کارت‌های بدون تماس و آینده‌ی ATMها

کارت‌های بدون تماس، کارت‌های تراشه‌دار EMV هستند که از NFC برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. لازم نیست در هنگام خرید، کارت‌تان را وارد دستگاه کنید. بلکه به سادگی کارت را روی کارتخوان می‌زنید.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ با وجودی که ما هنوز از پول نقد برای خریدهای کوچک استفاده می‌کنیم، به میزان قابل ملاحظه‌ای خرده‌فروشان در حال تلاش برای حذف پول فیزیکی و ایجاد تغییر در روش‌های پرداخت هستند. ولی چرا ما هنوز به پول نقد نیاز داریم؟

 
پول نقد مزایای بسیاری دارد، مانند امنیت. در زمانی که داده‌های الکترونیک به صورت منظم با اشکالات امنیتی مواجه می‌شوند، پول نقد موجب اطمینان و راحتی است.
 
به علاوه مسئله‌ی ناشناس ماندن هم وجود دارد. در حالی که به نظر می‌رسد بسیاری از اشخاص اهمیت نمی‌دهند که بانک یا شرکتی که از آن خدمات دریافت می‌کنند، مانند گوگل، آمازون و اپل، همه چیز را در مورد آن‌ها بداند، افرادی هم وجود دارند که ترجیح می‌دهند در صورت امکان تراکنش‌های‌شان را در جیب‌شان نگه دارند. 
 
اما یک سناریوی احتمالی در آینده‌ی نه چندان دور رخ می‌دهد که هر دو مدل پرداخت (نقدی و الکترونیک) را به بهترین نحو در بردارد، یعنی کارت‌های بدون تماس؛
 
کارت‌های بدون تماس، کارت‌های تراشه‌دار EMV هستند که از NFC برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. لازم نیست در هنگام خرید، کارت‌تان را وارد دستگاه کنید. بلکه به سادگی کارت را روی کارتخوان می‌زنید. در این مسیر ویزا همگام با دیگر صادرکنندگان بزرگ کارت، یک کارت بدون تماس ارائه داده است و تبلیغات بسیاری هم در مورد آن انجام داد است. کارت‌های بدون تماس، روشی آسان و راحت برای پرداخت در هر زمان هستند. 
 
به دلیل وجود پول نقد، ATMهای کنونی بزرگ، سنگین و دارای ابزارهای مکانیکی برای دریافت و توزیع پول فیزیکی هستند. این ماشین‌ها باید به صورت منظم خدمات ارائه دهند و موارد امنیتی فیزیکی پیشرفته مانند قفل‌ها و موانع دسترسی داشته باشند. 
 
به علاوه هزینه‌های بالایی هم در رابطه با انتقال پول و مدیریت آن وجود دارد. هم‌چنین ارزش از دست رفته‌ی پول در حالی که در داخل ATM بدون جریان باقی مانده است را در نظر بگیرید. همه‌ی این عوامل در کنار پشتیبانی، مدیریت و حفظ و نگهداری، هزینه‌ی استفاده از ATMها را افزایش می‌دهد. 
 
تصور کنید اگر ما برای برداشت پول از ATMها مجبور نباشیم از پول نقد استفاده کنیم، و امکان استفاده از پول الکترونیک هم وجود داشته باشد، چگونه معادله تغییر می‌کند. در این صورت ATMها می‌توانند بجای پرداخت پول نقد، کارت بانکی مشتری را شارژ کنند. این به مشتریان امکان می‌دهد که پول‌های الکترونیکی‌شان را در کارت‌های غیرتماسی مانند پول کاغذی خرج کنند، فقط سریع‌تر، آسان‌تر و بدون هیچ ضرری. 
 
این امر با تغییر ترجیحات مشتریان نیز هماهنگ است. مرور سریع روش‌های پرداخت از 50 سال گذشته نشان می دهد که به طور کلی مردم همه‌ی انواع تراکنش‌های الکترونیک شامل کارت اعتباری، کارت نقدی، تلفن بانک، موبایل بانک و …  را پذیرفته‌اند.‌ این روند مطمئنا ادامه پیدا خواهد کرد. 
 
دلایل زیادی برای استفاده از کارت‌های بدون تماس وجود دارد‌. ولی بیش‌تر کشورها هنوز مقدار قابل ملاحظه‌ای پول کاغذی و سکه در گردش دارند، بنابراین مسائلی قانونی زیادی باید در نظر گرفته شود به علاوه تاکنون زیرساخت گسترده‌ای برای مدیریت پول نقد وجود داشته که باید به آن نیز توجه شود.
 
بنابراین اینکه چگونه مشتریان واقعا از آسانی و راحتی تراکنش‌های الکترونیک استقبال خواهند کرد، در کنار افزایش هزینه‌ی استفاده از پول کاغذی و سکه، دلیل مهمی برای جایگزینی پول الکترونیک با پول کاغذی است، و ATMها در  این جهت تغییرات زیادی خواهند داشت.
 
منبع: atmmarketplace
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.