آیا VTM ابزار تحول صنعت بانکی ایران خواهد بود؟

نزدیک‌ترین محصولی که مردم می‌توانند VTM را شبیه به آن بدانند همان ATM یا دستگاه‌های خودپرداز خودمان است

عصر بانک؛ در طول چند سال اخیر، دستگاه‌های خودپرداز به طرز ناباورانه‌ای در دل زندگی روزمره مردم جا پیدا کردند و به مقدار قابل توجهی از حجم صف‌های داخل شعب بانک‌ها کم کردند.

 

هر چند که در ابتدا تفاوت فقط در انتقال صف‌های درون بانک به جلوی این دستگاه‌ها بود اما با گسترش تدریجی شبکه دستگاه‌های خودپرداز شبکه بانکی کشور و رسیدن به بیش از 30 هزار دستگاه، صف‌های جلوی خودپردازها هم به مرور کمتر شد؛ البته که گسترش و پیشرفت همزمان صنعت پرداخت الکترونیکی نیز در این بین بی‌اثر نبوده است.

حالا تقریبا سال‌هاست که مردم برای انجام اموری مانند انتقال وجه، برداشت وجه نقد، دریافت مانده حساب، پرداخت اقساط تسهیلات، پرداخت قبوض، دریافت گردش حساب و خدماتی از این دست به جای شعب بانک‌ها، به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه می‌کنند؛ در واقع دلیل استقبال گسترده مردم از دستگاه‌های خودپرداز، عدم وجود محدودیت‌هایی است که هنگام استفاده از شعب با آنها مواجه بودند. از مزایای دستگاه‌های خودپرداز نسبت به شعب می‌توان به 24 ساعته بودن زمان سرویس‌دهی آنها، کوتاه‌تر بودن صف افراد منتظر، گسترده‌تر بودن شبکه دستگاه‌های خودپرداز و مواردی از این دست اشاره کرد.

خودپردازها با وجود تمام مزایایی که نسبت به شعب دارند، ولی شعب بانکی همچنان با وجود هزینه‌بر بودنشان به کار خود ادامه می‌دهند. چون خودپردازها به یک نقطه بن‌بست رسیده‌اند؛ نقطه‌ای که ضعف آن‌ها در برابر شعب بانک بود و آن عدم توانایی خودپردازها به ارایه خدماتی بود که نیاز به تعامل دو طرف، هم مشتری و هم بانک وجود داشت، از جمله سرویس‌هایی مثل افتتاح انواع حساب بانکی، دریافت چک‌های بین بانکی، دریافت یا وصول چک‌های بانکی، دریافت تسهیلات یا حتی آگاهی یافتن از شرایط لازم برای دریافت یک تسهیلات خاص، دریافت مشاوره برای سرمایه‌گذاری یا مسایلی از این نوع. مجموعه‌ای از این‌ها باعث شد همچنان مراجعه به شعب بانک‌ها سر جایش باقی بماند و مشتریان بانک‌ها برای انجام اموری از این دست به شعب مراجعه می‌کنند. احتمالا به خودتان می‌گویید خوب، غیر از این هم نمی‌شود! برای انجام این‌ها باید به شعبه مراجعه کرد دیگر.

اما راستش را که بخواهید دیگر حق با شما نیست! همانطور که روزی اولین دستگاه خودپرداز به ایران وارد شد و دوره جدیدی را در صنعت بانکداری کشور ایجاد کرد، حالا با ورود اولین دستگاه VTM به ایران باید به زودی منتظر دوره جدید دیگری در صنعت بانکداری کشور باشیم.

VTM چیست؟

VTM یا همان Virtual Teller Machine را اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده تعریف کنیم می‌توانیم آن‌ را نسل بعدی دستگاه‌های خودپرداز بدانیم. هر چند که این شاید تعریف درستی نباشد اما راستش نزدیک‌ترین محصولی که مردم می‌توانند VTM را شبیه به آن بدانند همان ATM یا دستگاه‌های خودپرداز خودمان است با این تفاوت که دستگاه‌های VTM دیگر خیلی از محدودیت‌هایی که دستگاه‌های خودپرداز با آن مواجه بودند را ندارند؛ به عبارت دیگر، VTM را می‌توان یک باجه تقریبا کامل بانکی دانست که حتی در ساعات غیر اداری هم یک کارشناس بانکی به شکل ویدیویی برای انجام امور تعاملی، با مشتری ارتباط برقرار می‌کند.

اگر کمی فنی‌تر بخواهیم صحبت کنیم VTMبا یک راه‌حل نوآورانه به‌عنوان کانال جدیدی برای ارایه خدمات بانکی شناخته ‌شده است و یکپارچگی مطلوبی از فناوری‌های ارتباطی و ابزارهای مالی ایجاد کرده است. با یکپارچه‌سازی امکان ارتباط ویدیویی اچ‌دی، مراقبت ویدیویی، پایانه‌های خودکار مالی، امضای دستی رمز شده، شناسایی با کارت و ارتباط ویدیویی رودررو بسیاری از خدمات عرضه‌شده در شکل سنتی بانک‌ها می‌تواند توسط VTM عرضه شود. علاوه بر این دستگاه امکان ارتباط عمیق‌تری با مشتری را فراهم می‌کند و بیش از 70 درصد خدماتی که در شعبه عرضه می‌شود را می‌تواند ارایه کند. پس این یعنی هنوز شعبه به قدرت خودش باقی است اما ابزارهای بانکداری یک قدم جلوتر رفته‌اند.

 

/فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.