قیمت ارز از 3800 تومان بالاتر نمی‌رود

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است نرخ ارز تا حدود 3800 تومان بالا خواهد رفت و پس از آن به ثبات می‌رسد.

عصر بانک؛علی حیات‌نیا در کرمانشاه، با اشاره به افزایش اخیر نرخ ارز در کشور، اظهار کرد: در کشورهایی که اقتصاد آنها به نفت وابسته است، تاثیر نوسانات درآمد نفتی بر روی نرخ ارز بسیار اثرگذار است و در چند وقت اخیر ما کاهش درآمد نفتی و در نتیجه کاهش عرضه ارز در کشور را داشتیم که یکی از مهمترین عوامل افزایش نرخ ارز است.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی کاهش درآمد نفتی داریم بازارهای اقتصادی کشور خصوصا بازار بورس دچار رکود می‌شوند و همین امر باعث می‌شود سرمایه‌ها به سمت بازار ارز برود که عامل دیگری برای افزایش نرخ ارز است.

 

مدرس دانشگاه رازی افزایش تقاضا برای ارز در داخل کشور خصوصا برای سفر به اربعین را نیز از دیگر دلایل افزایش نرخ ارز عنوان کرد.

 

حیات‌نیا خاطرنشان کرد: البته می‌توان سیاست‌های انقباضی پولی دولت در چند سال اخیر را نیز در افزایش نرخ ارز موثر دانست که باعث شد قیمت ارز مانند فنری فشرده و حالا رها شود.

 

وی پیش‌بینی کرد، نرخ ارز همچنان طی چند روز آینده روند افزایشی را ادامه دهد و حتی به مرز 3800 تومان برسد.

 

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، اگر دولت برنامه‌ای برای مدیریت نرخ ارز نداشته باشد بهای ارز در حدود 3800 تومان ثابت خواهد ماند.

 

حیات‌نیا گفت: دولت می‌توانست افزایش تقاضا برای ارز در این روزهای سفر به اربعین را پیش‌بینی و مدیریت کند و با عرضه به موقع جلوی این افزایش قیمت را بگیرد.

 

وی در خصوص پیامدهای افزایش قیمت ارز نیز یادآوری کرد: با این افزایش بهای تمام شده واردات بسیاری از مواد اولیه و ماشین آلات بخش تولید بالا می‌رود و در نتیجه افزایش قیمت را در بسیاری از کالاهایی که متاثر از واردات هستند خواهیم داشت.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شاید پیش بینی شود که با افزایش نرخ ارز میزان صادرات در کشور بالا برود، اما متاسفانه کشور ما کشوری صادرات گرا نیست.

 

حیات‌نیا در ادامه در خصوص چند نرخی بودن نرخ ارز و تفاوت میان نرخ مرجع و بازار آزاد نیز عنوان کرد: این شرایط فقط زمینه رانت و سوءاستفاده برخی افراد را فراهم می‌کند و به عقیده من دولت باید سعی کند در سال آینده نرخ ارز مرجع و آزاد را به هم نزدیک کند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.