آیا ناسا در حال توسعه “رمزارز” است؟!

برخلاف شایعاتی که از برداشت اشتباه از توییت یک خبرنگار به تازگی بر سر زبان‌ها افتاده، ناسا(NASA) به دنبال توسعه رمزارز خاص خود نیست، بلکه آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) در حال کار کردن بر روی یک رمزنگاری مقاوم در برابر کوانتوم است.

عصر بانک؛ به نقل از گیزمودو، روز چهارشنبه خبرنگار بلومبرگ و گیزمودو بر اساس اظهارات "آنه نیوبرگر" که اکنون مدیر امنیت سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) است، توئیت کرد که "NSA" در تلاش برای ساخت یک "کریپتو"(crypto) مقاوم در برابر کوانتوم است.

"آنه نیوبرگر" گفته بود که آژانس امنیت ملی آمریکا مجددا در استانداردهای سخت افزاری و نرم افزاری بازنگری خواهد کرد. همچنین خاطرنشان کرد که این آژانس در حال ساخت رمزنگاری مقاوم در برابر کوانتوم است.

به محض اینکه این خبر منتشر شد، برخی از فعالان فضای مجازی دچار اشتباه شدند و واژه crypto را مترادف با cryptocurrency یا همان رمزارز دانستند، در حالی که به طور کلی و آنچه مصطلح است این است که واژه crypto باید با رمزنگاری(cryptography) مترادف دانسته شود.

همچنین برخی NSA را NASA دیده بودند و به اشتباه تصور کرده بودند که آژانس فضایی آمریکا یا همان ناسا به دنبال توسعه رمزارز مخصوص خود است!

کلمه "NSA" مخفف آژانس امنیت ملی است که یک آژانس دولتی است که به خاطر کار خود در زمینه رمزگذاری و رمزنگاری مشهور است و صد البته که ناسا نیست.

این برداشت‌های اشتباه حتی یکی از نویسندگان مجله فوربز(Forbes) را شامل شد و از توییت 29 کلمه‌ای خبرنگار گیزمودو نتیجه گرفت که آژانس فضایی آمریکا در حال توسعه یک رمزارز است. سپس یک مقاله کامل درباره کار اشتباه ناسا از ورود به این عرصه نوشت!

خبرنگار گیزمودو در واکنش به این اتفاق توییت کرد: اوه خدای من …. یکی از همکاران من در فوربز مقاله‌ای کامل درباره توییت من نوشته است، اما فکر کرده که من به جای NSA گفتم NASA!

فوربز در واکنش به این اتفاق بلافاصله پست خود را بدون اینکه توضیحی ارائه دهد، حذف کرد.

حالا معلوم نیست که چرا این خبرنگار "NSA" را ناسا خوانده و "رمزنگاری" را "رمزارز" برداشت کرده است، زیرا هنوز اظهار نظری در این باره نکرده است.

پایگاه‌های دیگر نیز به اعتبار فوربز همین تصور غلط را در پیش گرفتند و در نیکی و بدی کار جدید ناسا مطلب نوشتند.

در نهایت مشخص شد که این موج شایعه ناشی از برداشت اشتباه از یک توییت بوده است که در حال حاضر همه متوجه واقعیت شده‌اند و فهمیده‌اند که ناسا از انجام تحقیقات فضایی به سراغ ساخت رمزارز خود نیفتاده است.

رمزنگاری دانشی است که به بررسی و شناخت اصول و روش‌های انتقال یا ذخیره اطلاعات به صورت امن(حتی اگر مسیر انتقال اطلاعات و کانال‌های ارتباطی یا محل ذخیره اطلاعات ناامن باشند) می‌پردازد. رمزنگاری استفاده از تکنیک‌های ریاضی، برای برقراری امنیت اطلاعات است. در اصل رمزنگاری دانش تغییر دادن متن پیام یا اطلاعات به کمک کلید رمز و با استفاده از یک الگوریتم رمز است، به صورتی که تنها شخصی که از کلید و الگوریتم مطلع است قادر به استخراج اطلاعات اصلی از اطلاعات رمز شده باشد و شخصی که از یکی یا هر دوی آن‌ها اطلاع ندارد، نتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند. دانش رمزنگاری بر پایه مقدمات بسیاری از قبیل تئوری اطلاعات، نظریه اعداد و آمار بنا شده‌ است و امروزه به‌ طور خاص در علم مخابرات مورد بررسی و استفاده قرار می‌گیرد. معادل رمزنگاری در زبان انگلیسی کلمه Cryptography است، که برگرفته از لغات یونانی kryptos به مفهوم «محرمانه» و graphien به معنای «نوشتن» است.

در حالی که رمزارز یا کریپتوکارنسی یکی از انواع ارزهای مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولا به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود و از این رو در مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرند. غیرمتمرکزسازی در رمزارزها از طریق فناوری زنجیره بلوکی یا بلاک‌چین امکان‌پذیر شده‌ است که خود نوعی دفتر کل توزیع‌ شده است. تاریخچه شکل‌گیری رمزارزها به دهه 1980 میلادی می‌رسد. اولین رمزارز غیرمتمرکز بیت‌کوین است که در سال 2009 توسط شخصی با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" ایجاد و عرضه شد. از آن زمان تاکنون رمزارزهای متعددی ایجاد شده‌اند که بسیاری از آنها با لفظ «سکه‌های جایگزین بیت‌کوین» نام برده می‌شوند.

/ایسنا