بازاری‌ها چطور سکه را گران کردند؟

یک کارشناس بازار آتی معتقد است: پیش بینی‌ می‌شود مردم برای سرمایه‌گذاری به بازار طلا و سکه ورود نخواهندکرد.

عصر بانک؛علی خسروشاهی، با بیان این که پیش بینی می‌شد بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات نرخ دلار کاهش نیابد و آینده نرخ دلار نیز بر همین روند خواهد بود، گفت: با توجه به این که ارزش نفت روند نزولی به خود گرفته به نظر می‌رسد دولت برای تحقق بودجه ریالی خود نرخ دلار کاهش نیابد.

او با تاکید بر این که محدوده نوسان دلار در نرخ 3300 تومان خواهد بود، بیان کرد: در معاملات طلا و سکه تردید در رابطه با انس جهانی وجود دارد و مهم ترین فاکتور تاثیرگذار بر انس جهانی در شرایط فعلی تصمیمات و سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا نسبت به تعیین نرخ بهره بانکی است.

وی ادامه داد: در این رابطه می‌توان گفت که اگر نرخ بهره فدرال رزرو افزایش یابد قیمت انس طلا کاهش قابل توجهی خواهد داشت، بازار تا زمانی که فدرال رزرو تصمیم نهایی خود را اجرایی نکند فضا و شرایط فعلی را ادامه خواهد داد.

این کارشناس آتی سکه یادآور شد: در رابطه با قراردادهای آتی افزایش نرخ دلار به 3360 تومان بازار را دچار جهش کرد و بالاترن قیمت اسفندماه که در روزجاری به ثبت رسیده، 892 هزار تومان بوده است و آنچه که مشخص است فعالان بازار آتی به دلیل حباب مثبت استقبالی برای ورود به معاملات آتی از خود نشان نمی‌دهند.

او تصریح کرد: اگر ارزش طلای سکه با نرخ انس و دلار سنجیده شود قیمت سکه در حدود 862 هزار تومان است که قیمت فعلی سکه تمام در بازار حدود 877 هزار تومان معامله می‌شود.

خسروشاهی در رابطه با ایجاد حباب مثبت قیمت سکه گفت: ورود یک سری از افراد خاص در بازار نقدی برای سکه باعث ایجاد حباب مثبت و کاهش ارزش سکه شد، از این رو به نظر می‌رسد خریدار خانگی به بازار ورود نکرده و مانند سال 91 و 92 مردم برای خرید سکه به بازار هجوم نیاورده‌اند.

او در رابطه با رفتار مردم در شرایط فعلی گفت: مردم در شرایط فعلی صبر کرده‌اند و به بازار ورود نمی‌کنند و این موضوع به دلیل آن است که در چند سال گذشته اکثر مردم با سرمایه گذاری در بازار طلا دچار ضرر و زیان شده‌اند .

وی خاطرنشان کرد: حال با توجه به این که در چند وقت اخیر ارزش انواع فلزات روند نزولی به خود گرفته پیش بینی می‌شود که به این زودی‌ها مردم برای سرمایه‌گذاری به بازار فلزات ورود نکنند. 

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.