همه چیز درباره راهکار IUMS فناپ سافت

راهکار یکپارچه‌ی مدیریت دانشگاهی به صورت هوشمند و دقیق، برنامه‌ریزی کلیه منابع دانشگاه اعم از منابع آموزشی و پژوهشی، منابع نیروی انسانی، منابع مالی و دارایی‌های دانشگاه را به صورت یکپارچه مدیریت می‌کند و اطلاعات آنها را با کیفیتی بالا در اختیار مدیران دانشگاه قرار می‌دهد.

عصر بانک؛ فناپ‌سافت، واحد راهکارهای جامع سازمانی فناپ است که به صورت تخصصی به توسعه پلتفرم‌ها و راهکارهای جامع و یکپارچه  سازمانی  برای کسب‌وکارهای مقیاس‌بزرگ می‌پردازد و راهکارهایی ویژه صنایع و سازمان‌های مختلف ارائه می‌کند. این واحد در زمینه تولید و توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک نیز فعال است. فناپ‌سافت همچنین راهکارهایی را با هدف «تسهیل زندگی شهروندی» تولید کرده و توسعه می‌‌دهد که در قالب «سرزمین هوشمند پاد»، ارائه می‌شود. پاد، پلتفرمی‌ست که در آن طیف گسترده و متنوعی از خدمات، از لایه‌های زیرساختی و پلتفرمی برای کسب‌وکارها تا نیازمندی‌های کاربران، عرضه می‌شود. این پلتفرم، هشت حوزه دیجیتالی سبد مصرف خانوار ایرانی شامل گردشگری، بازی و سرگرمی، حمل‌ونقل، نیازهای روزمره، خدمات بانکی-مالی، آموزش، انرژی و سلامت را در خود جای می‌دهد.

عصربانک برای آشنایی بیشتر با فناپ سافت و مهمترین راهکارهای این شرکت با خانم دکتر لیلا کُرد، مدیر پروژه‌ی راهکار مدیریت یکپارچه دانشگاهی (IUMS) گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید.
کُرد در ابتدا درباره فناپ سافت گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که فناپ سافت انجام داده تولید، توسعه و استقرار راهکارهای جامع سازمانی است. فناپ سافت برای اولین بار توانست یک ERP کاملا بومی را تولید و در حوزه صنایع معدنی در شرکت میدکو، مستقر کند. دومین حوزه فعالیت فناپ سافت در خصوص راهکارهای جامع  و یکپارچه سازمانی، حوزه دانشگاهی و سومین حوزه، مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌ها می باشد.
وی درباره‌ی پلتفرم پاد یا سرزمین هوشمند پاد خاطر نشان کرد: سرزمین هوشمند پاد یک اکوسیستم یکپارچه برای کسب و کارهای دیجیتال است و هدف اصلی این پلتفرم، تسهیل زندگی شهروندی است و توانسته از لایه‌های زیرساختی و پلتفرمی برای توسعه کسب و کارهای مختلف تا نیازمندی‌های کاربر نهایی را ارائه کند.
همچنین وی راهکار شبیه سازی سه بعدی محیط‌های صنعتی (فالکون)، سیستم نظارت و کنترل بر محیط‌های صنعتی(فنیتورینگ)، پنجره واحد خدمات سازمانی (آوند) و پنجره واحد سرمایه‌گذاری را  به عنوان دیگر فعالیت‌های فناپ سافت، معرفی کرد.
 راهکار یکپارچه‌ی مدیریت دانشگاهی یا IUMS چیست؟
کُرد در توضیح این راهکار شرکت گفت: راهکار یکپارچه‌ی مدیریت دانشگاهی مخفف Integrated University Management Solution است. این سامانه به صورت هوشمند و دقیق، برنامه‌ریزی کلیه منابع دانشگاه اعم از منابع آموزشی و پژوهشی، منابع نیروی انسانی، منابع مالی و دارایی‌های دانشگاه را به صورت یکپارچه مدیریت می‌کند و اطلاعات آنها را با کیفیتی بالا در اختیار مدیران دانشگاه قرار می‌دهد.
به عبارت دیگر می‌توان گفت IUMS یک نگرش فناورانه و سیستماتیک برای مدیریت موثر تمامی منابع دانشگاهی است که طیف وسیعی از فرآیندها و فعالیت‌های مختلف، مانند فعالیت‌های مربوط به امور دانشجویان، امور اساتید، امور آموزش و پژوهش، امور مالی و امور تدارکات و پشتیبانی را در یک سامانه یکپارچه مکانیزه می کند که این موضوع موجب بهبود عملکرد دانشگاه، بالا بردن کارایی ، کاهش هزینه و افزایش درآمد می‌شود.
