اپل به‌دنبال افزایش درآمد از خدمات

گوشی آی‌فون 11 امکانات و پیشرفت‌های بسیار کمی در مقایسه با مدل‌های پیش از خود دارد و طبیعتا این نمی‌تواند شور و هیجان چندان زیادی را در میان طرفداران جدی محصولات و به‌خصوص آی‌فون‌های اپل ایجاد کند.

عصر بانک؛ محصولات اپل همان چیزی نیستند که در مراسم‌های رونمایی معرفی می‌شوند. معرفی یک آی‌فون جدید تا یک دهه پیش، شوروهیجان شدید و متعصبانه‌ای را ایجاد می‌کرد؛ طرفداران پر و پا قرص با نزدیک شدن به تاریخ عرضه محصولات، در پیاده‌روهای جلوی فروشگاه‌های اپل چادر می‌زدند و بست می‌نشستند. آخرین رویداد این شرکت هم با همان شکل و قالب همیشگی در روز دهم ماه سپتامبر جاری برگزار شد. مدیرعامل اپل با همان بلوز مشکی همیشگی‌اش روی صحنه ایستاد و درباره قدرت انقلابی آخرین محصولات این شرکت صحبت کرد. اما دیگر جوش و خروش گذشته برای محصولات اپل از بین رفته است. گوشی آی‌فون 11 امکانات و پیشرفت‌های بسیار کمی در مقایسه با مدل‌های پیش از خود دارد و طبیعتا این نمی‌تواند شور و هیجان چندان زیادی را در میان طرفداران جدی محصولات و به‌خصوص آی‌فون‌های اپل ایجاد کند.

 

در واقع اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، موبایل‌های هوشمند خسته‌کننده شده‌اند و دیگر جذابیت‌های اولیه‌شان را از دست داده‌اند. کاربران در سراسر جهان دیگر به فواصل زمانی کمتری گوشی‌های موبایل هوشمندشان را عوض و به‌روز می‌کنند. بازار این محصولات به حالت اشباع رسیده و فروش آنها راکد شده است. این شرایط مشکلی جدی برای اپل به‌وجود می‌آورد؛ آن هم اپلی که موفقیتش را بر پایه درآمدزایی از قیمت‌های نجومی و شوک‌آور محصولاتش و جایگزینی و به‌روز کردن آنها با ارائه امکانات تازه بنا کرده است. واکنش این شرکت برای تمرکز روی فروش و درآمدزایی از خدمات به‌جای محصولات سخت‌افزاری، به‌شدت کند بوده و این شرکت را از دیگر رقبای سرسختش عقب‌انداخته است. این خدمات شامل موارد مختلفی هستند؛ از افزایش مدت گارانتی‌ها گرفته تا ارائه پلت‌فرم پخش آنلاین ویدئو که اپل سرمایه 6 میلیارد دلاری برای آن صرف کرده و آن را طراحی کرده است تا رقبایی مانند Disney و Netflix را از میدان به ‌در کند و پشت‌سر بگذارد.
معرفی موبایل هوشمند جدید آی‌فون11 نشان می‌دهد که اپل استراتژی رقابتی و متمرکز بر گوشی‌های آی‌فون و در واقع محصولات سخت‌افزاری را به تدریج کنار گذاشته است. با اینکه همیشه در تمام این سال‌ها بزرگ‌ترین انتقاد به محصولات اپل، بالا بودن قیمت نهایی عرضه آنها در بازار بوده است. درحالی‌که این شرکت همچنان قیمت محصولاتش را افزایش می‌دهد، اما استقبال از آنها در بازارهای جهانی کمتروکمتر می‌شود. ارزان‌ترین مدل گوشی آی‌فون 11، حالا کم‌قیمت‌ترین گوشی شرکت اپل است که در دو سال گذشته به بازار عرضه شده است. این اتفاقی کاملا معنادار است؛ یک شرکت متمرکز و مبتنی بر خدمات به طیف گسترده و متنوعی از کاربران نیاز دارد. اما ایجاد توازن و تعادل در میان تجارت‌های مختلف اپل، اقدامی بسیار حساس و جدی است. اگر قیمت‌ها به‌شدت پایین بیایند، این شرکت موفقیت‌های روبه‌رشدش را از دست می‌دهد؛ به‌عنوان نمونه، گران‌ترین گوشی این شرکت مدل پرو مکس با قیمت 1449 دلار به بازار عرضه می‌شود. در همین زمان، اپل از وجود کاربران وفادار و متعصبش سود زیاد و قابل‌توجهی می‌برد.
کاربران گوشی‌های اندرویدی رقیب، انتخاب‌های متنوعی از میان محصولات تولیدکنندگان زیادی را پیش روی خودشان دارند و همین موضوع باعث می‌شود انتخابی دقیق‌تر و بر اساس مقایسه خدمات شرکت تولیدکننده، امکانات و قیمت گوشی‌ها، داشته باشند. این موضوع در سال‌های اخیر فضای رقابتی جدی و سختی را در میان شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند اندرویدی ایجاد کرده است. در مقابل اما کاربرانی که اکوسیستم اپل را ترجیح می‌دهند، مجبورند به انتخاب گوشی‌های آی‌فون و نه هیچ محصول دیگری. این همان اکوسیستم انحصاری است که اپل همیشه سعی داشته سود زیادی از آن به‌دست بیاورد و از طریق آن رقبایش را پشت‌سر بگذارد. در نهایت اما سمت و سوی بازارها، سلیقه کاربران و البته شرایط اقتصادی آنها برای خرید، مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده هستند؛ چیزی که حالا اپل را مجبور به انتخاب راهی دیگر برای درآمدزایی کرده است.
/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.