معاملات مسکن فرابورس ‌رونق گرفت

در حالی که در هفته ابتدایی دی ماه بازار اوراق تسهیلات مسکن رونق چندانی نداشت و قیمت این اوراق در محدوده 73 هزار تومان باقی مانده بود، در روزهای اخیر و همزمان با رونق بازارهای بورس و فرابورس رونق گرفت و به قیمت های بالای 75 هزار تومان رسید.

عصر بانک؛ با رونق گرفتن معاملات بورس تهران و فرابورس، معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز رونق گرفت و این اوراق با افزایش قیمت و تقاضا مواجه شد.

 

افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن موجب شد تا در هفته گذشته تعداد خریداران این اوراق نیز افزایش پیدا کند و با رشد 65 درصدی نسبت به هفته دوم دی‌ماه به 6 هزار و 737 نفر برسد.

 

به این ترتیب در حال حاضر اکثر تسه ها در قیمت های 77 هزار تومان در حال معامله هستند و تنها تسه آذر ماه با اختلاف قیمت زیاد نسبت به سایر اوراق در حال معامله است به طوری که اکنون تسه آذر ماه با فاصله قیمتی زیادی نسبت به سایر اوراق، در قیمت های 84 هزار تومان معامله می شود؛ از سوی دیگر تسه های اردیبهشت و مهر 1394 در قیمت های 77 هزار تومان و تسه شهریور ماه در قیمت 75 هزار تومان در حال داد و ستد هستند.

 

همچنین تسه فروردین، شهریور،آبان و اسفند 1393 در قیمت های 77 هزار تومان معامله می شود و تسه های مهر، دی، خرداد، تیر و مرداد نیز در محدوده ی 76 هزار تومان قرار گرفته‌اند؛ در این میان تسه اردیبهشت 1395 در قیمتی کمتر از سایر اوراق و با قیمت 75 هزار تومان در حال خرید و فروش است.

 

این در حالی است که در کنار رونق بازار اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس، آنچه که در این اوراق جلب توجه می‌کند اختلاف قیمتی میان تسه ها است، به‌طوری که هم اکنون تسه آذر ماه با اختلاف 7 هزار تومانی نسبت به بالاترین قیمت تسه ها در حال معامله است و نسبت به سایر تسه‌ها نیز از تقاضای بیشتری برخوردار است.

 

به گزارش ایسنا، با ابلاغ رسمی مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش وام مسکن به بانک مسکن و اجرایی شدن پرداخت وام 60 میلیونی مسکن از ابتدای دی ماه، شرایط جدیدی نیز برای اوراق تسهیلات مسکن در نظر گرفته شد و قیمت این اوراق در ابتدای کار تغییر کرد.

 

به این ترتیب قیمت اوراق تسهیلات مسکن که قبل از اعلام شرایط جدید در محدوده 67 تا 69 هزار تومان معامله می‌شد، بعد از آغاز پرداخت وام مسکن و همچنین اعلام جزئیات خرید و معامله، با رشد نسبی مواجه شد و به قیمت های بالای 70 هزار تومان رسید.

 

اما بر خلاف هیجان روزهای اولیه ابلاغ وام مسکن که قیمت این اوراق را تا محدوده 75 هزار تومان افزایش داد، ادامه رکود بخش مسکن موجب کساد شدن بازار این اوراق و توجه نکردن سرمایه گذاران به آن شد و قیمت آن را در محدوده 73 هزار تومان نگه داشت؛ اما با رونق بازار بورس و فرابورس و همچنین اجرایی شدن برجام و زمزمه های از بین رفتن رکود مسکن در سال 1395، دوباره توجهات به این اوراق جلب شد.

 

طبق شرایط جدید معامله اوراق، کسانی که از قبل اوراق مسکن برای وام 35 میلیون تومانی با نماد قبلی خریداری کرده اند، اکنون ضمن فرصت برای دریافت وام 35 میلیون تومانی این مزیت را نیز دارند که برای دریافت وام جدید هم از همان اوراق قبلی خریداری شده استفاده کنند و میزان تفاوت تا سقف اوراق لازم برای وام جدید را مجدد با شرایط تازه خریداری کنند.

 

در مصوبه جدید که ابلاغ شده است، سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60 میلیون تومان و معادل 120 ورقه 500 هزار تومانی، در مراکز استانها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر 50 میلیون تومان معادل 100 ورقه و در سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان معادل 80 ورقه تعیین شده است.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.