بی‌مهری به 11میلیون کارگر

"حق مسکن" کارگران به حساب خودروسازان رفت، اشتغال 3900نفری در بخش تعاون در مهرماه، اضافه شدن تاک به طرحهای اشتغالزایی دولت، اخراج گسترده کارگران کوره‌پزخانه در سال94 و حل معمای بیکاری با مهارت آموزی مهمترین اخبار این هفته تعاون و اشتغال بود.

عصر بانک؛تعاون و اشتغال در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود. یکی از مهمترین اخبار این هفته تعاون و اشتغال حذف کارگران حداقل‌بگیر از وام‌های اشتغال‌زایی بود، در حالی که اقساط وام خودرو حداکثر 708هزار و کارت اعتباری 609 هزار تومان است، تمام کارگران با حداقل حقوق 712هزار تومانی و حداکثر حقوق 1میلیون تومانی از وام‌های جدید دولت محروم شدند.

 

یکی دیگر از اخبار این هفته تعاون، اشتغال اضافه شدن طرح تاک دانش به طرحهای اشتغال‌زایی دولت بود. توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی سه برنامه جدید دولت در راستای اشتغال‌زایی است که با طرح «تاک دانش» پیگیری می‌شود. این طرح پس از طرح «هم‌افزایی نهادهای حامی کسب‌وکار خُرد » به میدان آمده است.

 

اخراج گسترده کارگران کوره‌پزخانه‌ها در سال 94 از دیگر اخبار این هفته تعاون، اشتغال بود. غلامرضا عباسی، رئیس انجمن صنفی کارگران کوره‌پزخانه‌های استان تهران درباره مشکلات کارگران کوره‌پزخانه‌ها گفت: امسا ل شاهد تعدیل نیروی کوره‌پزخانه‌ها به‌برکت رکود مسکن بودیم.

 

حل معمای بیکاری با مهارت آموزی از دیگر مباحثی است که این هفته مسئولان چندین بار بر آن اشاره کردند. کوروش پرند، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در سطح عمومی، تخصصی و ارتقای مهارت صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: بیش از 60 درصد از کارآموزانی که دوره‌های تخصصی را با موفقیت گذراندند جذب بازار کار می‌شوند.

 

 اعلام رقم پیشنهادی دستمزد 95 کارگران در بهمن‌ماه از دیگر اخبار این هفته تعاون، اشتغال بود. اولیا علی‌بیگی، رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور با اشاره به اینکه تا نتایج کمیته‌های دستمزد اعلام نشود نمی‌توان عدد خاصی برای افزایش دستمزد کارگران در سال 95 اعلام کرد، گفت: در حال حاضر در جلسات شورای عالی کار مشکلات کارگران و کارفرمایان مطرح می‌شود.

 

مشاغلی که بازار کار به آنها نیاز دارد از دیگر اخبار این هفته بود که کوروش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رشته‌های تعمیر و نگهداری لپ‌تاپ، موبایل، خودرو، ماشین آلات صنعتی، نصب و راه‌اندازی خطوط تولید، طراحی، گیاهان دارویی، محصولات غذایی سالم و انرژی‌های تجدیدپذیر را مهم‌ترین رشته‌های مورد نیاز بازار کار نام برد.

 

اشتغال به کار 3900 نفری در مهرماه سال جاری از طریق بخش تعاون از دیگر اخبار این هفته تعاون و اشتغال بود. مطابق آمار مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مهر ماه سال جاری حدود 276 تعاونی و 1 اتحادیه تشکیل و حدود 3958 فرصت شغلی ایجاد شد که متوسط تعداد اعضاء و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی‌ها به‌ترتیب 15 و 14 نفر است.

 

"حق مسکن" کارگران به حساب خودروسازان رفت. این خبر نیز یکی از اخبار این هفته تعاون و اشتغال بود. در حالی با "تدبیر" دولت، طی یک هفته 2500 میلیارد تومان پول برای پرداخت وام خودرو مهیا شد که مصوبه افزایش 20هزار تومانی حق مسکن 11میلیون کارگر که سرجمع اعتبار یک‌ساله آن 2640 میلیارد تومان می‌شود، 8 ماه منتظر تأیید هیئت دولت است.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.