مسکن به شدت نیازمند تسهیلات است

یک کارشناس مسکن با بیان این‌که بسته خروج از رکود باید به بخش مسکن نگاه ویژه‌ای داشته باشد، پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به بخش مسکن را ضروری عنوان کرد.

عصر بانک؛هادی نظرپور اظهار کرد: نارسایی‌ها و کمبودها در بخش مسکن زیاد است، لذا هر نوع تسهیلاتی در این بخش ارایه شود خوب است؛ چه این تسهیلات به انبوه‌سازان تعلق بگیرد یا به اشخاص حقیقی.

 

وی با بیان این‌که اگر قول و قرارها و پرداخت وام‌ها انجام شود چشم‌انداز خوبی را برای بخش مسکن می‌توان پیش‌بینی کرد افزود: با ارایه تسهیلات به بخش مسکن، صنایع وابسته هم از رکود خارج و اشتغال در این بخش‌ها افزایش می‌یابد.

 

این کارشناس مسکن به وام‌های 40، 60 و 80 میلیون تومانی مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: این وام‌ها کمک هزینه خرید مسکن است، نه وام خرید مسکن. این تسهیلات شاید برای شهرهای کوچک مناسب باشد اما در شهرهای بزرگ، بخش اعظمی از هزینه خرید مسکن بر عهده‌ی متقاضی است که نباید این‌گونه باشد.

 

نظرپور با اشاره به مکانیزم واگذاری مسکن به شهروندان در کشورهای پیشرفته گفت: در این کشورها روش‌هایی از جمله خرید مسکن توسط بانک و ارایه آن به افراد به شرط تملیک، اجاره به شرط تملیک که اصطلاحا به آن خانه‌های شورای شهر می‌گویند و نیز پرداخت بیش از 80 درصد وام روش‌های موفقی هستند که راه خانه‌دار کردن مردم را آسان می‌کنند.

 

وی ادامه داد: اگر تعادل در همه‌ی بخش‌های اقتصاد رعایت شود بخش مسکن هم از آن منتفع می‌شود. اما اگر سرمایه‌ها صرفا به بورس بروند بخش‌های دیگر از جمله مسکن به مشکل می‌خورند.

 

به گفته این کارشناس مسکن، بانک‌ها باید با ارایه تسهیلات با بهره پایین، بخش ساخت و ساز مسکن را بیشتر حمایت کنند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.