کاهش سرعت تورم دلایل رکودی دارد

یک اقتصاددان با اشاره به کاهش سرعت نرخ تورم نقطه به نقطه در مردادماه امسال، یکی از عوامل اصلی این مساله را در بروز رکود در بازارهای مسکن و خودرو ارزیابی کرد.

عصر بانک؛ نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مردادماه 1398 نسبت به مردادماه 1397 عدد 41.6 درصد را نشان داد که نسبت به تیرماه 1398 این نرخ 6.4 درصد کم‌تر و از ابتدای سال شیب تقریباً نزولی را در پیش گرفته است. در این باره یک اقتصاددان به بررسی علت و عوامل کاهش سرعت این شاخص تورمی مهم پرداخته است.

 
کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست
 
قدرت‌اله امام‌وردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شاخص‌های متفاوت برای برآورد نرخ تورم اظهار کرد: آن چیزی که مرکز آمار از نرخ تورم نقطه به نقطه محاسبه کرده است، در واقع حاصل درصد تغییرات شاخص قیمت‌ها در یک بازه دوازده ماهه است.
 
این اقتصاددان با اشاره به کاهش شش درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه در مردادماه امسال نسبت به سال گذشته درباره عوامل آن اظهار کرد: این کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه به این معنا است که سرعت افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است.
 
تورم نمی‌تواند تا بی‌نهایت افزایش پیدا کند
 
او با بیان این‌که کاهش سرعت تورم بعد از حدود یک سال امری طبیعی و منطقی است، ادامه داد: این کاهش سرعت تورم لزوما دلایل اقتصادی ندارد. واقعیت این است که تورم نمی‌تواند تا بی‌نهایت افزایش پیدا کند و در یک جایی بالاخره سرعتش کم خواهد شد.
 
این اقتصاددان با اشاره به تاثیرات احتمالی کاهش قیمت دلار در ماه‌های اخیر بر روی کاهش نرخ تورم، اضافه کرد: دلار در ماه‌های اخیر حالتی معماگونه به خود گرفته و از اساس با انتظارات اقتصادی همخوانی ندارد چرا که این بازار تا حدودی تعطیل شده است.
 
او گفت که چون این بانک مرکزی است که تعیین می‌کند چه زمانی دلار افزایش یا کاهش داشته باشد، بنابراین نمی‌توان این شاخص را در تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی لحاظ کرد.
 
امام‌وردی در پایان بروز رکود مخصوصا در بازارهای خودرو و مسکن را به عنوان یکی از عوامل اصلی اثرگذار بر کاهش سرعت تورم در شاخص‌های آماری ارزیابی کرد و گفت که این رکود مخصوصا بعد از تجربه جهش‌های قیمتی متناوب طبیعی است.
 
شاخص قیمت مصرف‌کننده(CPI)  یا تورم شاخصی است که تغییرات در سطح قیمت سبد بازار کالاهای مصرفی و خدمات خریداری شده توسط خانوارها را نشان می‌دهد. این شاخص درواقع یک برآورد آماری است که با استفاده از قیمت نمونه‌ای از اقلام نماینده که قیمت آن‌ها به صورت دوره ای جمع‌آوری می‌شود، به دست می‌آید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.