رمزارز فیس‌بوک رسما راه‌اندازی شد

کمپانی فیس‌بوک با وجود نواقص جدی و انتقادات سختگیرانه سیاستمداران و تنظیم‌کنندگان مقررات در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی رمزارز مستقل و دیجیتال لیبرا، رسما عملی کرد.

عصر بانک؛به گزارش مجله تایم، انجمن غیرانتفاعی لیبرا که اداره این رمزارز را برعهده خواهد داشت، دیروز (دوشنبه) در جلسه افتتاحیه این سازمان در ژنو همراه با 21 عضو آن، لیبرا را رسما راه‌اندازی کرد. انجمن لیبرا در ابتدا 27 عضو بالقوه داشت اما چندین کمپانی از جمله ویزا Visa، مسترکارت MasterCard و پِی‌پال PayPal در روزهای اخیر از عضویت در این انجمن انصراف دادند.

 
بخش عمده اعضای باقی مانده در انجمن لیبرا را شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سازمان‌های غیرانتفاعی تشکیل می‌دهند که معمولا چشم به فناوری‌های نوظهور دارند و خود را با منافع فیس‌بوک همسو می‌کنند. با این حال نام شرکت‌های بزرگی چون اوبر Uber، لیفت Lyft، اسپاتیفای Spotify و شرکت اروپایی ودافون Vodafone نیز در میان اعضای این انجمن به چشم می‌خورد.  انجمن لیبرا در بیانیه‌ای عنوان کرده است که 180 سازمان دیگر نیز تمایل خود را برای پیوستن به این انجمن نشان داده‌اند که از شرایط اولیه فیس‌بوک برای عضو شدن برخوردارند.
 
فیس‌بوک از همان تابستان که از برنامه‌های خود برای ایجاد یک سیستم ارزی خصوصی و مستقل برای تسهیل پرداخت‌های بین مرزی کاربران پرده برداشت، با انتقادات فراوانی روبه رو شده است. سیاستمداران می‌گویند مشکلاتی که فیس‌بوک در حفظ حریم شخصی کاربران با آن روبه رو است به لیبرا نیز سرایت خواهد کرد؛ هرچند که این سازمان یک سازمان مستقل خواهد بود.  
 
مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک اواخر ماه جاری در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر خواهد شد تا در مورد لیبرا توضیح دهد. ماکسین واترز نماینده دمکرات مجلس نمایندگان که از همان ابتدای امر از مخالفان سفت و سخت لیبرا بوده است، ریاست این کمیته را برعهده دارد.
 
فیس‌بوک و انجمن لیبرا اعلام کرده‌اند تا زمانی که نگرانی‌های تنظیم‌کنندگان مقررات در آمریکا را برطرف نکنند، تجارت با لیبرا را آغاز نکرده و سپرده‌ای را به این پلتفرم انتقال نخواهند داد.
 
دانته دیسپارت مدیر سیاست‌ها و ارتباطات انجمن لیبرا می‌گوید که این انجمن در زمان حاضر در حال مذاکره فعال با تنظیم‌کنندگان مقررات است تا تایید آن‌ها را به دست آورد. فیس‌بوک همچنین چندین لابیست‌ مقیم واشنگتن را برای کاهش نگرانی‌ها در مورد لیبرا به خدمت گرفته است.
 
/ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.