ترکیه چگونه در حذف صفر از پول موفق شد؟

ترکیه زمانی رکورددار صفر در مقابل اسکناس بود اما با اصلاحات صحیح این روند را متوقف کرد.

عصر بانک؛ به گزارش دویچه وله، از اوایل دهه 1980 تورم در ترکیه به سرعت از کنترل خارج شد تا جایی که هر دلار در سال 1988 به بالای 1400 لیر رسیده بود. البته این انتهای کار نبود و با تداوم تورم افسارگسیخته در سال‌های بعد، هر دلار به بیش از پنج میلیون لیر در سال 2003 رسید.

 
با این حال دولت ترکیه پیش از حذف صفر، مهار تورم را در دستور کار خود قرار داد و با اصلاحات ساختاری در نظام بانکی، افزایش جذب سپرده های ارزی و دریافت بسته نجات از صندوق بین الملل پول، به جنگ تورم رفت. تورم ترکیه که در سال 1994 به 103.14 درصد رسید، با اصلاحات ساختاری از جمله سیاست ریاضت اقتصادی 16 میلیارد دلاری، رو به کاهش نهاد تا جایی که برای نخستین بار در سال 2004 تک رقمی شد و به 8.6 درصد رسید.
 
پس از ثبت تورم تک رقمی 8.19 درصدی در سال بعد، سرانجام بانک مرکزی فضا را برای حذف صفر مناسب دید و در همان سال 2005 معادل شش صفر از لیر حذف شد.
 
رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور فعلی و نخست وزیر آن زمان ترکیه – گفته بود از شر صفرهای اسکناسمان خلاص شدیم! خوشحالیم که اعتبار را به لیر بازگرداندیم.
 
صندوق بین المللی پول در گزارشی که بعدها در خصوص اقدام ترکیه منتشر کرد، تجربه ترکیه در حذف صفر از پول را تجربه‌ای موفق خواند که می‌تواند برای سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد. البته صندوق بین المللی پول در همان زمان به اهمیت صبر مقامات تا زمان مهار تورم پیش از حذف صفر اشاره کرده بود.
 
/ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.