بانک‌ بهتر است یا بورس؟

در شرایطی که منابع بانکی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی محدود است، این بنگاه‌ها می‌توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی خود را انجام دهند، اما باید انضباط و شفافیت مالی را رعایت کنند.

عصر بانک؛ پس از آنکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام‌گذاری شد، بانک مرکزی وظیفه ویژه‌ای یافت تا تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را انجام دهد و در همین راستا منابعی برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید از سوی بانک‌ها در نظر گرفته شد.

 
با این حال هنوز برخی از واحدهای اقتصادی نسبت به عدم تامین سرمایه در گردش و منابع موردنیازشان شکایت دارند و معتقدند که نقدینگی لازم برای بهبود وضعیت تولید وجود ندارد.
 
اغلب اقتصاددانان نیز بر این باورند که حجم بالای نقدینگی سرگردان کشور باید به سمت بخش‌های مولد کشور حرکت کند، حال آن‌که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود که نقدینگی سرگردان در کشور وجود ندارد و در واقع نقدینگی به سمتی می‌رود که بازدهی بیشتری داشته باشد.
 
بر همین اساس بود که سال گذشته بخش عمده‌ای از نقدینگی مردمی وارد بازار ارز شد و نوسانات و التهابات بازار ارز را نیز رقم زد و بانک مرکزی در همین راستا تصمیم گرفت تا با ایجاد ثبات در بازار نقدینگی را از این بخش خارج کند، چراکه سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه تورم‌زاست.
 
با وجود ثبات در بازار ارز، سکه و سایر بازارهای این‌چنینی، این روزها جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازارها کاسته شده و مردم باید محل دیگری را برای این موضوع انتخاب کنند که با توجه به وضعیت خوب بازار سرمایه در مدت اخیر، سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری برای مردم باشد.
 
اما بازار سرمایه تنها برای سرمایه‌گذاری مردم نیست و واحدهای تولیدی که نیاز به تامین مالی دارند هم باید بدانند که می‌توانند از این طریق تامین مالی خود را انجام دهند.
 
برخی کارشناسان می‌گویند که دلیل اصلی ورود نکردن بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه، عدم آگاهی دقیق از آن و زمان‌بر بودن این فرآیند است، به این ترتیب می‌توان با اطلاع‌رسانی درست که واحدهای تولیدی و ایجاد تسهیلاتی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادر که در حال حاضر سخت‌گیری‌های زیادی دارد و بروکراسی اداری این فرآیند هم پیچیده شده است، برای ورود بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه فراهم کند.
 
البته بنگاه‌های اقتصادی باید بدانند که شفافیت در بازار سرمایه بسیار بالاست و برای تامین مالی از طریق این بازار، شفافیت را در معاملات خود افزایش داده و از سوی دیگر انضباط مالی داشته باشند.
 
به عبارت دیگر، بنگاه‌های تولیدی باید در زمان مقرر سود سهام‌داران خود را پرداخت کنند و برخلاف تسهیلات بانکی، امکان به تاخیر انداختن پرداخت آن وجود ندارد، اما با این شرایط، تولید در کشور ما رو به رشد خواهد بود و بنگاه‌ها نیز می‌توانند از طریق درست تامین مالی شوند.
 
/ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.