سکه‌های اَلکی!

در حال حاضر هفت سکه در حال فعالیت در کشور وجود دارد، اما مشاهدات نشان می‌دهد که حدود پنج مورد از این مسکوکات کمتر استفاده می‌شود، به این ترتیب بخش عمده‌ای از سکه‌های فعلی، قابلیت خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند و فقط وجود دارند.

عصر بانک؛ پول رایج در اغلب کشورهای دنیا به دو نوع اسکناس و مسکوک، مورد استفاده قرار می‌گیرد که پول‌های درشت با اسکناس و پول‌های خرد از طریق سکه از سوی دولت‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

اسکناس‌های ایران از حدود 50 سال قبل تاکنون چندین بار تغییر شکل‌ داده‌اند که عمده این تغییرات در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است.
این در حالی است که سکه‌های مورد استفاده در ایران نیز بارها تغییر ظاهری داده‌اند و با اشکال جدیدتری مورد استفاده قرار گرفته‌اند که البته با توجه به نرخ تورم در ایران، از لحاظ ارزش نیز این سکه‌ها تغییر یافته‌اند.
در حال حاضر هفت نوع سکه رایج در کشور وجود دارد که هرچند برخی از این سکه‌ها از نظر ارزشی قدیمی‌تر بوده و در سال‌های دور نیز وجود داشته است، اما شکل ظاهری آن‌ها با تغییراتی همراه بوده است.
50 ریالی
سکه 50 ریالی که از زمان قدیم در ایران در دسترس مردم بوده است، در آبان ماه 1383 تغییر ظاهر داد و سکه‌های جدیدی با این ارزش وارد بازار شدند، هرچند که امروز استفاده از سکه‌های 50 ریالی که معادل پنج تومان است، چندان رایج نیست، چراکه تورم ایران سبب شده تا سکه‌های 50 ریالی ارزش خود را تا حد زیادی از دست بدهند.
100 ریالی
سکه‌های 100 ریالی نیز در گذشته به شکل متفاوتی ارائه می‌شد، اما همزمان با سکه‌های 50 ریالی، شکل ظاهری این سکه‌ها نیز تغییر یافت؛ به عبارت دیگر سکه‌های 100 ریالی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در آبان ماه 1383 وارد بازار شده است.
البته علاوه بر سکه‌های 100 ریالی، اسکناس به ارزش 100 ریال نیز در کشور ما وجود دارد، اما این سکه و اسکناس نیز به دلیل تورم، چندان ارقام رایجی نیستند.
150 ریالی
این سکه‌ها نیز امروز در نقل و انتقال پول بین مردم ایران کمتر استفاده می‌شود، اما هنوز نسبت به 50 ریالی و 100 ریالی جایی برای ارزش خود باز کرده و هرچند کم اما هنوز بین مردم رد و بدل می‌شود.
آخرین طرح این سکه‌ها نیز در اسفندماه 1389 منتشر شد.
500 ریالی
سکه‌های 500 ریالی اما نسبت به سکه‌های قبلی بیشتر استفاده می‌شوند. در واقع میزان استفاده این سکه‌ها شاید در مقابل سکه‌های با ارزش‌تر ناچیز به نظر بیاید، اما هنوز می‌توان دید که مردم در خریدهایشان از این سکه‌ها استفاده می‌کنند.
بانک مرکزی سکه‌های 500 ریالی را در اسفندماه سال 1387 به بهره‌برداری رساند.
1000 ریالی
شاید تا کمتر از 10 سال گذشته استفاده از اسکناس 100 تومانی یا همان 1000 ریالی، بسیار رایج‌تر از استفاده از سکه 1000 ریالی بود، اما امروزه این اسکناس‌ها عمدتا جای خود را به مسکوکات داده و برای استفاده از 100 تومانی مردم بیشتر از سکه استفاده می‌کنند.
این سکه‌ها با شکل امروزی نیز در اسفندماه 1387 از سوی بانک مرکزی وارد چرخه پولی کشور شده است.
2000 ریالی
سکه‌های 2000 ریالی یا همان 200 تومانی از قبل وجود نداشت و به دلیل اینکه 200 تومان در دو دهه گذشته ارزش خود را به شدت از دست داد، بانک مرکزی وقت تصمیم گرفت تا سکه‌هایی را به ارزش 200 تومان وارد چرخه پولی کشور کند.
به این ترتیب این سکه‌ها نیز از خردادماه سال 1389 و همراه با سایر سکه‌های مذکور وارد بازار شد.
البته اسکناس 200 تومانی نیز هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما آنطور که به نظر می‌آید برای معاملات 200 تومانی بیشتر سکه رایج است تا اسکناس.
5000 تومانی
این همان سکه‌ای است که رئیس‌کل بانک مرکزی به قیمت بالای تولید آن اشاره کرد و گفت که هزینه تولید یک سکه 500 تومانی بیش از 800 تومان است.
همتی در همین راستا، طرح حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت ارائه کرد که اکنون یک فوریت این لایحه در مجلس به تصویب رسید.
سکه‌های 500 تومانی از مرداد ماه سال 1389 از سوی بانک مرکزی به مردم ارائه  شد و در حالی ارزش آن 500 تومان است، حدود 800 تومان هزینه تولید آن می‌شود.
حال به نظر می‌رسد که از مجموع هفت سکه در حال فعالیت ایران، تنها دو مورد از آن‌ها بیشتر در بین مردم رایج است و مابقی به دلیل از دست دادن ارزش خود کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
/ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.