کارت شهروندی بانک انصار چیست؟

شهروند الکترونیک (Electronic-citizen) کسی است که از حداقل دانش لازم درباره مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانایی کار با ابزار الکترونیک و برقراری ارتباط با اینترنت و ارسال و دریافت پیام‌های الکترونیکی را دارد و همچنین اطلاعات‌، خدمات‌، کالاها و نرم افزارهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو می‌کند و در مبادلات روزمره خود از کارتهای الکترونیکی و نرم افزارهای مربوطه بجای وجه نقد استفاده میکند.

عصر بانک؛ در واقع زمانی که صبحت از شهروند الکترونیکی به میان میاید به معنای آماده کردن شهروندان برای استفاده از ابزار الکترونیکی برای تطبیق با دنیای امروزی و راحتی زندگی است. در زندگی امروزی، به دلیل تعدد وظایف شهروندان، هر فرد نیاز ها و وظایف گوناگونی دارد و برای رفع بسیاری از آنها، مجبور به استفاده از شیوه های آسان و کم هزینه تر می‌باشد. انجام خدمات شهری در قالب طرح شهروند الکترونیک یکی از روشهای جایگزین انجام فعالیت های روزمره می باشد. خدمات شهروند الکترونیکی موارد زیر را شامل می شود:

 

انواع کارتهای بانکی دریافت و پرداخت، پرداخت قبوض، پرداخت عوارض، پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی، انجام انواع امور بانکی، مراجعه به ادارات، دریافت مجوزات، خدمات پستی، خدمات مخابراتی، خرید و فروش، آموزش و غیره است که میتواند در تسهیل زندگی شهروندی مؤثر واقع شود. بانک انصار بعنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور سعی دارد تا بر اساس سند چشم انداز خود با ارائه خدمات نوین در قالب طرحهای شهروند الکترونیک از جمله کارت شهروندی و ارائه انواع خدمات بانکی در قالب الکترونیکی با ارج نهادن به جایگاه والای هم میهنان عزیز جهت سهولت دریافت خدمات، بانکی پیشرو در این زمینه باشد.

 

کارت شهروندی

با توسعه روزافزون و بهره گیری از فناوری کارت درحوزه های مختلف خدمات شهری،استفاده از یک مکانیزم کارآمد و متمرکز و بهره گیری از فناوری کارتهای هوشمند در قالب کیف پول الکترونیکی برای پرداختهای اندک منجر به حذف پول خرد و تسریع در حمل و نقل و انتقال وجوه و مدیریت صحیح در تعیین نرخ خدمات شهری می گردد.در دنیای امروز ارائه خدمات شهری تحت تأثیر فناوریهای جدید با سهولت و کیفیت بهتری صورت میپذیرد. اثر این دستاوردها برای شهروندان در هنگام استفاده از خدمات شهری سهولت و آرامش و برای مدیران شهری، طرح ریزی بهینه ارائه خدمات بوده که به واسطه دسترسی به اطلاعات به موقع، مرتبط و صحیح حاصل شده است. شاید به جرأت بتوان گفت تفاوت عمده کشورهای درحال توسعه ای چون ایران با کشورهای پیشرفته در حوزه خدمات شهری نه در حجم و مبلغ هزینه، بلکه در کیفیت و مدیریت بهینه ارائه خدمات است. ساماندهی بهینه این خدمات نتایج غیرقابل انکاری در کاهش حجم مسافرتهای شهری، فرصت سازی برای شهروندان در راستای زندگی بهتر، کاهش آلاینده های زیست محیطی و موارد بسیار دیگر بوده است و شاهدیم که هر روزه با تبلیغات سرسام آور از رسانه های مختلف اثرات کاربرد ابزارهای الکترونیک در زندگی بهتر به گوش میرسد. بی شک مدیریت بهینه خدمات شهری بیش از حد انتظار کیفیت ارائه خدمات را افزایش میدهد و این مهم بر پایه استفاده بهینه از فناوریهای نوین قابل دسترس است. یکی از این فناوریهای مؤثر در بهبود خدمات شهری استفاده از کارتهای پرداخت الکترونیک است آنچه امروزه در جوامع پیشرفته تحت عنوان مدیریت ناوگان حمل و نقل و یا مدیریت پرداختهای خرد مطرح است، استفاده از دستاوردهای مورد اشاره در حوزه خدمات شهری است. جمع آوری اطلاعات مؤثر رفتار روزانه شهروندان در پرداختهای روزانه و یا رفتار ترافیکی آنان تعیین کننده ترین اطلاعات در این زمینه هستند. وجود مکانیزمها و ابزارهایی که بتواند این داده ها را ایجاد، جمع آوری و پردازش نموده و در اختیار تصمیم گیرندگان شهری بگذارد، با توجه به اینکه در بازار رقابتی امروز کلیه بانکها و موسسات مالی بدنبال افزایش سهم خود از بازار و مشتریان هستند از ابتدای سال1386 بر اساس اصول بازاریابی نسبت به شناسایی نیاز مشتریان در حوزه حمل و نقل که طیف بسیار وسیعی ازمردم از آن استفاده می نمایند، اقدام گردید.از آنجایی که یکی از اهداف دولت خدمتگزار تحقق دولت الکترونیک می باشد بانک انصار با ارائه کارت جدیدی به نام کارت شهروندی ، در حقیقت محصول جدیدی را به بازار بزرگ خدمات شهری ارائه نموده است که قابلیت استفاده در کلیه خدمات شهری از جمله خدمات حمل و نقل عمومی و خدمات رفاهی و اجتماعی را دارا می باشد.

