در توسن سها چه خبر است؟

مدیرعامل توسن سها گفت: «توسعه کیف پول ایزی پی، مانی تک، گسترش فعالیت در حوزه بلیت الکترونیکی و بلیت افزار جزو اهداف اصلی شرکت توسن سها است.»
شرکت توسن سها با هدف تکمیل حوزه‌های فعالیت گروه توسن تشکیل شده است. این شرکت پس از اجرای بزرگترین پروژه بلیت الکترونیک کشور در شهر تهران، راهکارها و محصولات خود را در سایر حوزه‌های سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل و پرداخت خرد توسعه داده است. برای آشنایی ببیشتر شرکت توسن سها با جعفر پشامی، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده‌ایم. او در این مصاحبه ضمن معرفی جدیدترین راهکارهای توسن سها در رابطه با آخرین پروژه‌ها، افتخارات، اهداف و برنامه‌های آتی این شرکت صحبت کرده است.
رزومه کاری و تحصیلی جعفر پشامی
جعفر پشامی در سال 83 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) خود را در سال 86 از دانشگاه شریف دریافت کرد. همچنین دوره DBA  را در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده است.
مدیر عامل توسن سها، از سال 87 وارد صنعت مالی و پرداخت شده است. او فعالیت خود را در سمت‌های کارشناس و مدیر سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکار در شرکت توسن نگین آغاز کرد. پشامی تجربه مدیر عاملی شرکت سیمرغ تجارت را نیز از سال 91 تا 95 در کارنامه کاری‌اش ثبت کرده است. او مدتی بعد از اینکه در سمت قائم مقام و عضو هیات مدیره شرکت توسن سها مشغول به کار بود؛ به عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شد. گفت‌وگوی عصر بانک با او را در ادامه می‌خوانید:
شروع فعالیت توسن‌سها
پشامی در ابتدا با اشاره به اینکه شرکت توسن سها در سال 1389 تأسیس شده است، گفت: «در ابتدا این شرکت به عنوان یکی از مجموعه‌های گروه توسن، فقط مسئول ارائه سرویس بلیت‌های الکترونیکی شهر تهران بود. در واقع در سال 1390 گروه توسن توانست در مناقصه‌ قرارداد بلیت الکترونیکی تهران برنده شود. به واسطه همین پروژه و مأموریت خود توسن سها، ارائه سرویس‌های پرداخت الکترونیک خُرد در دستور کار شرکت قرار گرفت.»
پشامی با اشاره به سامانه پرداخت الکترونیک سیار «سپاس» که در راستای راهبرد کلی سامان‌دهی نظام پرداخت الکترونیک کشور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 راه‌اندازی شد، بیان کرد: «از آن زمان به بعد توسن سها به طور مشخص در حوزه پرداخت خرد شهری فعالیت می‌کند. در حال حاضر سرویس‌های خدماتی این شرکت به‌جز تهران در مناطق اطراف این استان و شهرهای مشهد و قم ارائه می‌شود. اگرچه پروژه‌هایی دیگری نیز در این شرکت انجام شده است اما حوزه فعالیت اصلی شرکت پرداخت خرد و کیف پول است.»

 

رقبای اصلی توسن سها

او در رابطه با رقبای اصلی این شرکت، توضیح داد: «توسن سها بزرگ‌ترین شرکت فعال کشور در حوزه ارائه سرویس‌های بلیت الکترونیکی و پرداخت‌های خرد حوزه حمل‌ونقل کشور است. رقبای اصلی ما از بازار این حوزه خارج شده‌اند؛ زیرا فعالیت در حوزه پرداخت‌های خرد در حوزه حمل‌ونقل کار دشواری است و در آن تجربه و مهارت مهم است و توسن سها به دلیل عهده‌دار بودن پروژه بلیت‌های الکترونیکی تهران و مشهد تجربه خوبی در این حوزه دارد.»

 

مزیت رقابتی توسن سها

مدیر عامل توسن سها، مزیت رقابتی این شرکت را ارائه راهکارهای جامع و تجربه کار در مقیاس بزرگ دانست. او عنوان کرد: «مقیاس‌ بزرگ فعالیت‌هایمان باعث می‌شود بتوانیم با کارمزد پایین پروژه‌ها را مدیریت کنیم و همین امر باعث شده برای کارفرما صرفه اقتصادی ایجاد شود.»

پشامی اعلام کرد که توسن‌سها روزانه چهار میلیون تراکنش حوزه حمل‌ونقل استان تهران را تسویه حساب می‌کند. او خاطر نشان کرد: «تا کنون موفق شده‌ایم حدود 30 میلیون بلیت اتوبوس و مترو در تهران صادر کنیم. به نوعی می‌توان گفت حدود 20 میلیون نفر از مردم ایران از خدمات ما استفاده می‌کنند و با آن آشنا هستند. در حوزه پرداخت‌های آفلاین تعداد تراکنش‌هایی که در استان‌های تهران و مشهد توسط سرویس‌های توسن سها انجام می‌شود به اندازه تراکنش‌های یک PSP بزرگ است.»

