چرا بیت کوین ارزش دارد؟

یک ارز موفق علاوه بر حفظ ارزش باید ویژگی های مربوط به کمیابی، تقسیم پذیری،سهولت استفاده و قابلیت انتقال را هم داشته باشد و بیت کوین دارای تمام این ویژگی ها است.

عصر بانک؛ بیت کوین شیوه ای کارآمد برای انتقال پول در اینترنت است و تحت کنترل یک شبکه غیر متمرکز با یک سری قوانین شفاف قرار دارد بنابراین می تواند جایگزینی برای پول بدون پشتوانه تحت کنترل بانک مرکزی باشد. بحث های بسیاری در مورد نحوه قیمت گذاری بیت کوین وجود دارد و ما اینجا به قیمت این ارز مجازی در صورت کاربرد گسترده آن در جهان می پردازیم.

چرا بیت کوین ارزش دارد؟

گفتیم که بیت کوین و سایر ارزهای مجازی می توانند جایگزینی برای پول بدون پشتوانه باشند ولی چه چیزی به این نوع ارزها ارزش می دهد؟

 

یک ارز زمانی قابل استفاده است که ارزش داشته باشد یا به بیان دیگر بتوان با اطمینان بر روی آن حساب کرد که با گذشت زمان ارزش خود را حفظ می کند و سقوط نمی کند. در بسیاری جوامع در طول تاریخ، از کالاها و فلزات گرانبها برای پرداخت  استفاده می شد چون تصور می شد ارزش ثابتی دارند. افراد مجبور بودند مقادیر بالایی از دانه های کاکائو، طلا یا هر شکل دیگری از ارز را با خود حمل کنند بنابراین جوامع بالاخره به سکه های ضرب شده روی آوردند. باز هم دلیل قابل استفاده بودن این ارزهای ضرب شده اطمینان به ارزش آنها بود.

 

در دنیای مدرن، ارزهای ضرب شده شکل پول کاغذی را به خود گرفتند که همان ارزش واقعی سکه ها و فلزات گرانبها را ندارند. حتی امروز بیشتر مردم از ارز الکترونیکی و شیوه های پرداخت الکترونیکی استفاده می کنند. برخی از انواع ارز هایی که به آنها تکیه می شود، در واقع نماینده هر سکه یا اسکناسی هستند که نشانگر مقدار مشخصی از یک کالاست.چون کشورها استاندارد طلا را کنار گذاشته اند، بسیاری از ارزهایی که امروز مورد استفاده قرار دارند به عنوان ارز بدون پشتوانه محسوب می شوند.ارز بدون پشتوانه توسط دولت منتشر می‌شود و تحت حمایت هیچ کالایی قرار ندارد. امروزه اکثر ارز های جهان بدون پشتوانه هستند. بسیاری دولت ها و جوامع دریافته‌اند که ارز بدون پشتوانه با دوام ترین ارز است و احتمال سقوط و از دست رفتن ارزش آن طی زمان بسیار کم است.

 

علاوه بر حفظ ارزش، یک ارز موفق باید ویژگی های مربوط به کمیابی، تقسیم پذیری،سهولت استفاده و قابلیت انتقال هم داشته باشد.

 

1- کمیابی

وقتی بیت کوین در 2009 به وجود آمد،سازندگان آن تخمین می زدند که 21 میلیون از این رمزارز ایجاد شود. عرضه فعلی بیت‌کوین حدود 18 میلیون است و نرخ انتشار آن هر چهار سال یکبار تقریباً نصف می شود.بنابراین عرضه این ارز مجازی در 2022 احتمالاً  19 میلیون خواهد بود.

 

2- تقسیم پذیری

21 میلیون بیت کوین بسیار کمتر از گردش اکثر ارز های بی پشتوانه در جهان است.خوشبختانه بیت کوین قابل تقسیم به 8 واحد است.کوچکترین واحد آن معادل 0.00000001 بیت کوین است و «ساتوچی» نامیده می شود.به این ترتیب می توان واحد های ساتوچی را در سراسر جهان توزیع کرد.

 

3- سهولت استفاده

یکی از بزرگترین امتیازات بیت کوین استفاده از فناوری بلاک چین است.بلاک چین یک سیستم گسترده و غیرمتمرکز است یعنی هیچکدام از شرکت کنندگان در بازار بیت کوین نیازی به اعتماد به دیگری ندارند تا سیستم درست کار کند. انعطاف‌پذیری فناوری بلاک چین بدان معناست که به راحتی می توان از آن در خارج از فضای ارز مجازی هم استفاده کرد.

 

4- قابلیت انتقال

به خاطر تبادلات ارز مجازی، کیف پول ها و سایر ابزارهای مربوط به آن، بیت کوین قابل انتقال بین افراد مختلف است.در حالی که برای استخراج این فناوری، حفظ بلاک چین و فرایند معاملات دیجیتال به مقدار زیادی برق نیاز است،افراد هیچ بیت کوینی را در جریان معاملات به صورت فیزیکی نگه نمی دارند.

 

در کل، بیت کوین در مقایسه با ارزهای بدون پشتوانه در چهار ویژگی بالا به خوبی عمل می کند و همین آن را ارزشمند می سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.