نقش APIها در بانکداری و پرداخت

بزرگ‌ترین تاثیر APIها این است که آنها بانکداری را از مدل فیزیکی و بانک‌داری با شعبه‌ سنتی به بانکداری دیجیتال تغییر دادند. و این نتیجه‌ی فشاری بود که از سمت مشتریان برای انجام فعالیت‌های بانکی بصورت آنلاین وجود داشت. اما APIها دقیقا چه تعریفی دارند و چگونه اکوسیستم بانک‌ و پرداخت‌ را تغییر می‌دهند؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ اگر در جریان روند صنعت پرداخت‌ باشید، حتما در مورد APIها شنیده‌اید. حتی شاید هر روز مقالات جدیدی خوانده باشید که جدیدترین اخبار APIها را با آب و تاب گزارش می‌دهند. از ارتقای بانکداری دیجیتال تا تسریع زمان پرداخت‌ها، APIها تاثیر زیادی بر پرداخت‌ها و صنعت مالی دارند.

نقش APIها در بانکداری و پرداخت
APIها مخفف رابط برنامه‌نویسی‌ نرم‌افزاری هستند، اما این عبارت دقیقا به چه معنی است؟
طبق تعریف کریستینا مک جورج، مدیرعامل سابق شرکت تکنولوژی بانکداری D3 و عضو هیئت مدیره‌ی گروه آفینیس، API، به بیان ساده، مجموعه‌ای از ساختارهای برنامه نویسی است که به یک نرم‌افزار کاربردی یا اپلیکیشن اجازه می‌دهد تا برای یک نرم‌افزار دیگر درخواست انجام یک وظیفه یا مجموعه‌ای از وظایف را ارسال کند.
به بیان دیگر، APIها امکان ارتباط مستقیم میان سیستم‌های نرم‌افزاری مختلف را فراهم می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا آنلاین با هم ارتباط مستمر برقرار کنند‌. این تکنولوژی باعث شکل‌گیری مبنای بسیاری از اپلیکیشن‌هایی شده که ما همواره در حال استفاده از آن‌ها هستیم‌، شاید بدون این که حتی از نقش APIها در این فرایند با خبر باشیم.
برای مثال، اگر شما تابحال از اوبر استفاده کرده باشید، حتما بر API اتکا داشته‌اید. اپلیکیشن اوبر به سادگی با گوگل مپ و هر روش پرداختی که شما انتخاب کنید، مرتبط می‌شود و به این ترتیب شما می‌توانید یک لوکیشن را انتخاب کنید، سوار شوید و هزینه خدمات را پرداخت کنید، همه‌ی این‌ها در یک اپلیکیشن قرار دارند‌.
به عنوان مشتری، ما انتظار داریم تا خدماتی مشابه آن‌چه اوبر ارائه می‌دهد را تجربه کنیم که در ورای همه‌ی این خدمات یکپارچه، APIها قرار دارند.
APIها در بانکداری
طبق گفته‌ی مک جورج، صنعت بانکداری هم متفاوت از دیگر اکوسیستم‌ها نیست و در فعالیت‌های بانکداری هم از APIها استفاده می‌شود، همان‌طور که در دیگر صنایع استفاده می‌شود. تجربه‌ای که مشتریان هر روز با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند اوبر دریافت می‌کنند یا انتظار آن را دارند، بر صنعت بانکداری هم موثر است.
به گفته‌ی مک جورج، بزرگ‌ترین تاثیر APIها این است که آنها بانکداری را از مدل فیزیکی و بانک‌داری با شعبه‌ سنتی به بانکداری دیجیتال تغییر دادند. و این نتیجه‌ی فشاری بود که از سمت مشتریان برای انجام فعالیت‌های بانکی بصورت آنلاین وجود داشت.
مشتریان به دنبال این هستند که بتوانند با اپلیکیشن‌های‌شان کارهای بیش‌تری انجام دهند. خواه یک پرداخت باشد، یا دریافت اطلاعات بیشتر درباره صورت حساب‌ها و یا بررسی وام‌ها و تامین مالی؛ بهرحال مشتریان همه خدمات را در هرلحظه و هرجا می‌خواهند و API بانک‌ها امکان ارائه این خدمات را به مشتریان می‌دهند.
فیدور، یک بانک کاملا دیجیتال است که نشان می‌دهد چگونه API باعث تغییر در بانکداری می‌شود‌. در واقع، طبق آن‌چه در وبسایت شرکت آمده، APIها برایشان کاملا حیاتی هستند. در وبسایت آن‌ها آمده که استراتژی ما استفاده از تکنولوژی است و ما از ابتدا روی API سرمایه‌گذاری کردیم. اما فقط فیدور نیست، بسیاری از بانک‌های دیگر در ایالات متحده شروع به ایجاد بانک‌های کاملا دیجیتال کرده‌اند.
به علاوه APIها به بانک‌های کوچک‌تری که تکنولوژی یا زیرساخت IT لازم را برای مشارکت با فین‌تک‌ها در موارد خاص ندارند، کمک می‌کنند. بانک‌های کوچک با مشارکت شرکت‌هایی که قادر به ارائه‌ی عملکردهای پیشرفته‌تر هستند، می‌توانند آگاهی از برند و تجربه مشتریانشان را بهبود دهند.
نیاز به استانداردسازی
APIها نقش‌های مهم‌تری هم در صنعت بانکداری دارند، نیاز به استانداردسازی در حال افزایش است. لازم است تا دستورالعمل‌ها و قواعد مشترکی وجود داشته باشد که چگونگی ایجاد APIها و ارتباطشان با یکدیگر را برای ایجاد نوآوری مشخص و هدایت کند.
مک جورج می‌گوید: «استانداردسازی برای کسب تجربه جمعی، کلید موفقیت است.» مردم خدمات و قابلیت‌های بیش‌تری از بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت می‌خواهند و این اپلیکیشن‌ها را ملزم به ارتباط با یکدیگر می‌کند. ارتباط اپلیکیشن‌ها با یکدیگر نیازمند شرکت‌هایی است که به پشتوانه‌ی اپلیکیشن‌هایشان با هم مرتبط شوند. او این نیاز را به عملکرد اوبر تشبیه می‌کند که چگونه نیاز به یکپارچه شدن فیس بوک، گوگل مپ و قابلیت‌های پرداخت دارد.
به منظور تسهیل همکاری و استانداردسازی در فضای API، گروه‌هایی مانند افینیس ایجاد شدند. افینیس مثال خوبی در مورد چگونگی این فرایند است. این گروه، از شرکت‌های متعدد، توسعه‌دهندگان نرم افزار و دیگر ذی‌نفعان تشکیل شده است و مأموریت آن بررسی و صدور استانداردها به همراه یافتن راه حل‌هایی برای بهتر کار کردن طرف‌های درگیر است‌. این گروه نه تنها می‌تواند چالش‌های تکنولوژیک را در نظر بگیرد، بلکه به مسائل کسب‌وکار هم توجه می‌کند.
طبق نظر مک جورج، اگر افینیس و دیگران بتوانند با موفقیت فرایند استانداردسازی APIها را انجام دهند، هر بانکی با هر اندازه‌ای می‌تواند به میزان برابر با دیگران ارتباط برقرار کند. اگر آن‌ها به API دسترسی داشته باشند، می‌توانند به سرعت برمبنای آن استانداردها یکپارچه شوند، و امکان ارائه‌ی تجربه‌ی بهتری به مشتریان را خواهند داشت.
ترجمه از paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.