ادغام بانک‌ها تکلیفی نیست

وزیر سابق اقتصاد با بیان اینکه طبق مصوبه سران قوی تنها ادغام آن موسسات و بانک‌های مشخص در بانک سپه تکلیفی بوده و این اقدام برای سایر بانک‌ها تکلیفی نیست،‌ گفت: هر چند در گذشته مخالف تفکیک وزارت بازرگانی و انتقال گمرک بودم اما امروز معتقدم این اجرای این سیاست به نفع تجارت است.

عصر بانک؛مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با ایلنا درباره سیاست ادغام بانک‌ها اظهار داشت: به طور قطع بانک‌ها می‌توانند نقش موثر و عمده‌ای در اقتصاد کشورها داشته باشند بنابراین ادغام می‌تواند سیاست کارایی باشد.

 
وی ادامه داد: موضوع مهم در ادغام بانک‌ها بحث کفایت سرمایه است و این اقدام باعث افزایش کارایی و افزایش بهره‌وری بانک‌های کوچک شود و به نظام و سیستم بانکی کشور کمک خواهد کرد.
 
وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه مفهوم نظام بانکی در دنیا در حال تغییر است، گفت: امروز در کشورمان با مازاد شعب بانکی مواجه هستیم و در هیچ کجای دنیا بانک‌ها به این میزان و تعداد، شعبه اداره نمی‌کنند و بانک‌ها به سمت بانکداری الکترونیکی پیش رفته‌اند.
 
کرباسیان افزود: از سوی دیگر امروز نقش بانک‌ها در اقتصاد هم در حال تغییر است و شاهد آن هستیم که بانک‌ها در حال ارزیابی پروژه‌ها و جهت‌دهی به منابع مالی هستند.    
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا ادغام بانک‌های زیان‌ده و غیر سودآور در بانک‌های بزرگ برای بانک‌های دولتی تکلیفی است، اظهار داشت: طبق مصوبه سران قوی تنها ادغام آن موسسات و بانک‌های مشخص در بانک سپه تکلیفی بوده و این اقدام برای سایر بانک‌ها تکلیفی نیست.       
 
وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی درباره مزیت اجرای سیاست ادغام بانک‌ها برای بانک‌های پذیرنده تاکید کرد: بانک آینده از ادغام سه صندوق و موسسه تشکیل شده است و می‌توان گفت کارآمدی و کارآیی آن پس از ادغام بسیار بیش از قبل از ادغام بوده است بنابراین ادغام می‌تواند یک اقدام موثر در نظام بانکی کشورمان باشد.   
 
کرباسیان همچنین درباره احتمال طرح دوباره تشکیل وزارت بازرگانی و انتقال مجموعه گمرک از وزارت اقتصاد به این وزارتخانه گفت: در گذشته مخالف تشکیل وزارت بازرگانی و انتقال گمرگ بودم چراکه فکر می‌کردم گمرگ فضای غیر از بازرگانی و تعرفه‌ای دارد. وظایف تعریف شده گمرک عمدتا رعایت استانداردها و حمایت از توسعه صادرات است و به هر یک حال عضوی از یک خانواده بین المللی محسوب می‌شود که باید یکسری از استانداردها و مقررات جهانی را رعایت کند.
 
وی تاکید کرد: گمرک در واقع تسهیل کننده تجارت است در ضمن اینکه از تولید داخل حمایت می‌کند.
 
وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی افزود: یک بار هم تفکیک گمرک در دهه 70 مطرح شد که در آن دوره با این اقدام مخالف بودم چراکه گمرک را به عنوان ابزار تجارت می‌دیدم  اما در حال حاضر  نقش گمرک تغییر کرده و مانند گذشته جنبه درآمدی ندارد و بیشتر نقش حمایتی در بخش صادرات ایفا می‌کند و از سوی  دیگر حجم کار در وزارت اقتصاد بسیار زیاد است و بهتر از گمرک از این مجموعه جدا شود.  
 
کرباسیان ادامه داد: یک نهاد و مجموعه  مستقل می‌تواند به بحث تجارت به ویژه تجارت الکترونیک، تجارت بین‌الملل و حمایت از صادرات و … توجه بیشتری داشته باشد و عملکردها را افزایش دهد و در این صورت تعرفه گذاری که عملا در دست وزارت بازرگانی است کمرنگ‌تر می‌شود.
 
وی تاکید کرد: معتقدم جابه جایی در این شرایط می‌تواند یک سیاست درستی باشد. 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.