0
0

سرویس هایی که فقط باید از طریق بانک و PSP انجام شود

۲۰:۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷کد خبر: 42830
سرویس های پرداخت الکترونیکی و پرداخت همراه به طور انحصاری در اختیار شبکه بانکی و شرکت های پی اس پی است.

عصر بانک؛مدتی است در آشفته بازار پرداخت های الکترونیکی و خصوصا پرداخت موبایلی هر بار خبری از گوشه کنار به گوش میرسد با مضمون رونمایی از طرحی تکراری یا طرحی بدون مجوز بانک مرکزی.

 

اینگونه به نظر می رسد این رونمایی ها که اغلب بدون محصول یا خدمت خاصی به مرور زمان به بوته فراموشی سپرده می شود، درآینده ای نه چندان دور بازار پرداخت الکترونیکی را دچار چالش های جدی خواهد کرد.

 

یکی از این چالش ها عدم وجود امنیت لازم در این مدل از پرداخت ها بر بستر موبایل است که ظاهراً بانک مرکزی بدون اطلاع از تحرکات اپراتورها در این حوزه ترجیح میدهد پس از بروز مشکل به داد شبکه پرداخت موبایلی برسد. همان دردسرهایی که اخیراً درمورد ساماندهی و کنترل موسسات غیر مجاز با آن دست و پنجه نرم میکند.

 

کیوان جامه بزرگ قائم مقام واحد راهکارهای نوین پرداخت و خدمات ارزش افزوده یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از فعالیت هایی برای ارائه سرویس های خاص مالی بر بستر تلفن همراه به مشترکین خبر داده و گفت : «در کشورهای غربی و خصوصا اروپا و آمریکا در 10 سال گذشته وقتی ضریب نفوذ اپراتورهای موبایل به 80 تا 90 درصد رسید و در واقع بازار فروش سیم کارت تقریبا به حالت اشباع رسید شرکت هایی به نام اپراتورهای مجازی به عرصه آمدند.»

 

وی افزود: «این شرکتها با تمرکز بر روی یک سرویس یا یک بازار خاص سعی میکردند ارزش افزوده های مورد نظر مشتری را ایجاد کنند و بدون اینکه سرمایه گذاری جدی روی زیرساخت کنند از بستر شبکه های ارتباطی یک یا چند اپراتور استفاده میکردند و صرفا تمرکز خود را بر سرویس دهی معطوف میکردند.»

 

به گفته جامه بزرگ در کشور ما در چند سال گذشته 3 اپراتور اصلی با هزینه های سنگین زیرساخت مناسب را آماده و ارائه کرده اند و ما در حال حاضر در نقطه 100 درصد پوشش و نفوذ موبایل در کشور هستیم و شاید ورود یک اپراتور جدید از لحاظ سرمایه و هزینه های مورد نیاز عملا توجیه منطقی نداشته باشد.

 

وی ضمن اشاره به نیاز کشور به ارائه سرویس های به روز همگام با تکنولوژی دنیا اظهار داشت: «به دلیل اینکه بازار ایران بازاری بزرگ است و تا بحال تمرکز اپراتورها منعطف به ارائه سرویس های پایه مخابراتی بوده است، مثل تماس و پیامک و نسل 3 و 4 که با قدری تاخیر هم راه اندازی شد نیاز به حضور یک اپراتور مجازی به شدت احساس می شود.»

 

به گفته جامه بزرگ سازمان تنظیم مقررات در حال تنظیم و تدوین مقرات و اخذ مجوزهای لازم بوده و به همین جهت فضا برای سایر شرکتها باز خواهد شد که با تمرکز بر روی یک خدمت خاص یا یک طیف خاص از مشتریان آماده ارائه سرویس های مناسب باشند.

 

جامه بزرگ از منافع عمومی این طرح نام برده و ادامه داد: «قاعدتاً این امر به نفع اپراتور و مشتریان است. به این دلیل که این شرکتها با کوچکی و چابکی ذاتی خود به بخشی از بازار که اپراتور نتوانسته به آن بپردازد خواهند پرداخت و از طرف دیگر هم مشتریان نیز میتوانند از سرویس هایی که الان ارائه نمی شود یا به واسطه عدم رقابت از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست استفاده کنند.»

 

وی ادامه داد: «از محاسن عمده ایجاد اپراتورهای مجازی میتوان به ایجاد مشاغل و سودآوری و از طرفی به افزایش بهره وری و راندمان صنعت مخابرات کشور اشاره کرد.»

 

به گفته وی سه نقش اصلی این اپراتورهای مجازی در بازار کاهش قیمت و خدمات متمایز و کیفیت ویژه خدمات خواهد بود.

 

جامه بزرگ ضمن تاکید بر عدم علاقمندی اپراتورها به بخشی از بازار که مد نظر این اپراتورهاست گفت: « در حال حاضر بازارهایی وجود دارد که اپراتورهای موجود خیلی علاقمندی برای ورود به این بازارها ندارند، اما یک اپراتور مجازی با هدف گذاری همان بخش از بازار به خوبی میتواند سرویس های مورد نیاز و علاقه را با استفاده از زیرساخت و امکانات خریداری شده ارائه دهد.»

 

به گفته این فعال بازار پرداخت الکترونیکی برخی از خدمات جدید این اپراتورهای مجازی می تواند ارائه سرویس های پرداخت الکترونیکی و بانکداری و پرداخت همراه باشد که به طور انحصاری این حوزه از خدمات در اختیار شبکه بانکی و شرکت های پی اس پی است.

 

وی با اشاره به فعالان اصلی این حوزه گفت: «امیدوارم با یک نگاه مبتنی بر رقابت و هم افزایی بین تمام بازیگران این حوزه و متقاضیان ارائه خدمات اپراتورهای مجازی بتوانیم بیشترین سرویس ها را در اختیار مردم قرار دهیم» 

 

مشاهده مطالب مربوط به بانک و پرداخت الکترونیکصفحه نخستمطالب آموزشی
ارسال به دوستان با استفاده از: تلگراملینکدین


» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید




اطلاعات تصویری