 

تفکر کارت شهروندی بهره گیری واستقرارسامانه یکپارچه پرداخت الکترونیکی(Low Payment) می باشد. که با ایجاد این سامانه پرداختهای خرد بسهولت صورت گرفته و هزینه های چاپ و تولید پول و یا شکلهای مختلف ذخیره ارزش نظیر بلیط و غیره کاهش یافته و باعث ایجاد نظام های قابل اعتماد و پایدار در مدیریت پرداختها،ارایه اطلاعات کلیدی تصمیم ساز ناشی از رفتار استفاده کنندگان از کارتهای شهروندی در حوزه های مختلف،کمک و همراستایی با دولت محترم برای ایجاد عدالت اجتماعی با رویکرد استفاده سریع و بهینه برای همه شهروندان محترم در سراسر کشور خواهد بود. یکی از دستاوردهای اثربخش فناوری کارت در حوزه خدمات شهری، کارتهای هوشمند مبلغ دار غیر تماسی (Contactless) است که امروزه بعنوان کیف پول الکترونیک در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرد. این کارت با دامنه وسیع کاربرد خود میتواند پرداخت وجه در کلیه خدمات شهری را پوشش دهد. لذا این کارت با قابلیتهای مؤثر و فراوان خود امروزه بخش عمده ای از تبادلات پولی در جهان را در بر میگیرد.در شرایطی که استفاده از کارتهای مختلف و تعدد کارتهای الکترونیکی مورد استفاده شهروندان خود یکی از تهدیدات و معضلات استفاده از کارتهای الکترونیک در دنیا به شمار می آید، کارت پرداخت الکترونیک شهروندی، کارت الکترونیکی هوشمند و قابل برنامه ریزی است که قادر است وجوه الکترونیک را ذخیره سازی نموده و پرداخت هزینه خدمات شهری را به واسطه آن به انجام رسانید. استفاده از کارتی با قابلیت پرداخت الکترونیک هزینه خدمات شهری، نگرشی جدید نسبت به بهره گیری از کارتهای هوشمند چند منظوره است که برای دارندگان آن امکان پرداخت هزینه انواع خدمات شهری با استفاده از یک کارت را فراهم می آورد. از این رو میتوان گفت نگرش به کار رفته در طرح ریزی کارت پرداخت شهروندی انصار، به عنوان یک نگرش جامع و نو زمینه را برای جهشی اثربخش در راستای مدیریت هوشمند و توسعه خدمات شهری با نگرشهای جهانی فراهم آورده است. کارت شهروندی انصار،یک کارت الکترونیکی کوچک با قابلیتهای بزرگ است که به عنوان اولین کارت پرداخت الکترونیک شهروندی در کشور تعریف و درشهر شیراز مورد بهرهبرداری قرار گرفت. با استفاده از کارت شهروندی، مردم ضمن پرهیز از حمل پول نقد،می توانند درفعالیتهای روزانه نیز از آن بهره ببرند. این کارت با قابلیت انجام بیش از یکصد هزار تراکنش، ابزاری کارآمد برای استفاده در کلیه پرداختهای خرد شهری اعم از پرداخت هزینه ناوگان حمل و نقل درون شهری (اتوبوس، تاکسی، مترو، و…) و همچنین هرگونه پرداخت خدمات نظیر هزینه های پارکومتر، پارکینگهای عمومی، شهربازیها، اماکن تفریحی، موزه ها و… است. ایده استفاده از یک کارت برای کلیه پرداختهای شهری برای اولین بار در کشور توسط بانک انصارمطرح گردید وبا عنایت به مطالعاتی که دراین حوزه صورت گرفت مقرر گردید اولویت استفاده از این کارت،باراه اندازی سازمانهای اتوبوسرانی آغاز وبانک با این ایده وارد بازارپرداخت خرد گردید.

