همه چیز درباره تفاوت‌های پی‌پل و ونمو

پی‌پل (PayPal) و ونمو (Venmo) (یکی از زیرمجموعه‌های پی‌پل) دو نام بزرگ در دنیای کیف پول‌های دیجیتال هستند.

عصربانک؛ پی‌پل قدیمی‌ترین و مورد اعتمادترین شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت است که برای ای بی (eBay) به عنوان یکی از بهترین روش‌های پرداخت عمل می‌کند. ونمو، کیف پول دیجیتالی جدید است که در میان نوجوانان بسیار معروف شده است، به طوری که از عبارت ونمو کردن به عنوان یک فعل استفاده می‌کنند.

 

تفاوت‌های پی‌پل و ونمو

پی‌پل (PayPal)

پی‌پل اولین و پراستفاده‌ترین کیف پول دیجیتال است. این کیف پول در سال 1998 ایجاد و در سال 2002 عمومی شد و به سرعت توسط eBay خریداری شد و در سال 2015 به یک بازار پولی بزرگ حراج تبدیل شده بود.

در سال 2009، اندره کورتینا (Andrew Kortina) و ایکرام مگدان ایسمایل (Iqram Magdon-Ismail) به این نتیجه رسیدند که خودشان به روش سریع و آسانی برای انتقال پول به یک‌دیگر نیاز دارند. هدف آن‌ها فراهم کردن امکان دسترسی به پول نقد بدون تحمل سختی‌های حمل آن بود. اینگونه ونمو متولد شد و در سال 2012 ، Braintree Venmo را خرید و در سال 2013 ، پی پل، Braintree را بدست آورد.

 

در حالی‌که هر دوی این اپلیکیشن‌ها برای تسهیل تراکنش‌ها و انتقال آسان و امن پول میان حساب‌های بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، پی‌پل در میان دیگر محصولات مالی متمایز است و بیش از یک اپلیکیشن پرداخت در حال شبیه شدن به یک بانک است.

 

امروزه، پی‌پل نه تنها خدمات پرداخت ارائه می‌دهد، بلکه معاملات بزرگ را از نظر مالی تامین می‌کند، خطوط اعتباری را توسعه می‌دهد و به مشتریان مستر، کارت دبیت ارائه می‌دهد تا از مانده‌ حساب پی‌پل برای پرداخت در فروشگاه های فیزیکی یا برای برداشت پول استفاده کنند. به دلیل معروف بودن پی‌پل، بسیاری از فروشگاه‌ها در سراسر جهان، پرداخت با پی‌پل را قبول می‌کنند و برخی حتی خدمات پرداخت بدون تماس‌ با پی‌پل را می‌پذیرند.

 

ونمو (Venmo)

ونمو تقریباً یک کیف پول دیجیتال است و تا حدی یک شبکه‌ی اجتماعی. این اپلیکیشن در هر تراکنش تقاضای نظر گذاشتن می‌کند و این نظرات برای دوستان پست می‌شوند. افراد از این نظرات برای پست کردن استوری‌ها و جوک‌ها استفاده می‌کنند. یعنی ونمو یک عنصر سرگرم کننده را به پرداخت پول شام دیشب شما توسط دوستتان اضافه کرده است. به علاوه تنظیمات حریم خصوصی هم وجود دارد که به کاربران امکان کنترل تراکنش‌های قابل مشاهده را می‌دهد.

 

بخشی از جذابیت ونمو این است که تراکنش‌های خصوصی پی‌پل را با شبکه‌های از دوستان جایگزین می‌کند. در واقع، وبسایت ونمو حتی حالتی را تعریف کرده که در آن خدمت « پرداخت میان دوستان و اشخاصی که به یک‌دیگر اعتماد دارند» طراحی شده است.

 

با یک سیستم طراحی شده برای تکرار تراکنش‌ها، تراکنش میان حساب‌های ونمو فوری و غیرقابل بازگشت انجام می‌شود. در پرداخت به شخص اشتباهی نیز می‌توانید از آن‌ فرد بخواهید پولتان را بازگردانند و امیدوار باشید که این کار را انجام دهد. البته شرکت نیز می‌تواند پادرمیانی کند، ولی به هر حال این کار منوط به قبول گیرنده است‌.

از طرف دیگر، ونمو در کاری انجام می‌دهد واقعا خوب عمل می‌کند. وقتی از نظر مالی مدیون دوستان هستید، پول را جایگزین می‌کند. شما نمی‌توانید با نت فلیکس (Netflix) این کار را انجام دهید. اما با ونمو می‌توانید نیمی از حساب نت فلیکس خود را به هم‌اتاقیتان بپردازید. به علاوه ونمو شعبه‌هایی هم برای ارائه‌ی خدمات بانکداری سنتی دارد که البته نسبت به پی‌پل محدودیت ظرفیت بیش‌تری دارد.

 

استفاده از ونمو رایگان است. پرداخت‌های کارت اعتباری مشمول هزینه‌ی 3 درصدی است که توسط شرکت ارائه‌دهنده‌ی کارت پرداخت می‌شود، اما پرداخت‌های کارت دبیت و انتقال پول از مانده حساب کاربر هیچ هزینه‌ای ندارد.

 

نتیجه‌گیری

مقایسه‌ی ونمو و پی‌پل نشان می‌دهد که ونمو به دلیل سهولت استفاده سرویس بهتری است. البته با توجه به ویژگی‌های مورد تقاضای کاربران یا حجم پرداخت، هنوز هم پی‌پل می‌تواند کاربردی‌تر از ونمو باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.