چگونگی شکل گیری راهکار IUMS در فناپ سافت
کُرد به چگونگی شکل‌گیری راهکار IUMS در فناپ سافت پرداخت و گفت: راهکار IUMS براساس استراتژی‌ها، جهت‌گیری‌های راهبردی و چشم انداز دانشگاه خاتم که بر رویکرد نخبه گرایی استوار بود شکل گرفت.
دانشگاه خاتم به منظور تحقق اهداف خود به دنبال مجموعه راهکارهایی بود که سیستم‌های موجود نمی‌توانستند آنها را برآورده کنند .از طرفی سیستم‌های دانشگاهی موجود در بازار جهانی، به علت قوانین و عملکردهای متفاوت با وزارت علوم، نیاز به بومی سازی داشتند و همچنین با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، نمی‌توانستیم از آن محصولات استفاده کنیم.
بنابراین بر آن شدیم تا با ارائه‌ی یک راهکار جامع، تحولی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و بتوانیم اقدامات فناورانه مناسب‌تری را انجام دهیم که هم موجب تسهیل اجرای فرآیندهای کاری و هم موجب رضایت‌مندی دانشجویان، اساتید، کارکنان و مدیران دانشگاه، شود. بر این اساس این راهکار را پایه ریزی کردیم و توانستیم آن را برای دانشگاه خاتم راه‌اندازی کنیم.
خدمات سامانه IUMS به دانشگاه‌ها 
کُرد با تاکید بر اینکه سامانه IUMS تمامی فرآیندهای مرتبط از زمان ورود دانشجو تا زمان فارغ التحصیلی را در بر می‌گیرد، افزود:  تمامی عملیات اعم از تعیین سیاست‌های آموزشی، آیین نامه‌ای، سیاست‌ها و قوانین مالی، این قابلیت را دارند که در داخل سامانه IUMS پیکربندی و سیاست‌گذاری شوند. همچنین این سامانه قادر است تمامی فرآیندهایی  را که قرار است به دانشجویان، اساتید، کارکنان، مدیران و معاونین دانشگاه، ارائه شود ، برنامه ریزی و اجرا کند.
راهکار یکپارچه مدیریت دانشگاهی چه قابلیت‌های فنی دارد؟
کُرد به قابلیت‌های این سامانه اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این سامانه، ویژگی مرتبط با نسخه‌بندی قوانین است. به این صورت که در چندین نسخه می‌توانیم قوانین مختلف آیین نامه‌ای یا قوانین مالی داشته باشیم و این موجب می‌شود که هیچ محدودیتی برای اعمال قوانینی که ممکن است از سمت وزارت علوم یا از سمت خود دانشگاه صادر شود، وجود نداشته باشد.
علاوه براین، این سامانه قابلیت توزیع پذیری را برای دانشگاه‌های بزرگ مهیا می کند.به این معنا که کاملا مقیاس پذیر است و نه فقط برای یک دانشگاه بلکه می‌تواند برای تمام دانشگاه‌هایی که زیر نظر وزارت علوم هستند اعم از دانشگاه های سراسری، پیام نور، غیر انتفاعی و یا برای کلیه واحدهای دانشگاهی در دانشگاه آزاد، راه اندازی شوند. چرا که معماری و زیرساخت نرم افزاری که در آن استفاده شده، این امکان را فراهم کرده که قابلیت توزیع شدگی نرم افزار در مقیاس بزرگ وجود داشته باشد.
یکی دیگر از قابلیت های پلتفرم نرم‌افزاری که در IUMS استفاده شده، داشتن موتور مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM engine) بر اساس استاندارد BPMN می باشد که توسط فناپ سافت تولید شده است و امکان مکانیزه نمودن فرآیندهای کسب و کار را میسر می‌سازد.
وی همچنین به ابزار تولید و توسعه برنامه‌های کاربردی (Application Generation) اشاره کرد و افزود: برای اینکه سرعت تولیدمان بالا برود، محیط توسعه‌ای  برای برنامه نویسان‌ ایجاد  شده  که آنها می‌توانند فرآیندهای کسب و کار و فرم‌هایشان را طراحی و پیاده سازی کنند.
کُرد با بیان اینکه سامانه IUMS مالتی پلتفرم است و به پلتفرم خاصی وابسته نیست، افزود: از هسته پلتفرمی نرم افزار پاد برای پشتیبانی از SSO استفاده شده است  که با اتصال با پاد توانسته ایم  خدمات آموزشی که به دانشجویان ارائه می شود را در سبد خانوارهای ایرانی اضافه نماییم.
