چه چیزی کربانکینگ هست و چه چیزی نیست؟

شرکت‌های نرم‌افزاری باید خود را در هسته مرکزی برنامه درگیر کرده و تلاش کنند که زیرساخت‌های اصلی را به‌روز و همگام با فناوری به پیش ببرند.

عصر بانک؛فضای نرم‌افزارهای بانکی ایران که به‌طور عمده در  core banking تجلی پیدا می‌کند، کم‌کم دچار دوگانگی می‌شود. از طرفی، هنوز اجماعی در خصوص نرم‌افزارهای کر- بانکینگ و الزامات آن صورت نگرفته و بانک مرکزی با شرکت‌های تولیدکننده راهکارهای نرم‌افزاری به توافق نرسیده است؛ یعنی هنوز در تعریف اینکه چه چیزی کر بانکینگ هست و چه چیزی نیست، اختلاف وجود دارد. از طرف دیگر، مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی خدمات یعنی عموم مردم، منتظر استاندارد شدن یا همگون شدن این مباحث نمی‌مانند و مطالبات خاص خود را دارند؛ یعنی فشار تقاضا به حدی است که شرکت‌های نرم‌افزاری به‌ناچار باید به دنبال پاسخ گفتن به درخواست‌های مشتریان و کاربران نهایی باشند. اینجا است که بانکداری باز می‌تواند به کمک شرکت‌های نرم‌افزاری بیاید. 

شرکت‌های نرم‌افزاری باید خود را در هسته مرکزی برنامه درگیر کرده و تلاش کنند که زیرساخت‌های اصلی را به‌روز و همگام با فناوری به پیش ببرند. در لایه بیرونی این توسعه‌دهندگان هستند که می‌توانند خواسته‌های گوناگون مشتری و کاربر نهایی را پاسخ دهند و این میسر نمی‌شود مگر آنکه بستر لازم برای این کار در نرم‌افزار مهیا شده باشد. بانکداری باز کمتر از 10 سال است که وارد ادبیات بانکداری (الکترونیکی) شده است. درنتیجه هنوز فرصت خوبی است که شرکت‌های ایرانی به سمت این معماری بروند و از پتانسیل عظیم برنامه‌نویسان جوان استفاده کنند. همچنین توسعه فضا و ادبیات کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان که در دو سال اخیر در کشور رخ داده، محمل مناسب دیگری است که بتوان این حجم تقاضا را به تولیدکنندگان کوچک و بعضا گمنام نرم‌افزارهای کاربردی پیوند داد. بی‌شک حاصل چنین پیوندی می‌تواند به توسعه کمی و کیفی نرم‌افزارها و خدمات بانکی و بانکداری بینجامد. توسعه روزافزون کاربری‌های بانکی از طریق تلفن‌های همراه و سایر ابزارها و ابزارک‌های فناورانه، نشان‌دهنده پتانسیل عظیمی است که می‌تواند در راه صحیح به کار گرفته شود. البته نباید از چالش‌های امنیتی، حقوقی، مالکیت معنوی و قانونی غافل بود که می‌تواند دام‌هایی در سر راه توسعه‌دهندگان این راهکارها باشد. پس نمی‌توانیم منتظر پایان یافتن جدال‌ها بر سر اینکه کر- بانکینگ چه چیزی هست و چه چیزی نیست بمانیم. پیش از آنکه فشار نوآوری و فناوری همه را با خود ببرد، بر کشتی بانکداری باز بنشینیم.

 
دکتر علیرضا صالحی
مدیرعامل هلدینگ دیده‌بان
/دنیای اقتصاد
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.