تعامل انسانی، دلیل اصلی عدم حذف شعب

در دومین روز از پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت ، کارگاهی با عنوان “ بانکداری بدون شعبه” توسط محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو برگزار شد .

عصر بانک؛ این پنل تخصصی که به بررسی جایگاه شعبه و همچنین ظهور تکنولوژی های جدید می پرداخت در دوبخش نظری و بررسی عملی بانکهای ایرانی تقسیم شد که در بخش اول مظاهری با عنوان سوالی که “آیا شعبه را می‌توان حذف کرد یا خیر” پرداخت و در بخش دوم خانم رنگرز مدیر توسعه بازار این شرکت به بررسی عملی تاثیر شعب در ایران مبادرت ورزید .

 

مدیر عامل شرکت توسن تکنو با بیان اینکه بزرگترین صورت مسئله ای که با آن روبروییم این است که چطور میتوان با سرمایه گذاری شعب را حذف کرد یا تغییر ماهیتش داد افزود در ایران این مسئله به صورت جدی وجود دارد و نباید فراموش کرد که با آمدن تکنولوژی نباید تعامل انسانی حذف شود برای مثال ما از طریق ATM  نمیتوانیم با مشتری ارتباط برقرار کنیم لذا همزمان با بحث ورود تکنولوژی به حوزه بانکداری بحث تعامل انسانی هم مطرح وتبدیل به  یک مسئله مهم جهانی شده است .

مظاهری با بیان این مطلب که تعامل انسانی از طریق بانک یک مسئله جهانی است، افزود بانکها میتوانند کارکرد فراتر از جغرافیای یک کشور داشته باشند پس لزوم ارائه شکل نوین شعب احساس می شود .

وی در ادامه افزود رفتار مشتری با آمدن موبایل، تبلت و خدمات اینترنتی، نسبت به بانک‌ها و شعب تغییر کرده است. بر اساس بررسی‌هایی صورت گرفته، حضور شعب کماکان مورد نیاز است و نمی‌توان به طور کل شعب را حذف کرد اما با این حال نیاز است که چارچوب و ساختار شعب بانکی متحول شود و به سمتی حرکت کند که متناسب با رفتار مشتریان باشد.

مدیر عامل توسن تکنو با بیان این مطلب که ما با دو مقوله در بانکداری بدون شعبه مواجهیم یکی بانکی که دارای شعبه با فرمت جدید است یا اینکه جایی باشد که دیگر نام آن شعبه نیست و فرمت نوین شعبه به معنای دقیق را ندارد ،ادامه داد: دلیل اصلی عدم حذف شعب ضرورت وجود تعامل انسانی است و مشتریان برای حل مشکلات خود نیاز دارند به شعبه مراجعه کنند .

مظاهری با بیان این موضوع که برای افزایش کارآمدی بانک باید هزینه‌های بانکی را کاهش دهیم  افزود  با وجود مراجعات کم مشتریان به بانک‌ها، برای مشتریان اهمیت دارد که بانک شعبه داشته باشد و در نتیجه نمی‌توانیم به طور ناگهانی تکنولوژی را جایگزین شعبه کنیم. همچنین وجود شعبه برای جذب مشتری و ایجاد وفاداری در مشتریان بسیار مهم است.

وی ادامه داد البته مطالعات بیانگر این است که افراد خصوصاً متولدین دهه 80 میلادی تا 2000 به بانک‌های بدون خدمات اینترنتی و موبایلی وفادار نبوده و جذب بانک‌هایی می‌شوند که چنین خدماتی را ارائه می‌‌دهند لذا لزوم تجهیز همزمان خدمات نوین بانکی در کنار ارتقای شعبه به ابزار های نوین برای تعامل درست و دقیق با مشتریان لازمه بانکهای امروز در تمام نقاط جهان است .

وی با نقد رویکرد سنتی در نظام بانکی ایران که تبدیل به عدم کاربردی و عملگرا بودن بانکهای داخلی می شود ، ادامه داد در کشور ایران هنوز تفکر تغییر و تحول چارچوب شعب بانکی وجود ندارد و همچنان نیاز به زمان داریم و باید برای دستیابی به این مهم ابتدا در راه فرهنگ سازی قدم گذاریم تا رابطه معطوف به شعبه صرف از نظام بانکی رخت بربندد .

وی افزود برای افزایش کارآمدی بانک و شعب بانکها که هزینه هنگفتی را نیز بر دوش بانکها میگذارد باید به سمت بانکداری نوین و روش های جدید شعبه داری رفته و در کنار خدمات غیر حضوری ،ارتباط انسانی خویش را نیز ارتقا دهیم .

در بخش دوم این پنل تخصصی رنگرز با ارائه آماری به بررسی تعدد شعب و هزینه های صرف شده توسط بانکها در ایران پرداخت و افزود تعداد شعب در ایران رو به افزایش است و با بررسی‌های صورت گرفته درصد بیشتری از هزینه‌های بانک‌های کشور، هزینه های اداری و عمومی است  که  شامل هزینه های پرسنلی و تشکیلاتی می‌باشد. همچنین هزینه عمومی اداری به ازای هر شعبه به دلیل استفاده از بانکداری سنتی بسیار زیاد است لذا بار دیگر به ضرورت حرکت به سمت ارتقا و مدرن سازی شعب بر میخوریم که حاصل آن هم در بعد هزینه ای و هم در زمینه کارآمدی میتواند به بانکها کمک کند .

 

به تلگرام شرکت توسن تکنو ملحق شوید…

https://telegram.me/tosan_techno

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.