تحول دیجیتال فرصتی برای ایجاد اشتغال

مدیرعامل توسعه فناوری اطلاعات آرمان گفت: تحول دیجیتال امروزه در سطوح مختلفی اثربخشی ایجاد کرده و فضای جامعه را هر روز بیشتر از گذشته تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عصر بانک؛ امروزه مفهوم تحول دیجیتال با توجه به مزایای آن به یکی از موضوعات روز سازمان‌های بزرگ سنتی تبدیل شده است و بر روی این مفهوم به عنوان یکی از عوامل کلیدی شکل گیری آینده سازمان‌ها تاکید شده است. در همین رابطه عصر بانک با حمیدرضا توسلی، مدیرعامل توسعه فناوری اطلاعات آرمان (وابسته به بانک توسعه صادرات ایران) گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

توسلی، در شروع گفت: در حال حاضر چالش کارآفرینی و اشتغال از مباحث بسیار مهمی است که در سطوح مختلف کشور مطرح شده و اگر یک بنگاه اقتصادی بتواند در بلندمدت نیروی انسانی خود را حفظ کند و توسعه دهد، توانسته است یکی از رسالت‌های جدی و مهم خود را انجام داده که در کنار سودآوری و منافع ذینفعان، دارای اهمیت زیاد است.

 

وی با اشاره به نقش‌آفرینی تحول دیجیتال در فضای جامعه و کسب و ‌کارها گفت: تحول دیجیتال امروزه در سطوح مختلفی اثربخشی ایجاد کرده و فضای جامعه را هر روز بیشتر از گذشته تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 

تحول دیجیتال و تغییر مشاغل

 

وی درباره تغییراتی که این تحول می‌تواند ایجاد کند اظهار نمود: با تحول دیجیتال سازمانها، فرایندها، نقش افراد و به تدریج مشاغل تغییر می‌کند و ممکن است تعدادی از مشاغل از کارکرد خود خارج شده و در عوض فرایندهای سیستمی جایگزین برخی فعالیت‌های سنتی شوند و به جای آن مشاغل و فرایند های جدیدی ظهور کند.این موضوع به تغییر نقش افراد و توانمندی‌های آن در فضای سازمان ها و به طور کلی سرعت روند تحقق اقتصاد دیجیتال برمی‌گردد.

 

توسلی در ادامه درباره مفهوم تحول دیجیتال گفت: در تحول دیجیتال سرعت و کیفیت کارها با توجه به مکانیزه شدن آن بیشتر خواهد شد و این امر افزایش بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت. همچنین با افزایش بهره‌وری در کنار بهبود تجربه مشتری، توسعه کانال‌های درامدی سازمانها را در پی خواهد داشت.

 

مدیرعامل توسعه فناوری اطلاعات آرمان در بخش دیگری اظهار کرد: آنچه در تحول دیجیتال  حائز اهمیت است، داده است و اینکه بتوانیم از داده در راستای کسب و کار استفاده کنیم. طبیعتا در تحقق  اقتصاد دیجیتال لازم است در ابتدا داده‌هایی که در سازمان ایجاد می‌شود ذخیره شده و این داده‌ها به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته شوند. چرا که اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال با کسب درآمد از داده مرتبط است و این مهم، مستلزم زیرساخت‌هایی بوده که مکانیزم و فرآیندهای آن درحال تکوین و تحقق است.

 

موضوع تحول دیجیتال به‌طور خاص به بخش فن آوری اطلاعات سازمان مربوط نمی‌شود بلکه دراین زمینه ضروری است که کل سازمان‌، اهمیت این موضوع را درک کنند. در بحث تحول دیجیتال، مسیر بلوغ سازمانی برای دیجیتالی شدن سازمان کاملا جدی بوده و اگر تحقق پیدا نکند موضوع دیجیتالی شدن فقط به منزله یک موضوع نمایشی در خواهد آمد.

 

چالش‌های تحول دیجیتال

 

وی در پاسخ به سوال عصربانک درخصوص چالش‌های تحول دیجیتال در کشور به بالا بودن ریسک عملیاتی این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: ریسک عملیاتی فن آوری اطلاعات اصولاً بالاست و مدیریت پروژه در سازمانها نقش اساسی در این زمینه دارد.

 

توسلی در پایان به آینده تحول دیجیتال در ایران و نقش شرکت‌های فعال در توسعه آن پرداخت و بیان داشت: ما به‌زودی شاهد دستاوردهای بزرگی در این زمینه خواهیم بود که به نوعی در کسب‌وکار ها تحول‌آفرین خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.