چرا دلار پس از اعلام توافق گران شد؟

یک کارشناس اقتصادی با تشریح چرایی نوسانات نرخ ارز در بازار بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای گفت: این نوسانات مقطعی بوده و نهایتاً تا هفته آینده در بازار ادامه خواهد داشت.

عصر بانک؛سیدبهاءالدین حسینی هاشمی در تشریح چرایی کاهش و سپس افزایش قیمت دلار در بازار بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: استدلال برخی افراد غیرحرفه‌ای این است که دلار در بازار ارزان می‌شود ولی فعالان اقتصادی واقعی می‌دانند که اگر رویداد اقتصادی در کشور رخ ندهد نمی‌توان به تغییرات نرخ ارز امیدوار بود.

 

وی با اشاره به تقاضای موجود در بازار برای ارز، گفت: باتوجه به نزدیک بودن زمان ثبت نام دانشجویان و همچنین مسافرت‌های تابستانی تقاضای واقعی برای دلار در بازار وجود دارد، ضمن آنکه برخی تجار پرداخت‌های تجاری خود را به بعد از مذاکرات موکول کرده بودند و بعد از اعلام نتایج تصمیم به پرداخت گرفته‌اند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این‌طور نیست که با اجرایی شدن توافق هسته‌ای بلافاصله گشایش ارز در کشور رخ دهد چرا که تجربه مذاکرات قبلی نشان داده تغییرات نرخ ارز مستلزم بروز واقعیت‌های اقتصادی است.

حسینی هاشمی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت بازار به‌گونه‌ای‌ است که افراد غیرحرفه‌ای دنبال فروش ارز هستند، افزود: این در حالی است که افراد باتجربه اسیر رفتارهای هیجانی نمی‌شوند هرچند وضعیت بازار تا یکی دو ماه آینده همین‌طور خواهد بود.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه اتفاق اقتصادی خاصی در بازار نیفتاده و تنها بناست محدودیت‌ها رفع شود باید گفت که نوسانات شدید ارزی حداکثر تا هفته آینده در بازار رخ خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی همچنین به امتناع برخی صراف‌ها از فروش ارز اشاره و تصریح کرد: افرادی که هیجانی شده‌اند در بازار ارز می‌فروشند و طی روز گذشته (ظهر دیروز) تعداد کسانی که می‌خواستند ارز بفروشند بیشتر از کسانی بود که می‌خواستند ارز بخرند و به همین خاطر دلار طی ساعاتی نزولی شده بود.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.