ماجرای کسر از حساب مشتریان بانک‌ها

در ماجرای کسر از حساب مشتریان بانک‌ها به عنوان هزینه ارسال پیامک، تعدادی از مشتریان ناخواسته از لیست متقاضیان دریافت پیامک حذف شدند.

عصر بانک؛ورود جدی تر بانک‌ها برای دریافت هزینه ارسال پیامک اطلاع رسانی از تغییر مانده حساب (smsbank) در سال جاری، در ویترین ماجراهای ناتمام و پر حاشیه شبکه بانکی قرار دارد.

 

بعد از این‌که اکثر بانک‌ها و هر یک به نوعی شروع به دریافت هزینه 10 هزار تومانی سالانه یا 5000 تومانی شش ماهه کردند، ناهماهنگی و عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق به مخاطبان آنها شاید بزرگترین نقطه ضعف این طرح بود.

 

بانک‌ها هر یک بر اساس سیاستهای خاص خود با ارسال پیامک به مشتریانشان اعلام کردند که قرار است بابت دریافت پیامک واریز و برداشت از حساب آن‌ها هزینه کم شود. برخی بانک‌ها از مشتریان خواستند که اعلام کنند آیا مایل به دریافت و کسر هزینه هستند و برخی دیگر هم به مشتریانشان اعلام کردند که درصورت عدم تمایل به دریافت سرویس پیامک، آن را به بانک اعلام کنند، زیرا در غیر این صورت مشمول کسر هزینه خواهند شد.

 

جدای از اینکه نوع پیامک ارسالی و شرایط تعیین شده به گونه ای بود که در نهایت صاحب حساب را ناچار به پذیرش دریافت پیامک می‌کرد، موضوع دیگر این است که برخی بانک‌ها به مشتری اعلام کرده‌اند که اگر تمایل به دریافت پیامک بابت اطلاع از تغییر مانده حساب دارند، آن را به بانک اعلام کنند. این نوع اطلاع رسانی گرچه ظاهرا احترام به مشتری محسوب شده و حق انتخاب به او داده می شود، ولی در سوی دیگر ماجرا این پیامک‌ها برای تمامی مشتریان ارسال نشده و اکنون آنهایی که نتوانسته‌اند تمایل خود برای دریافت را اعلام کنند، smsbank آن‌ها قطع شده و دیگر از واریز و برداشت خود اطلاع پیدا نمی‌کنند.

 

در عین حال بانکهایی که در پیامک ارسالی خود به مشتریان عنوان کرده بودند که اگر تمایلی به دریافت پیامک ندارند اعلام کنند نیز به نوعی عمل کرده‌اند که مشتریانی که پاسخ مثبتی به این موضوع نداشتند اما پیامک را دریافت نکرده‌اند، اکنون ناچار به کسر حساب شده و ماجرا به نفع بانک‌ها رقم خورده است.

 

به هر حال در شرایطی که اعتماد به شبکه بانکی گاها دچار تزلزل شده و انتقادات نسبت به آنها – چه درست و چه نادرست – از سوی مردم، کارشناسان و گاهی برخی مسئولان مطرح است، اقدام غیرشفاف بانکها در برخی موارد از جمله دریافت کارمزد – که البته در اصل ماجرا نسبت به آن تردیدی وجود ندارد – موجب نارضایتی مشتریان می شود و مشتری مداری بانکها را تحت تاثیر قرار می دهد. موضوعی که بهتر آن بود که بانک مرکزی و بانکها با هماهنگی و ایجاد سازوکاری مناسب و شفاف به طور یکپارچه در رابطه با آن اقدام می کردند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.