مقصر اصلی افت بورس کیست؟

در روزهای اخیر بورس با فرودهای پیاپی رو به رو بود به طوری که شاخص بورس در هفته گذشته کاهش نسبتا چشمگیری را تجربه کرده است، یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این مورد معتقد است نگرانی‌های ادامه اجرا شدن برجام از عوامل این افت بوده است.

عصر بانک؛غلامرضا سلامی – از فعالان بازار سرمایه – با اشاره به احتمال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی ایران اظهار کرد: کاهش دستوری سود بانکی باعث خرابکاری‌هایی در اقتصاد می‌شود درست است که نرخ سود سپرده‌های بانکی در ایران باید پایین بیاید ولی این پایین آمدن نرخ سود نباید به صورت دستوری باشد،درست این است که علت‌هایی که باعث شده‌ است سود بانکی بالا باشد را رفع کنیم.

 

وی گفت: کاهش نرخ سود بانکی به اندازه یک تا دو درصد روی بورس ایران چندان تاثیری ندارد، چرا که انتظارات سرمایه‌گذار‌هایی که ریسک‌پذیر هستند خیلی بیشتر از این صحبت‌هاست و آن هایی که ریسک گریز هستند به نرخ سود 18 درصد یا 16 درصد، قناعت می‌کنند و به سمت سرمایه‌گذاری‌ در بورس نمی‌روند مگر این‌که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی خیلی معنادار باشد.

 

این فعال بازار سرمایه بورس تاکید کرد: در صورتی که نرخ سود بانکی بدون برطرف شدن علت بالابودن آن، کاهش پیدا کند امکان دارد بورس تکان بخورد، ولی این موضوع ضربه‌ای به اقتصاد کشور می‌زند که تاثیر آن ضربه بیش از رونقی است که امکان دارد در بورس به وجود آید ، چرا که بورس، تنها یک بخش از اقتصاد است و این بخش تاثیر زیادی در اقتصاد ایران ندارد در نتیجه کاهش سود سپرده‌های بانکی آن هم بدون رفع علت آن، به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. سابقا نیز با تصمیم‌گیری‌هایی که بنا بر آن بدون رفع علت، دنبال حذف معلول بودیم به اقتصاد کشور ضربه‌هایی خورده است.

 

سلامی درباره‌ی عوامل افت شاخص در بورس اوراق بهادار اظهار کرد: بورس در درجه اول نسبت به اخبار سیاسی بسیار حساس است. اخیرا موضوع دو میلیارد دلار پولی که دادگاه‌های آمریکا از دارایی‌های ایران برداشت کرده‌اند و واکنش‌ دولتمردان ایران به این موضوع، در کل باعث شده روابط و دستاوردهای برجام به خطر بیفتد که این موضوع بر بر روند شاخص بورس تاثیر گذار بوده است.

 

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: مشکلاتی که در روابط ایران و آمریکا وجود دارد دستاوردهای برجام را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تا زمانی که این مشکل حل نشود یا حداقل ارتباط‌ های نسبی صورت نگیرد، مشکلاتی در بورس و اقتصاد ایران خواهیم داشت.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.