افزایش 376 هزار میلیارد تومانی داشته که بر این اساس مانده سپرده‌ها در پایان بهمن ماه سال گذشته نسبت به پایان سال 1396 معادل 22.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

این در حالی است که بیشترین مبلغ سپرده‌های جذب شده تا این مدت مربوط به استان تهران با مانده 1136.7 هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 5,280 میلیارد تومان است.

 

بر اساس این آمار، پس از استان تهران نیز استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و آذربایجان شرقی بیشترین جذب سپرده را داشته‌اند.

 

تهران در تسهیلات هم اول شد

 

در بخش تسهیلات دریافتی نیز، مانده کل تسهیلات رقمی بالغ بر 1,457 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته، 304 هزار میلیارد تومان معادل 26.4 درصد افزایش داشته است و نسبت به پایان سال پیش از آن نیز 198 هزار میلیارد تومان معادل 15.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

از سوی دیگر، در بخش تسهیلات دریافتی نیز بیشترین مبلغ تسهیلات پرداخت شده مربوط به استان تهران با مانده 947.8 هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 5,030 میلیارد تومان است.

 

همچنین استان‌های اصفهان با بیش از 54 هزار میلیارد تومان و خراسان رضوی با 46 هزار میلیاردتومان بیشترین میزان تسهیلات را پس از استان تهران به خود اختصاص داده‌اند.

 

بر اساس این آمار، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 80.2 درصد است که نسبت به پایان بهمن ماه 1396 و پایان اسفند 1396 به ترتیب 3.7 و 5.2 واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد و این نسبت در استان تهران 91.9 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد 107.4 درصد است.

 

لازم به ذکر است یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده که عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.