دعوت رسمی از کانون برای کنترل بازار ارز

بعد از آرام شدن حواشی چند ماه گذشته بین بانک مرکزی و صرافان در رابطه با انطباق صرافی‌ها با دستورالعمل جدید نحوه تاسیس و فعالیت مصوب شورای پول و اعتبار، رییس کل بانک مرکزی اخیرا میزبان کانون صرافان در میرداماد بود و رسما از آنها برای کنترل و ایجاد ثبات در بازار ارز دعوت کرد.

عصر بانک؛ با وجود تمامی پافشاری که بخش زیادی از صرافان برای بازنگری بانک مرکزی در مصوبه سال گذشته شورای پول اعتبار داشتند، با سررسید شدن مهلت تعیین شده در مرداد ماه امسال، ظاهرا اتفاق تازه‌ای برای صرافان نیفتاد. هر چند که موضع بانک مرکزی هم "نه" سخت و قاطع به تقاضای صرافان نبود و به گونه‌ای اعلام شد که امکان باز شدن راه مذاکرات وجود دارد. حتی رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد که پیگیری موضوع در بخش حقوقی این بانک ادامه دارد.

 

در حالی مصوبه جدید از صرافان می خواست که با ارائه ضمانت نامه‌ای معادل 50 درصد سرمایه، سرمایه خود بسته به محل جغرافیایی محل فعالیت را بین دو تا چهار میلیارد تومان افزایش دهند که شواهد نشان می داد تا روزهای آخر مهلت تعیین شده نیز همواره مخالفت صرافان قدیمی ادامه داشت و خواهان ادامه مسیر حرکت خود بر اساس مصوبه قبلی در رابطه با تاسیس بودند. از این رو اغلب اعلام درخواست خود مبنی بر تمدید مجوز با شرایط قبلی را طرح کردند.

 

اما به هر حال در شرایطی که تغییری در ضمانت نامه رخ نداد و بانک مرکزی هم اعلام کرد که صرافانی که در این مسیر حرکت نکرده‌اند جزو صرافان غیر مجاز تلقی شده و با آنها برخورد شده و حتی پلمب نیز پیش روی آنها قرار خواهد داشت، در هفته های اخیر پیامکی از سوی کانون صرافان برای صرافان عضو کانون ارسال و از آنها دعوت شد تا با تکمیل پرونده خود، شرایط معرفی به صرافی پارسیان برای دریافت ارزهای تنظیم کننده بازار را دریافت کنند.

 

گرچه موضوع به صراحت مورد تایید بانک مرکزی و بانک پارسیان قرار نگرفت ولی طبق توضیح کانون صرافان، قرار بر توزیع گسترده تر ارز از سوی صرافی این بانک خصوصی –که پیش تر هم در این باره اقدام می کرد- شد و صرافان معرفی شده می توانستند با شرکت در مزایده‌ای که صرافی پارسیان در خارج از این صرافی برگزار می کرد از حداقل 50 هزار دلار با قیمتی که گاها تا 30 یا 40 تومان کمتر هم می‌رسد برخوردار شده و توزیع کننده ارز در بازار و به نوعی کمک کننده بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باشند.

 

آمادگی رییس کل برای همکاری بیشتر با کانون

 

این در حالی است که روز گذشته بعد از مدتها وعده نشست رییس کل بانک مرکزی با صرافان – البته تعدادی از صرافان کانون – محقق شد و سیف در این گردهمایی از کانون صرافان رسما برای ایجاد ثبات در بازار ارز دعوت و به آنها گفت که کانون باید خودکنترلی را در بازار ارز تقویت کند تا شاهد بهبود شرایط بازار و اقتصاد کلان باشیم چرا که کانون صرافان می‌تواند در صحنه بازار ارز، آرامش و تعادل ایجاد کند.

 

وی که معتقد است در گذشته از ظرفیت‌های صرافان در آرامش بخشی به اقتصاد کشور آن گونه که باید و شاید استفاده نشده است در این دیدار گفت: از آنجایی که یکی از لوازم این نقش آفرینی برگزاری انتخابات شفاف برای انتخاب اعضای هیات رئیسه این نهاد بود، بخش نظارت بانک مرکزی در این دوره از انتخابات نظارت های لازم را انجام داد تا این فرایند در نهایت سلامت و صحت برگزار شود و با انتخاب افراد واجد شرایط ، سیاست خود کنترلی که یکی از شیوه‌های معمول در اینگونه نهادهای حرفه ای است، امکان اجرا پیدا کند.

 

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بانک مرکزی علاقه‌مند است با همکاری کانون صرافان در بازار ارز، ثبات و آرامش ایجاد کند، تصریح کرد: باید با تمام توان درصدد ایجاد آرامش در این بازار باشیم تا امکان سوء‌استفاده سوداگران از بازار ارز سلب شود. در چنین فضایی قطعا زمینه پیش بینی پذیر بودن اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی فراهم خواهدشد.

 

وی با تاکید بر ضرورت انطباق عملکرد صرافی‌ها با مجموعه مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی بانک‌مرکزی گفت که کانون صرافان ایرانیان باید به سلامت و صحت معاملات ارز کمک کند و با ارایه مشورت‌های کارشناسی به بانک‌مرکزی، زمینه فعالیت با ثبات و آرام را برای فعالان این بازار فراهم کند.

 

البته حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در این نشست تاکید داشته که کانون صرافان باید حضور فعالتر و نقش جدی تری در آرامش بخشی به بازار داشته باشد تا صرافی‌های مجاز از طریق این کانون خواسته های خود را مطرح کنند.

 

وی که از نحوه عمل به ضوابط قانونی از سوی صرافان راضی به نظر می رسید عنوان کرده که خوشبختانه اکثر صرافان به ضوابط قانونی پایبند و خواهان فعالیت در چارچوب و ضوابط ابلاغی بانک مرکزی هستند. در دستورالعمل اخیر شرایط برای فعالیت صرافی های مجاز تسهیل شده است و به مرور نواقص احتمالی برطرف خواهد شد.

 

کانون بازوی بانک مرکزی شد

 

اما در حالی که بارها اعضای کانون صرافان و حتی افراد مرتبط از استقلال خود از بانک مرکزی سختن گفته و مدعی شده اند که تحرکات کاملا مستقلی دارند، کانون صرافان در حضور رییس کل بانک مرکزی خود را بازوی این بانک معرفی کرد.

 

سعید مجتهدی، رییس شورای عالی نظارت کانون صرافان در این نشست با تاکید بر عزم جدی اعضای جدید در همکاری هرچه بیشتر با بانک مرکزی در خدمت رسانی به مردم با اجرای دقیق ضوابط ابلاغی گفت: ما خود را بازوی اجرایی سیاست های بانک مرکزی می دانیم و نهایت تلاش کانون صرافان ایرانیان در این زمینه نیز اجرایی کردن ضوابط قانونی است.

 

وی همچنین خواستار فراهم شدن زمینه همکاری صرافی های مجاز در تشکیل بورس ارز شد.

 

عبدالامیر بیت لفطه، دبیرکل کانون صرافان نیز پیشنهاد داد: نظارت بر عملکرد صرافی‌ها در بازار از جانب کانون صرافان با حمایت بانک مرکزی می تواند در انضباط بخشی با بازار نقش مؤثری داشته باشد.

 

به گفته وی، اگر نظارت توسط کانون به صورت فنی و حرفه‌ای در چارچوب نظارت عالی بانک مرکزی اجرا شود، به ایجاد آرامش در بازار کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.