وی به یکی دیگر از قابلیت‌های این سامانه اشاره کرد و گفت: این سامانه با نرم افزار بانکداری متمرکز  بانک پاسارگاد در تعامل است. این یکپارچگی موجب شده  خدمات مناسب‌تری را در اختیار دانشجویان برای تسویه کردن روندهای مربوط به پرداخت شهریه قرار دهند. به عبارت دیگر دانشجویان می توانند چک های خود را در تمامی شعب بانک پاسارگار واگذار نمایند و از طریق سامانه IUMS استعلام چک ها بصورت خودکار صورت می پذیرد و نیاز به حضور فیزیکی آنها برای تاییدیه چک ها در دانشگاه نمی باشد.
در سامانه IUMS ، کارت دانشجویی و کارت بانکی یکسان است یعنی اطلاعات کارت دانشجویی بر روی کارت بانکی آنها  در بانک پاسارگاد چاپ و صادر می گردد و دانشجویان می‌توانند با همان کارت بانکی، وارد دانشگاه شوند.
مزیت‌های رقابتی IUMS در مقایسه با راهکارهای رقیب
کُرد با اشاره به اینکه راهکار IUMS فناپ سافت اولین راهکار یکپارچه دانشگاهی در بازار ایران است، تصریح کرد: تاکنون تمام سیستم‌هایی موجود به صورت جزیره‌ای در دانشگاه‌ها استقرار پیدا کرده‌اند و قابلیت یکپارچگی با سایر سیستم‌ها را ندارند. راهکار IUMS اولین سامانه‌ی دانشگاهی است که توانسته تمامی فرآیندهای مورد نیاز دانشگاه‌ها را در یک جا گرد هم آورد و مهم‌تر از همه اینکه سیستم‌های موجود در بازار، عملیات‌های مورد نیاز در دانشگاه‌ها را مکانیزه می‌کنند، ولی IUMS کلیه فرآیندها را مکانیزه کرده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه قابلیت جداسازی قوانین براساس قوانین وزارت علوم در سطح ستاد و قوانینی که در سطح دانشگاه‌ها است، گفت: دو لایه کردن این سطح قوانین مشخص می‌کند که چه قوانینی در سطح  وزارت علوم است که تمامی دانشگاه‌ها باید از آن تبعیت کنند و چه قوانینی در اختیار خود دانشگاه است. در نتیجه رصد کردن و انتشار قوانین در هر دو سطح امکان مدیریت مؤثر، عدم تداخل و بهبود کنترل  آنها را دربرخواهد داشت.
برنامه های توسعه‌ای IUMS
لیلا کُرد به برنامه‌های توسعه‌ای این راهکار اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما امکان ارائه خدمات نرم افزاری از طریق ابر(Cloud)، بجای فروش لایسنس راهکار است. به این معنی که بتوانیم یک مجموعه خدمات نرم افزاری به دانشگاه‌ها ارائه کنیم که هم هزینه‌ی نگهداشت و هزینه به کارگیری این نرم‌افزارها از سمت دانشگاه‌ها پایین‌تر بیاد و هم  بتوانند بر اساس تنوع خدماتی که مورد نیاز دارند از امکانات راهکار جامع یکپارچه مدیریت دانشگاهی بهره‌مند شوند.
وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای ما این است که بتوانیم بر روی داشبوردهای مدیریتی و مباحث مربوط به هوش کسب و کار(BI)، تمرکز کنیم تا بتوانیم اطلاعات مورد نیاز مدیران ارشد و روسای دانشگاه‌ها را برای اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک مناسب‌تر، برآورده کنیم.
دستاوردهای راهکار یکپارچه مدیریت دانشگاهی
مدیریت پروژه  راهکار یکپارچه مدیریت دانشگاهی در انتها با اشاره به دستاوردهای این سامانه گفت: یکی از دستاوردهای  IUMS این است که این سامانه نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها را کاهش داده و توانسته فرآیندهای کسب و کار را در سطح دانشگاه، استاندارد سازی و بهینه سازی کند و ساختارهای قدیمی را حذف کند.
همچنین از مهم‌ترین دستاوردهایی این سامانه،  می توان به ایجاد تعامل سازنده و چابک بین تمام فرآیندهای آموزشی و پژوهشی با سایر واحدهای دانشگاه اشاره کرد. به عنوان نمونه در این سامانه تمامی اسناد مربوط به حسابداری به صورت اتوماتیک و خودکار ثبت می‌شود و نیازی به عملیات دستی به صورت غیر یکپارچه نیست. این یکپارچگی با سایر سیستم‌ها موجب شفافیت و انطباق پذیری با قوانین می‌شود و به تبع این موارد، رضایت دانشجویان و اساتید برای اینکه بتوانند عملیات خود را با سرعت بهتر و با کیفیت مورد انتظار انجام دهند، را افزایش داده است.
1 نظر
  1. دانشجو می گوید

    نرم افزار IUMS از نظر امکانات در حد ساده ترین نرم افزار های آموزشی هم نیست و دارای مشکلات فراوان می باشد. به جای تعریف بیجا بهتر است مشکلات نرم افزار را حل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.