 

اهداف کارت شهروندی

ایجاد و زمینه سازی فرهنگی استفاده عمومی از کارت های هوشمند در ارائه خدمات شهری و سرویس های الکترونیکی بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی

ایجاد سیستمی به منظور ارزیابی میزان تقاضا و اعمال مدیریت عرضه در جهت ارتقا خدمات رسانی به شهروندان

کاهش زمان تاخیر در ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش سرعت متوسط سفر

اعمال مدیریت بهتر و سطح خدمات رسانی بیشتر با توجه به کسب درآمد قبل از ارایه سرویس (Prepaid)

حذف آلودگی های ناشی از نقل و انتقالات پول خرد

امکان ایجاد بانکهای اطلاعاتی درخصوص مدیریت عرضه و تقاضا و استفاده بهتر از پتانسیل ناوگان حمل و نقل عمومی

افزایش سطح رضایتمندی شهروندان

توسعه خدمات کارت هوشمند (دولت الکترونیک) بسط فرهنگ پرداخت الکترونیکی در جامعه

استفاده بعنوان کارت چند منظوره در کلیه خدمات شهری همانند پارکومتر، پارکینگ ، تاکسی ، اتوبوس ، مترو و…

افزایش کارایی و اثربخشی حمل و نقل عمومی

کاهش اتلاف منابع مالی ، زمانی و انسانی

همگام شدن با استانداردها و فناوری های نوین

نظارت دقیق و مدیریت تراکنش های مسافران و رانندگان

ارایه اطلاعات دقیق آماری و گزارشهای مدیریتی جهت استفاده بهینه از ناوگان و تصمیم گیری و برنامه ریزی بهتر مسئولین

حذف مشکلات مرتبط با پول خرد

مزایای استفاده ازکارت شهروندی عبارت است از:

کاهش اتلاف وقت شهروندان در پرداختهای خرد شهری

سهولت در پرداختهای خرد شهری نظیر : کرایه اتوبوس، کرایه تاکسی، قطار شهری، پارکینگ های عمومی، پارکومتر، نانوایی، صندوق صدقات الکترونیک و ….

تخفیف معضلات بهداشتی در هنگام رد و بدل کردن پول

اخذ مبلغ عادلانه در ارتباط با خدمات ارائه شده

حل مشکلات برگردانده نشدن مابقی پول خرد مسافر

امکان تعریف کرایه بر اساس طول مسیر، نوع اتوبوس، روزهای هفته و مناسبت های ویژه

امکان تجزیه و تحلیل ترافیکی مسافران در خطوط اتوبوسرانی

امکان تغییر سریع تعرفه ها

امکان ایجاد بستری مناسب جهت برنامه ریزی بهتر اتوبوسها

نظارت بهتر بر درآمد ها بصورت آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.