کوچ ماینرها از ایران به قزاقستان

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است تعلل در تصمیم‌گیری درباره رمزارزها (بیت کوین) باعث شده فرصت نقش‌آفرینی در این عرصه از ایران گرفته شود و دیگر کشورهای منطقه در حال جذب استخراج‌کنندگان بیت کوین هستند.

عصر بانک؛مجید حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که از ماه‌ها قبل اعلام کرده بودیم، بیت کوین یک ظرفیت قابل توجه برای فعالیت در ایران و ارزآوری برای کشور دارد و حتی با وجود دیر اقدام کردن در این زمینه، هنوز ایران می‌تواند نقشی جدی در این عرصه ایفا کند.

 
به گفته وی، از چند ماه قبل که دولت به موضوع رمزارزها ورود کرد، به طور دقیق تکلیف این حوزه مشخص نشد و در چنین فضایی بسیاری از استخراج کنندگان بیت کوین کار خود را متوقف کردند یا به دلیل غیرقانونی اعلام شدن آن، مورد پیگرد قرار گرفتند.
 
این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بانک مرکزی گزینه مناسبی برای تصمیم‌گیری در زمینه رمزارزها نیست، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ارزهای دیجیتال این است که مستقل از بانک‌های مرکزی و دولت‌ها عمل می‌کند و یکی از دلایل مزیت داشتن این پول‌ها برای ایران همین ویژگی است که می‌تواند در عبور از فشار تحریم‌ها به ما کمک کند.
 
حسینی‌نژاد ادامه داد: در رمزارز، بانک مرکزی نقشی ایفا نمی‌کند و از این رو منطقی نیست از نهادی بخواهیم در حوزه‌ای که اختیاراتش را محدود می‌کند، مجوز صادر کرده و در رابطه با آن ضابطه تعیین کند.
 
وی با بیان مزیت جغرافیایی ایران برای استخراج رمزارز، بیان کرد:‌ ما در ایران دسترسی به انرژی ارزان قیمت داریم و با توجه به اینکه در تمام سال امکان استفاده از حداکثر ظرفیت آن وجود ندارد، عملا این انرژی به هدر می‌رود. اگر این انرژی تحت نظارت دولت به رمزارزها انتقال پیدا کند، قطعا می‌توان برای کشور درآمدزایی کرد و سرمایه‌گذاران مختلفی را به این سمت سوق داد.
 
این عضو اتاق بازرگانی تهران تعلل در تصمیم‌گیری قطعی درباره رمزارزها را یک فرصت‌سوزی اقتصادی دانست و گفت:‌ در شرایطی که ما شرایط فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارز را دشوار کرده‌ایم، دیگر کشورهای منطقه در حال جذب آنها هستند. برای مثال از چندی قبل تعدادی از دستگاه‌های ماینر (استخراج رمزارز) به قزاقستان رفته و این روند در ماه‌های گذشته نیز ادامه یافته است. اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند بخش زیادی از سرمایه‌گذاران ایران را ترک خواهند کرد و قطعا بازگرداندن آنها کار ساده‌ای نیست. قطعا بیت کوین در شرایط فعلی می‌تواند در حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور کمک کننده باشد و باید این فرصت را دریافت.
 
ارزهای دیجیتال یا رمزارزها از چند سال قبل کار خود را آغاز کرده‌اند و امروز به اقتصادی چند میلیارد دلاری رسیده‌اند.
 
برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه در جابجایی این ارزها، بانک‌ها نقشی ندارند و عملکردشان نیز تحت نظارت بانک‌های مرکزی نیست، در صورتی که ایران در این حوزه به شکل جدی فعال شود، می‌توان به وسیله آن، بخشی از محدودیت‌های تحریم را دور زد.
 
مصرف بالای برق دستگاه‌های استخراج کننده بیت کوین در تابستان امسال حاشیه‌ساز شد و وزارت نیرو اعلام کرد بخشی از توان شبکه برق‌رسانی کشور، در پیک مصرف سالانه به وسیله این دستگاه‌ها مصرف می‌شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.