بزرگترین چالش توسعه بانکداری دیجیتال

فرهاد اینانلویی معاون فناوری بانک ایران زمین در پنل نقشه راه بانکداری دیجیتال که با حضور علیرضا لگزایی، قائم مقام مدیرعامل بانک ملت، شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، سید ولی الله فاطمی، بنیانگذار گروه توسن و مصطفی مرشدی، مشاور تحول دیجیتال، 4شنبه هفته گذشته در نمایشگاه تراکنش‌ها برگزار شد، درباره چالش‌های توسعه بانکداری دیجیتال صحبت کرد.

عصر بانک؛اینانلویی در این پنل با این پرسش آغاز کرد که بانکداری دیجیتال در جایی که اینترنت بین‌المللی وصل نیست چه معنایی می‌تواند داشته باشد و این بزرگترین چالش است.

 

وی به یکی دیگر از چالش‌های توسعه بانکداری دیجیتال پرداخت و گفت: عده‌ای می‎گویند مشتری در محوریت بانکداری دیجیتال قرار دارد و این موضوع درست است اما چطور مشتری باید در محوریت قرار بگیرد.

 

معاون فناوری بانک ایران زمین افزود: در یک بانک ایرانی، فرهنگ، فرآیند و مباحث حوزه تکنولوژی تحول بانکداری دیجیتال شکل نمی‌گیرد. IT به عنوان پیشران است اما کسب و کارهای دیجیتال به این مفهومی که در حال حاضر مورد نیاز است شکل نگرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه بانک ایران زمین بیش از 3 سال است که در این حوزه کار می‌کنیم اظهار داشت: آن زمان که ما درباره دیجیتالی شدن صحبت می‌کردیم حرف‌های ما به سخره گرفته می‌شد، اما در حال حاضر ما به اندازه 3 سال و نیم در این حوزه تجربه داریم.

 

اینانلویی با اشاره به تجربه بانک ایران زمین افزود: ما اگر بخواهیم یک بانکداری دیجیتال داشته باشیم بایستی یک بانک کوچک دیجیتال ایجاد کنیم که فرآیندهایش، کانال‌هایش، مشتریانش و مرکز تماس‌اش دیجیتال باشد و بعد بانک بزرگ را در این بانک کوچک ادغام نماییم و این بانک کوچک دیجیتال را آرام آرام بزرگ کنیم تا به یک بانک دیجیتال واقعی برسیم.

وی گفت: مسیری که در آن حرکت می کنیم، مسیر ایجاد هزینه است و با این روش بانک دیجیتال تشکیل نمی‌شود.کسانی که اعتراض می‌کنند بانکداری دیجیتال هزینه زا است حتما مسیر اشتباهی را می‌روند. تمام مقاله‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که بانکداری دیجیتال باید 30 درصد هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد.اگر بانکداری دیجیتال، هزینه‌ها را کاهش نمی‌دهد و ما داریم هزینه می‌کنیم و نتیجه آن را در ترازنامه‌مان نمی‌بینیم یک جای کار ایراد دارد.

 

اینانلویی در انتها افزود: در صنعت بانکداری به زبان می‌گوییم مشتری مدار هستیم اما این مفهوم وجود خارجی ندارد و مشتریان این صنعت، کل نظام بانکی و کسب و کارها هستند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.