متغیر اصلی و مؤثر در قیمت نفت چیست؟

ایدن بردلی، مدیر اجرایی بانک «کامنولت» استرالیا، با حضور در شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» از بازار کالا و نفت گفت. به عقیده بردلی، اگرچه کندی رشد اقتصاد چین به تقاضای نفت ضربه زده است، اما کماکان عرضه بیش از تقاضا عامل اصلی سقوط قیمت نفت است.

عصر بانک؛مدیر اجرایی بانک «کامنولت» گفت: اگرچه در رابطه با بازار کالا، کاهش تقاضا را عامل اصلی افت قیمت‌ها می‌دانند اما به عقیده من درباره نفت، دومین عامل است. چرا که تخمین زده شده در سال جاری رشد مصرف حدود 1.4 میلیون بشکه باشد که چین به تنهایی 350 هزار بشکه از این مقدار را به خود اختصاص می‌دهد.

 

بردلی با تأکید بر اهمیت تقاضا در افت قیمت‌ها، تصریح کرد: با این حال اصلی‌ترین مشکل، تقاضا نیست. معضلاتی که اخیراً و ظرف 12 ماه گذشته در حوزه نفت مشاهده شده بیشتر به عرضه مربوط است. مازاد تولید روزانه نفت حدود دو میلیون بشکه است که بیشتر از جانب آمریکا می‌رسد.

 

به گفته بردلی متغیر اصلی و مؤثر در قیمت نفت تولید است و داده‌های مربوط به آمریکا محرک قیمت نفت خواهد بود.

 

وی افزود: تا جایی که در سال 2015 دیدیم، داده‌های منتشر شده از آمریکا درباره تعداد دکل‌های نفتی و حدسیات درباره میزان تولید و موارد دیگر، عامل اصلی تعیین کننده قیمت نفت تا آخر سال خواهد بود.

 

مجری «سی ان بی سی» پرسید، آیا این احتمال می‌رود که اعضای اوپک، به کاهش تولید فکر کنند؟ چرا که بسیاری از این کشورها از جمله عربستان سعودی برای ایجاد تعادل در بودجه کشور نیاز به قیمت‌های بالاتری دارند.

 

ایدن بردلی در پاسخ، اظهار کرد: یکی از مسائلی که اخیراً زیاد مورد بحث قرار گرفته این است که در بازار نفت در یک یا دو سال اخیر، دو تغییر ساختاری با هم اتفاق افتاده است. این را هم در نظر داشته باشید که ظرف 150 سال اخیر، به طور کل هفت تغییر ساختاری داشتیم.

 

بردلی از افزایش تولید آمریکا و تکمیل ظرفیت اوپک به عنوان دو تغییر ساختاری یاد کرد و توضیح داد: سه تا از هفت تغییر ساختاری پیشین نیز از تولید روی آب در آمریکا ناشی شده بود. این افزایش تولید، نوسانات را زیاد می‌کند. صنعت نفت با قیمت 40 دلار ویران و با 60 دلار در هر بشکه باز جان خواهد گرفت.

 

وی ادامه داد: تغییر دیگر که بسیار جالب هم هست، این است که برای اولین بار در 30 سال گذشته، می‌بینیم که بازار نفت، ظرفیت مازاد اوپک را ندارد. به این معنی که خصوصاً عربستان سعودی دیگر آن برش قبلی را ندارد و نمی‌تواند سیاست‌هایش را به سایر کشورهای عضو سازمان تحمیل کند.

 

ایدن بردلی در خصوص دقت داده‌ها، تصریح کرد: فکر می‌کنم تمام داده‌هایی که امروزه چه درباره تولید و چه تقاضا دریافت می‌کنیم، یا گمانه‌زنی‌های سازمان‌هایی مانند وزارت انرژی است، یا چند ماه از تاریخش گذشته و همینها نیز به نوسانات بازار می‌افزاید.

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.