رتبه‌بندی کشورها براساس شاخص فلاکت

پایگاه خبری تحلیلی بلومبرگ شاخص فلاکت 63 کشور جهان را براساس معیارهای نرخ بیکاری و تورم مورد بررسی قرار داده است. همچنین چشم‌انداز اقتصادی و مالی کشورها نیز برای پیش‌بینی این شاخص در آینده کشورها در نظر گرفته شده و به کشورهایی که دارای چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن هستند نمره بالایی داده شده است. در این بررسی به هر کشور از صفر تا 160 نمره‌ای داده شده و نمره بالاتر نشان‌دهنده فلاکت بیشتر است.

عصر بانک؛به گزارش بلومبرگ، به دلیل تورم بسیار بالا، ونزوئلا برای دومین سال جایگاه مفلوک‌ترین اقتصاد جهان را به خود اختصاص خواهد داد. تورم افسارگسیخته با میانگین نرخ سالانه 3/ 93 درصد در سال 2015 به همراه نرخ بیکاری 8/ 6 درصدی موجب شد این کشور صدر جدول شاخص فلاکت 2015 را به خود اختصاص دهد. نمره ونزوئلا در شاخص فلاکت برای سال 2015، 1/ 105 بود و این کشور در شاخص فلاکت 2016 با کسب نمره 7/ 159 همچنان جایگاه اول را حفظ کرده است. با توجه به اینکه به‌نظر نمی‌رسد مشکلات اقتصادی ونزوئلا پایان یابد، اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی این شاخص برای سال 2016 پیش‌بینی می‌کنند این کشور در سال جاری میلادی نیز مفلوک‌ترین کشور جهان خواهد بود. این در شرایطی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی می‌کنند در سال جاری میلادی تورم به 152 درصد افزایش می‌یابد و میانگین نرخ بیکاری به 7/ 7 خواهد رسید. کاهش قیمت نفت به شدت به اقتصاد ونزوئلا آسیب زده است. نفت 95 درصد از صادرات ونزوئلا را تشکیل می دهد. کاهش درآمد بر بودجه این کشور فشار وارد کرده است و این در شرایطی است که این کشور 10 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که امسال باید پرداخت کند. در شاخص فلاکت 2016 آرژانتین با کسب نمره 9/ 39 پس از ونزوئلا در رتبه دوم قرار گرفته است.

 

این کشور در شاخص فلاکت 2015 با نمره 1/ 22 رتبه 5 را به خود اختصاص داده بود. در شرایطی که آرژانتین و ونزوئلا با تورم بالا مبارزه می‌کنند، دیگر کشورهایی که پنج کشور صدر جدول شاخص فلاکت را تشکیل می‌دهند تلاش می‌کنند از وخیم‌تر شدن نرخ بیکاری جلوگیری کنند. این کشورها عبارتند از آفریقای جنوبی، یونان و اوکراین. در شاخص فلاکت 2016، ترکیه هشتمین اقتصاد مفلوک جهان شناخته شده و نمره 8/ 18 را کسب کرده است. روسیه نیز با کسب نمره 5/ 14 جایگاه 14 جدول را اشغال کرده است. در شاخص فلاکت 2016 کشورهای پایین جدول نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده‌اند. تایلند تاحدی به‌دلیل ساختار منحصربه‌فردی که امکان می‌دهد اکثر مردم به‌عنوان شاغل محاسبه شوند، با کسب نمره 2/ 2 جایگاه آخر جدول را به خود اختصاص داده است. سنگاپور نیز قبل از تایلند قرار گرفته و نمره 6/ 2 را کسب کرده است. سوئیس، ژاپن و تایوان از دیگر کشورهای قرار گرفته درآخر جدول شاخص فلاکت هستند.

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.