اهمیت UX/UI در بانکداری و پرداخت‌

به منظور ایجاد ارزش بیش‌تر برای مشتریان، ضروری است UX فعلی جریان پرداخت اصلاح شود و سرویس‌ها مورد بازطراحی قرار گیرد. طراحی UI پرداخت نیز باید با نسل‌های مختلف کاربران تطبیق داشته شود تا بتواند نیازهای آنان را برآورده کند.

 

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ داشتن تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) خوب، نه فقط در دنیای پرداخت‌ و بانکداری، بلکه در همه‌ی کسب‌وکارها مهم است. حتی اگر این عبارت شعاری به نظر برسد، ولی نباید دست کم یا نادیده گرفته شود.

اهمیت UX/UI

با این حال، بانکداری و صنعت پرداخت بسیار خاص هستند، چون مثل اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی، نیاز بیش‌تری به جلب توجه کاربران نهایی دارند. بنابراین در عصری که بانک‌ها و فین‌تک‌ها به دنبال دیجیتالی شدن هستند، UI و UX باید به یکی از اولویت‌های اصلی بانکی و مالی تبدیل شوند.

 

طراحی برای ایجاد اعتماد

عموما، بانک‌ها زیرساخت مناسب و مشتریان زیادی برای اجرای تجربه کاربری و رابط کاربری خوب دارند. با این حال، بانک‌های سنتی تحت تاثیر تفکر قدیمی محصول‌محور هستند، در حالی که مشتریان به دنبال کسب تجربه بهتر هستند و نه فقط محصول.

از آن‌جایی که میلیون‌ها نفر از مردم برای انجام فعالیت‌های روزانه‌شان به خدمات بانکی تکیه می‌کنند، اعتماد برای برندهای مالی، پایه ارتباطات است. بنابراین ارزشی که مشتریان برای سهولت استفاده قائل هستند می‌تواند به آسانی وفاداری آن‌ها را به یک ارائه‌دهنده‌ی خاص تحت تاثیر قرار دهد و اگر برندهای مالی تجربه‌ی کاربری خوبی فراهم کنند، در ایجاد اعتماد موفقیت بالایی کسب خواهند کرد.

با اپلیکیشن‌هایی مانند اوبر (Uber)، ایربی‌ان‌بی (Airbnb) یا فیس‌بوک (Facebook) مشتریان به تجربه کاربری عالی عادت کرده‌اند و حداقل انتظار چیزی شبیه به آن‌ها از اپلیکیشن‌های بانکی و پرداختشان دارند و طبق پژوهش شرکت DBR حذف چالش‌ها از سفر مشتریان بانکی، مهم‌ترین روند در بانکداری خرد است. در همان گزارش اعلام شده که بانک‌ها بازطراحی یا بهبود تجربه‌ کاربری مشتریان را به عنوان اولویت استراتژیک شماره یک، خود می‌دانند.

سرویس یا خدمت، عنصر دیگری است که مشتریان در این جهان پر از تنوع به دنبال آن هستند. بنابراین برای مثال، الدو (Aldo) برند کفش کانادایی، در حال انجام اقدامات گسترده در زمینه‌ی تجربه‌ی فردی است. در فروشگاه بین‌المللی آن در نیویورک، خریداران قادر به پیش انتخاب کفش از طریق اپلیکیشن یا وبسایت پیش از امتحان آن در فروشگاه هستند.

یک پیام متنی یا ایمیل فرستاده می‌شود تا به خریداران اعلام ورود محصول داده شود. در بدو ورود خریدار به فروشگاه، مشتری یک نوتیفیکیشن به نزدیک‌ترین کارمند فروشگاه ارسال می‌کند تا به آن‌ها اطلاع دهد که آماده‌ی کمک گرفتن برای خرید است‌. این همان چیزی است که ماریو سیمیک، طراح ارشد دیجیتال لورن فایت در مورد اهمیت UX خوب گفته است‌.

 

دامنه‌ی طراحی UI/UX در بانکداری و پرداخت‌ها

واقعا UX و UI به چه معنی هستند؟ UX یا همان تجربه کاربری، فرایندی است که نقطه نظر کاربر در مورد چگونگی احساس به اپلیکیشن را تعیین می‌کند و تاثیرات بسیاری بر ایجاد احساسات نسبت به یک کسب‌وکار دارد.‌ یک تجربه کاربری عالی نشان می‌دهد که محصول دیجیتال راحت و قابل درک است. یک رابط کاربری یا همان UI خوب باید دارای تم یکپارچه باشد که شامل گرافیک‌ها و انیمیشن‌ها، چیدمان یکنواخت، و راحتی استفاده است. یکپارچگی در هر صفحه موجب ایجاد اعتبار می‌شود و از گیج‌شدن کاربران جلوگیری می‌کند.

 

تمرکز اصلی طراحی UI/UX شامل موارد زیر است:

نقشه راه جامع

عملکرد

جهت‌یابی

طرح رنگ موثر

محتوای اصلی قابل استفاده

تصویرسازی و ویدئو

دعوت به استفاده از خدمات

ابزارها

مرورگرهای اینترنتی

UX عامل اصلی موفقیت برندهای مالی است‌ و تکنولوژی کلید پیشرفت آن. در این مسیر بانکداری باز منجر به رشد سریع خدمات مالی می‌شود و تجربه‌ی کاربری را به سطح بالاتری ارتقا می‌ده و از این طریق بسیاری از رویه‌ها ساده و خودکار می‌شوند. با دستیابی به APIهای بانکداری، فین‌تک‌ها می‌توانند فرصت ارتقای وضعیت مالی کاربران را فراهم کنند.

طراحی نوآورانه UX احتمالا بر جنبه‌های متفاوتی از رفتار مالی کاربران تاثیر خواهد داشت. امکان دستیابی به حساب‌های مختلف را از طریق یک دستگاه و انتقال سریع و ارزان پول را برای آن‌ها فراهم می‌کند، امنیت مالی را افزایش می‌دهد و خدمات ساده و کاربردی را در کنار شخصی‌سازی خدمات به آن‌ها ارائه می‌دهد که می‌تواند به کاربران در بهبود کیفیت وضعیت مالی‌شان کمک کند.

 

بازطراحی اصول

سرمایه‌گذاری در تجربه مشتریان یک رویکرد قدیمی برای تقویت برند است. برای تحقق این هدف جنبه‌هایی وجود دارد که برندهای مالی می‌توانند شروع به تنظیم مجدد آن کنند. ضروری است به منظور ایجاد ارزش بیش‌تر برای مشتریان، UX فعلی جریان پرداخت اصلاح شود و سرویس‌ها مورد بازطراحی قرار گیرد. طراحی UI پرداخت نیز باید با نسل‌های مختلف کاربران تطبیق داشته شود تا بتواند نیازهای آنان را برآورده کند. مهم‌تر از همه این‌که، برندها باید فرهنگی را ایجاد کنند که با کاربرد خلاقیت و نوآوری الهام‌بخش باشد.

/ ترجمه از mercury-processing

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.