درخواست تدوین ضوابط برای پول خرد

یکی از مباحث نوآوری این است که باید اکوسیستم نوآوری در حوزه پرداخت خرد و نقش بازیگران مختلف در آن مدنظر قرار گیرد. یکی از این بازیگران اپراتورها هستند که باید نقش خاصی برای آنها در حوزه کیف پول الکترونیک در نظر گرفت.

عصر بانک؛نشست تخصصی «کیف پول الکترونیک» با حضور محمدمهدی عطوفی (معاون بازاریابی و امور مشتریان همراه اول)، علیرضا سانیانی (معاون پرداخت‌های نوین سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران)، محمدجواد صمدی (معاون فنی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر)، محمد سیفی (مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک) و وحید صیامی (عضو هیات مدیره شرکت نویان) در عصر روز دوم همایش برگزار شد.در آغاز این نشست عطوفی در ارائه یک تعریف اجمالی از کیف پول الکترونیک اظهار کرد: «در فضای کیف پول الکترونیک، تعریفی که به لحاظ عملیاتی ارائه می‌شود هر آن چیزی را در بر دارد که به صورت مجازی با پشتوانه پول فیزیکی در بستر همراه می‌توان جابه‌جا کرد.» او عنوان کرد: «تمام چهار سال گذشته سعی شده است تا زیرساخت‌های مناسبی برای کیف پول الکترونیک ایجاد شود. یک نمونه از این زیرساخت‌ها، جیرینگ بوده است.»

 

در ادامه نشست صیامی گفت: «طبق تعریف اتحادیه اروپا، کیف پول الکترونیک باید سه ویژگی را تواما داشته باشد: اول، روی ابزار الکترونیک ذخیره شده باشد. دوم، توسط هویتی غیر از صادر‌کننده آن پذیرش شده باشد. سوم، مبلغی که بابت شارژ دریافت می‌شود، کوچک‌تر یا مساوی با مبلغی باشد که کارت هوشمند با آن شارژ می‌شود.» سانیانی در ادامه این نشست گفت:«در تکمیل تعریف کیف پول الکترونیک باید گذرواژه الکترونیکی را نیز در نظر گرفت. همچنین نام‌گذاری کیف پول الکترونیک در بانک، معادل بلیت الکترونیک در شهرداری‌ها است. در ایران حدود 10 میلیون کارت اعتباری وجود دارد و روزانه نزدیک به پنج میلیون و هفتصد هزار مبادله بانکی در کشور انجام می‌شود. طی پنج سال گذشته شهرداری‌ها برای رفع معضل پول خرد به سمت کیف پول الکترونیک گرایش پیدا کرده‌اند.»در ادامه عطوفی گفت: «هرچند قوانین و مقررات مهم است، ولی در حال حاضر قوانین پرداخت همراه در شبکه بانکی انعطاف لازم برای پاسخگویی را ندارد و بیشتر جنبه بانکی دارد، از این رو باید در راستای تنظیم مقررات مربوط به شبکه پرداخت همراه، حرکت جدی صورت گیرد و به‌ویژه برای پول خرد ضوابط خاصی تدوین شود».

 

معاون بازاریابی و امور مشتریان همراه اول همچنین بر این نکته تاکید کرد که پول خرد تکمیل‌کننده کارت است و هیچ‌کدام جای دیگری را نمی‌گیرد. او افزود: «یکی از مباحث نوآوری این است که باید اکوسیستم نوآوری در حوزه پرداخت خرد و نقش بازیگران مختلف در آن مدنظر قرار گیرد. یکی از این بازیگران اپراتورها هستند که باید نقش خاصی برای آنها در حوزه کیف پول الکترونیک در نظر گرفت». عطوفی عواملی همچون ایجاد بازار و برطرف کردن موانع رشد، امکان ورود و خروج نقدینگی در کیف پول، شفاف بودن استراتژی دستگاه‌های سیاست‌گذار و طراحی ابزارهای ویژه پذیرنده خرد برای کسب‌وکارهای مختلف را در توسعه کیف پول الکترونیک مهم دانست.مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه اظهار کرد: «در حال حاضر کیف پول‌هایی که براساس خواب پول باشد، در بانک مرکزی مدنظر نیست و کیف پول باید براساس تراکنش طراحی شود». او همچنین ایجاد روش تسویه مالی واحد برای ابزارهای مختلف را مهم دانست و بر لزوم فراهم شدن بستر فرهنگی اجتماعی برای اصلاح نظام کارمزدی در حوزه برون‌خط (آفلاین) تاکید کرد.

 
 
/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.