 

افتخارات برای توسن سها

مدیر عامل توسن سها نیروی انسانی این شرکت را مایه افتخارش می‌داند. او ضمن بیان این نکته که توسن‌سها دانش‌بنیان است، تعداد کارکنان آن را 1600 نفر اعلام کرد و گفت: «هسته مرکزی تیم ما 100 نفر است که از نیروهای ستاد و دانشی تشکیل شده است. »

تجربه مدیریت سرویس در ابعاد بزرگ نیز افتخاری است که باعث شده تا بتوانیم پژوه‌هایی را پیاده‌سازی کنیم که هر شرکتی توانایی انجام آن را نداشته باشد. ساختار انعطاف‌پذیر و پاسخ‌گویی سریع و کارفرماهای این شرکت جز دیگری از افتخارات ماست.

 

اهداف توسن سها

پشامی در رابطه با اهدافی که توسن سها در راستای محقق کردن آنها گام بر می‌دارد، عنوان کرد: «هدف نهایی ما ارتقای سرویس‌های ارائه شده توسط توسن سها است. باید تلاش کنیم از ابزارهای حوزه دیجیتال از جمله پرداخت های موبایلی استفاده کنیم تا بتوانیم تجربه کاربری بهتری را به مردم ارائه دهیم. محقق شدن این امر آرزوی شخصی و سازمانی من است. در حال حاضر می‌توانیم پروژه بلیت‌های الکترونیکی را در چند سطح بالاتر از آنچه در قرارداد هشت سال گذشته تعیین شده بود تحویل کارفرما دهیم. موانع بسیار زیادی در راه پیاده‌سازی پروژه‌هایمان وجود دارد اما توانایی داریم که مشاور خوبی برای کارفرماها باشیم و همچنین بخشی از تحولات صنعت پرداخت الکترونیک را مدیریت کنیم. امیدوارم این فرصت را در کشور و به طور ویژه در شهر تهران که به دلیل گستردگی، الگوی سایر شهرهاست داشته باشیم تا بتوانیم طرح‌هایی بزرگی را به نتیجه برسانیم و پیاده‌سازی این طرح‌ها تبدیل به الگویی برای کل جامعه و شاغلین شود.»

 

مهم‌ترین چالش‌های شرکت توسن سها

در ادامه این گفت‌وگو از مدیرعامل توسن سها در رابطه با چالش‌های درونی و بیرونی این شرکت سؤال کردیم. او مهم‌ترین چالش بیرونی را وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: «تعداد نیروی انسانی ما زیاد است. حقوقی که کارکنان دریافت می‌کنند کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. این مساله من را به عنوان مدیر مجموعه اذیت می‌کند. سال گذشته حقوق کارکنان بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که درآمدهای شرکت رشد نکرده است. در واقع مبلغ قراردادهای شرکت ما درصد کوچکی از مبلغ کل گردش حوزه حمل‌ونقل است و قیمت بلیت‌ها نیز معمولاً توسط شورای شهر تصویب می‌شود. مبلغ قراردادهای ما به دلیل شرایطی که دارد کمتر از 20 درصد در سال افزایش پیدا می‌کند در حالی که افزایش هزینه‌های ما در سال نزدیک به 40 درصد است.»

پشامی در ادامه از تعدد مراجع تصمیم‌گیری در بخش خصوصی و دولتی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های بیرونی توسن سها یاد کرد. او در این رابطه گفت: «تعدد مراجع باعث شده انرژی زیادی صرف پیاده‌سازی و به نتیجه رساندن طرح‌های نوآورانه کنیم که ربطی به خود طرح ندارد و مربوط به مدیریت مسائل حاشیه‌ای است. انتظار ما از مدیریت شهری این است که دنبال تحولات باشد. گروه توسن همواره مشاوره خوبی برای ایجاد تحولات در صنعت بانکی و پرداخت الکترونیکی بوده است.»

پشامی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین چالش داخلی که توسن سها با آن درگیر است؛ فرار مغزهاست، خاطر نشان کرد: «با نوسانات نرخ دلار باید به نیروهای دانشی حقوق بالاتری اختصاص دهیم که برای اغلب کسب و کارها افزایش هزینه هنگفتی را به همراه دارد.»

 

برنامه‌های آتی

پشامی در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت گفت: «توسعه کیف پول ایزی پی، مانی تک، گسترش فعالیت در حوزه بلیت الکترونیکی و بلیت افزار جزو اهداف اصلی شرکت توسن سها است.»

در ادامه مصاحبه که در مطلب جداگانه منتشر خواهد شد، پشامی، راهکارهای جدید توسن سها در حوزه پرداخت خرد شهری را معرفی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.