میزان بدهی خارجی ایران دقیقا چقدر است؟

بدهی‌های خارجی ایران به کمتر از ٦ میلیارد دلار رسید.

عصر بانک؛بررسی آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی‌های خارجی ایران اندکی بیشتر از ٥ میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار است که این رقم بدهی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ایران را تشکیل می‌دهد.

 

  برآوردها حاکی از آن است که در سال جاری یک میلیارد و ٤٧ میلیون دلار از بدهی‌های خارجی ایران سررسید شود.   بدهی‌های خارجی ایران در سال ١٣٩٠ بیش از ١٩ میلیارد دلار برآورد شده است و به این ترتیب حجم بدهی‌ها در چهار سال اخیر کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است.  

 

ایران یکی از کمترین بدهی‌های خارجی را در میان کشورها دارد که البته تحریم گسترده بین‌المللی در این میان بی‌تاثیر نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر بانک جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی از اعطای تسهیلات به ایران خودداری کرده‌اند چرا که با توجه به قطع مراودات بین‌المللی ایران با نظام بانکی جهان سبب شده است دریافت تسهیلات خارجی برای ایران مشکل شود. 

 

  برخی معتقدند فرصت کنونی برای ایرانی که می‌خواهد ارتباطی دوباره با جهان برقرار کند، فرصت ویژه‌ای است چرا که ایران می‌تواند از این موقعیت بهره بالایی ببرد.  

 

بر اساس این گزارش ترکیب بدهی‌های خارجی نشان می‌دهد تنها ٤٥٤ میلیارد دلار از بدهی خارجی ایران بدهی کوتاه‌مدت است اما ٥ میلیارد و ٣١ میلیون دلار از این رقم بدهی میان‌مدت و بلندمدت ایران است که در بخش عمده‌ای از آن پس از سال ١٣٩٧ سررسید خواهد شد. 

 

 

/اعتماد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.