آیا وقت خرید طلا رسیده است؟

اونس فلز زرد که در نخستین روز کاری با خنثی شدن عوامل کاهشی از سوی عوامل افزایشی با ثباتی نسبی روبه‌رو شده بود، روز گذشته را نیز با نوسان‌های محدود آغاز کرد. اما با رسیدن آمار بد از کسری تجاری آمریکا روبه رشد بیشتر گذاشت.

عصر بانک؛اونس طلا در نخستین روز کاری هفته تحت فشار رشد بازارهای سهام و تعدیل قیمت‌ها پس از جهش روز جمعه با افت شدید روبه‌رو شد، اما با کمک «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران و همچنین جدی شدن احتمال تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو رو به رشد گذاشت. خنثی شدن عوامل در صبح سه‌شنبه هم به ثبات نسبی منجر شد  اما اعلام کسری 3/ 48 میلیارد دلاری تجارت آمریکا  در ماه آگوست اونس را به محدوده بالاتر برد. تا ساعت 7و30 دقیقه بعدازظهر دومین روز کاری هفته به وقت تهران، قیمت 1148 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی سه‌شنبه رقم خورده باشد.

 

 اینها در حالی است که برخی از کارشناسان مقطع فعلی را بهترین مقطع برای خرید طلا می‌دانند. تثبیت نسبی روز دوشنبه به‌دلیل جهش قیمتی عصر جمعه رخ داد،‌ روزی که بهای اونس پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه سپتامبر با رشد شدید قیمت روبه‌رو شد. روز دوشنبه بهای نقره هم به بالاترین سطح در 6 هفته گذشته رسید.

 بازارهای سهام جهان در این روز شاهد رشد شاخص‌ها بودند و توانستند قیمت طلا را پایین بیاورند،‌ اما عوامل افزایشی اونس را از کف روزانه بالا آوردند. بازارهای چین روز دوشنبه تعطیل بودند تا بخشی از تقاضای طلا کم شود، اما مهم‌ترین عامل مورد توجه روز ادامه بحث تعویق افزایش نرخ بهره وجوه فدرال بود. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر به‌دلیل نگرانی درباره پیامدهای آشوب بازارهای مالی در ماه‌های گذشته و وضعیت اقتصاد چین و جهان، نرخ‌های بهره را مانند حدود یک دهه گذشته بالا نبرد. حالا داده‌های بد روز جمعه از بازار کار ایالات‌متحده می‌تواند این امر را به سال 2016 موکول کند. 

ادامه سیاست انبساطی در آمریکا همزمان با ادامه سیاست‌های تحریکی یا تسهیل کمی در اقتصادهای عمده جهان، می‌تواند به رشد قیمت‌ها در بخش کالاهای پایه کمک کند. اونس روز سه‌شنبه نیز در ادامه روند بعدازظهر دوشنبه به رشد خود ادامه داد. صبح روز گذشته افت شاخص دلار به رشد طلا کمک کرد، اما رشد شاخص‌های بازارهای سهام آسیا رشد طلا را محدود کرد تا اینکه بازار بعد از ظهر با جهش روبه‌رو شد. بازارهای سهام آسیا پس از جدی شدن احتمال تعویق افزایش نرخ‌های بهره آمریکا روزهای خوبی را سپری کرده‌اند.

در این شرایط، یورگ کینر، مدیر ارشد اجرایی و اطلاعاتی در دفتر سنگاپور شرکت «سوئیس آسیا کپیتال»، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به بررسی چشم‌انداز قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها و همچنین پتانسیل‌های افزایش قیمت در بازارهای کالایی پرداخته است. به گزارش اقتصادنیوز، کینر در این گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» ضمن تاکید بر کندی رشد قیمت طلا، دلیل آن را نرخ بهره صفر، اقتصاد ضعیف و برنامه‌های تسهیل کمی جهانی توصیف کرد. او ادامه داد: «مهم‌تر از همه این است که چرخه تقاضای فیزیکی طلا به طرز چشمگیری افزایش یافته است. هند و چین از سال 2008 بیش از 50 هزار تن طلا وارد کرده‌اند و تا این لحظه در سال جاری، چین به تنهایی تولید جهانی را از بازار جمع کرده است.» می‌بینیم که تقاضای فیزیکی افزایش‌یافته و سایر عوامل دیگر از این موضوع حکایت دارد که قیمت طلا به‌‌زودی تحت فشار رو به بالا قرار خواهد گرفت.» 

این در حالی است که کارتر وورث تحلیلگر ارشد مسائل بازار طلا در مصاحبه‌ای دیگر با سی‌ان‌بی‌سی گفته است: «اکنون فرصت خوب و مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا به وجود آمده است.» به گزارش سایت طلا او می‌افزاید:‌ «قیمت طلا اکنون به سطح حساس و تعیین‌کننده‌ای رسیده است.  به‌نظر من تجزیه و تحلیل نمودارهای فنی و اقتصادی نشان می‌دهد که دوران افت قیمت طلا به‌زودی پایان خواهد یافت و باید منتظر افزایش چشمگیر قیمت این فلز گرانبها باشیم.» مدیر موسسه سرمایه‌گذاری موتیلال اسوال هند نیز پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا تا 2 سال آینده با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهد شد و رکوردهای تازه‌ای را ثبت خواهد کرد. کیشور نارنی هم در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید که طلا هم‌اکنون در کف قیمتی است.

 
 
/دنیای اقتصاد
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.